روش های مطالعه ی موثر برای امتحانات ( بر اساس روانشناسی)

تکنیک ها و روش های مطالعه ی موثر برای امتحانات ( بر اساس روانشناسی)

چرا بعضی دانش آموزان زمان بسیاری را برای مطالعه کردن صرف می کنند اما همچنان عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهند؟

آیا روش یا متدی وجود دارد که مطالعات امتحانی را موثرتر کند؟

آیا تکنیک ها یا روش هایی وجود دارد که یادگیری را افزایش و زمان مطالعه کردن را کاهش دهد؟

جواب تمام سوالات بالا مثبت است. روش ها و تکنیک های بسیاری وجود دارد که کمک می کند مطالعه ی مفید تری برای امتحانات یا آزمون های تستی داشته باشید که در این مطلب می خواهم در مورد همین موضوع صحبت کنم

چگونه یک مطالعه ی موثر برای امتحانات داشته باشیم ( نکته ها و تکنیک ها)

فرقی نمی کند دانشجوی دانشگاه باشید یا دانش آموز دبیرستان در ادامه به نکته هایی اشاره می کنیم که بر اساس روانشناسی بوده و می تواند به شما در مطالعه ای بهتر برای امتحانات کمک به سزایی کند؛

  • مطالعه برای امتحانات نکته ی اول، از بین بردن حواس پرتی: ذهن انسان این توانایی را دارد که وقتی یک نقطه ی آغاز پیدا کرد، درگیر آن شود. یک تصویر، صدا یا خاطره ی ساده می تواند نقطه ی آغازی باشد برای یک رویای روزانه. اگر می خواهید مطالعه ی موثری داشته باشید پس باید مطمئن شوید جایی هستید که هیچ چیزی حواس شما را پرت نمی کند. بدون تلفن همراه، آیپد یا هر چیزی دیگری که دارید وارد اتاق شوید و در اتاق را روی خود قفل کنید.
  • مطالعه برای امتحانات نکته ی دوم، فریب خود!!: آیا از اینکه ارزش خودتان را مورد سنجش قرار دهید می ترسید؟ یکی از دلایلی که دانش آموزان وقتی می خواهند برای امتحان مطالعه کنند به صورت ناخودآگاه حواس خود را پرت می کنند این است که از سنجش ارزش خود در امتحان وحشت دارند. آنها ترجیح می دهند نمرات بد داشته باشند و کم مطالعه کردن خود را مسئول آن بدانند تا اینکه واقعا مطالعه کرده و ارزش خود را بسنجند. اگر می خواهید برای امتحانات مطالعه ای موثر داشته باشید پس خودتان را باور کنید ( نگاه کنید به چگونه به خودباوری برسیم)
  • مطالعه برای امتحانات نکته ی 3، به تعویق نیندازید: به تعویق انداختن، بدترین دشمن دانشجویان و دانش آموزانی است که به صورت جدی تصمیم گرفته اند برای امتحانات مطالعه کنند. یکی از موثرترین روش ها برای مطالعه ی سریع، پرهیز از به تعویق انداختن است. طفره رفتن از مطالعه می تواند به دلیل کمبود مهارت های خود تنظیمی، ترس از شکست در امتحان یا سخت تصور کردن موضوعِ فصلی باشد که قصد مطالعه ی آن را دارید. این راهنما را مطالعه کنید تا متوجه شوید چگونه از به تعویق انداختن پرهیز کنید و در نتیجه بتوانید مطالعه ی موثرتری برای امتحانات داشته باشید.
  • مطالعه برای امتحانات، نکته ی 4، از فصل های ساده شروع کنید: بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان درگیر این موضوع هستند که آیا بهتر است از فصل های دشوار کتاب که وقتی بیشتری نیاز دارد شروع کنند یا فصل های ساده تر که زودتر می توانند یاد بگیرند. به یاد داشته باشید همیشه بهتر است از فصل های ساده تر شروع کنید زیرا وقتی متوجه شوید در مدت زمان کوتاهی توانسته اید مطالب بسیاری یاد بگیرید، حس بهتری برای مطالعه پیدا خواهید کرد. به علاوه با مطالعه ی بخش ساده تر می توانید مقدمات لازم برای مطالعه ی فصل های دشوار را کسب کنید و در نتیجه فهمیدن و درک فصل های دشوار نیز برایتان آسان تر خواهد شد. اگر از بخش های دشوار کتاب شروع کنید ممکن است باعث کاهش انگیزه ی خود شوید به خصوص اگر متوجه شوید زمان بسیاری را از دست داده اید و همچنان هیچ پیشرفتی نداشته اید.
  • مطالعه برای امتحانات نکته ی 5، چشم از زمان بر ندارید: یکی از بهترین نکات برای مطالعه کردن، دقت به زمان است. اینکار را می توانید با قرار دادن یک ساعت در کنار خود انجام دهید. تنها تفاوت بین تیپ شخصیتی A و دیگر افراد این است که آنها همیشه نسبت به زمان خودآگاهی دارند و به همین دلیل است که وظایف خود را به سرعت به سرانجام می رسانند.
  • مطالعه ی برای امتحانات نکته ی 6، استراحت کنید: وقتی در حال مطالعه هستید هیچ کاری به جز مطالعه انجام ندهید. ایمیل یا تلفن خود را چک نکنید و به این فکر نکنید که تلویزیون را روشن کنید. پس از هر دو ساعت یک استراحت محدود داشته باشید. استراحت کردن بهترین روش برای مطالعه ی قبل از امتحان است زیرا هر زمان احساس به تعویق انداختن داشته باشید، می توانید صبر کنید و در زمان استراحت بعدی کاری که می خواهید را انجام دهید.

روش های بیشتر برای افزایش تاثیر مطالعه برای امتحان

غیر از تکنیک های قبلی که به آن اشاره شده است، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید برای افزایش تاثیر مطالعه در نظر بگیرید.

مطمئن شوید یک مکان راحت با نور کافی برای مطالعه دارید که شلوغ هم نیست. استرس یک عامل بیرونی است که می تواند هنگام مطالعه مانع تمرکز شما شود و در نتیجه باعث کاهش تاثیر روش های مطالعاتی شود.

نکته ی بسیار مهم دیگر این است مطمئن شوید اطلاعات در حافظه ی بلند مدت تان ذخیره شده اند نه در حافظه ی کوتاه مدت. با یادداشت نکاتی که مطالعه کرده اید یا با دوره ی مجدد مباحث، مطمئن شوید اطلاعات در حافظه ی بلند مدت تان ذخیره شده اند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا در زندگی واقعی موثر می باشد. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی را به شما باز می گرداند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

تصویر سازی ذهنی چه تاثیری در موفقیت دارد

چگونه با قدرت ذهن دیگران را کنترل کنیم

می خواهم بیشتر با توانایی های ذهن آشنا شوم

چگونه استعداد های پنهان ذهن خود را آزاد کنم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy