چرا بعضی افراد تغییر نمی کنند

چرا بعضی افراد تغییر نمی کنند

چرا بیشتر افراد رفتار خود را تغییر نمی دهند؟

چرا بعضی افراد با اینکه هیچگاه به اهداف خود نمی رسند اما بازهم همان رفتار و شخصیت خود را حفظ کرده و برای تغییر آن هیچ اقدامی نمی کنند؟

آلبرت انیشتین می گوید دیوانگی یعنی تکرار یک رفتار خاص و انتظار برای نتیجه ای متفاوت! پس با این حساب چرا بعضی افراد هیچ تلاشی برای تغییر رفتار خود نمی کنند ؟

اگر فردی واقعا از زندگی خود راضی و خشنود باشد هیچ نیازی برای تغییر رفتارش وجود نخواهد داشت اما فردی که به شدت نیاز دارد رفتار و شخصیت خود را تغییر دهد چرا برای انجام آن هیچ کاری نمی کند؟

اگر شما هم از اینکه چرا بعضی افراد رفتار خود را تغییر نمی دهند تعجب کرده اید این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

دلیل تغییر نکردن بعضی افراد

دلایل زیر نشان می دهد چرا بعضی افراد با وجود اینه به شدت به تغییر رفتار خود نیاز دارند اما برای انجام این کار هیچ تلاشی نمی کنند:

  1. آن ها اشتباهات خود را نمی بینند: بیشتر مردم اشتباهات رفتاری خود را نمی بینند و برای عدم موفقیت خود به دنبال بهانه های دیگری می گردند. مثلا اگر از فردی که وقت خود را به بطالت می گذارند دلیل آن را سوال کنید ممکن است بگوید:”من روحیه ی خوبی ندارم وگرنه مطالعه می کردم”. عادت کردن به عذر و بهانه های مختلف باعث می شود افراد متوجه اشتباهات رفتاری خود نشده و در این زمان لازم است برای درک اشتباهات رفتاری خود به مطالعه پرداخته یا به یک متخصص مراجعه کنند.
  2. عدم شجاعت و جسارت: دومین دلیل مهمی که باعث می شود مردم از تغییر رفتار خود سر باز زنند عدم شجاعت و جسارت آن ها می باشد. افرادی که شجاعت تغییر رفتار خود را ندارند هیچ گاه در زندگی پیشرفت نکرده وهمیشه در تردید زندگی خواهند کرد زیرا نمی خواهند از راحتی خود دست برداشته و خودشان را به چالش بکشند. یک مثال بارز از این دسته افراد کسانی هستند که عمیقا از شغل خود متنفر بوده اما برای تغییر آن هیچ تلاشی نمی کنند.
  3. آن ها نمی دانند چه کاری باید انجام دهند: هر فرد در هر شرایطی با توجه به منابعی که در اختیار دارد سعی می کند بهترین خودش را نشان دهد. درواقع این بدان معنی است فردی که رفتار بدی دارد تصور می کند اکنون بهترین رفتار را انجام می دهد زیرا نمی داند که رفتاری بهتر از آن چه می تواند باشد! یکی از دلایل اصلی ناتوانی افراد در تغییر این است که نمی دانند برای آن چه مراحلی را باید طی کرد. به همین دلیل است که درک و شناخت کافی از خود بخش مهمی از توسعه ی شخصیت است.
  4. آن ها به اینکه می توانند هرکاری انجام دهند باور ندارند: تفاوت این مورد با مورد بالا این است که در مورد بالا فرد راه تغییر کردن را نمی داند اما در این مورد فرد می داند برای تغییر چه کاری باید انجام داد اما برای انجام آن تلاشی نمی کند زیرا باور ندارد که به نتیجه خواهد رسید.

چگونه می توان تغییر کرد؟

از نکات بخش قبل می توان نتیجه گرفت که برای تغییر ابتدا باید به زندگی از زاویه ی دیگری نگاه کرد تا بتوان به اشتباهات رفتاری پی برد.(نگاه کنید به چگونه خود و دیگران را بشناسیم)

قدم دوم شجاعت است؛ نباید اجازه دهید عذر و بهانه های بی اساس شما در دام خود گرفتار کنند.(نگاه کنید به چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم)

اگر این دو مرحله به درستی انجام شود مرحله ی سوم یعنی شناخت کارهایی که باید برای تغییر رفتار خود به رفتار درست انجام دهید آسان ترین مرحله خواهد بود.

برای تغییر خود و کسانی که دوستشان دارید این توصیه ها به شما کمک بسیاری خواهد کرد.(نگاه کنید به چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا شخصیت قابل تغییر است

چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم

چگونه شخصیت دوست داشتنی داشته باشیم

چگونه می توانیم شخصیت دیگران را تحلیل کنیم

چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم