با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید

با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید

چرا استعدادهایمان محدود است؟

آیا به تازگی به سیرک رفته اید؟

می دانم در مطلبی که مربوط به رشد فردی با نابودی باورهای غلط ذهنی است چنین پرسشی بسیار عجیب می باشد اما کمی صبور باشید تا دقیقا متوجه شوید چه می خواهم بگویم.

در سیرک، دلقک، ژیمناستیک کار و حیواناتی در گونه ها و اندازه های مختلف پیدا خواهید کرد اما یک حیوان است که حتما خواهید دید. آن حیوان فیل است.

اگر دقت کنید متوجه می شوید فیل یک حیوان بسیار بزرگ است. این حیوان اگر بخواهد فرار کند، یک هرج و مرج واقعی ایجاد می شود و خرابی های جدی در کل منطقه ایجاد می کند. اکنون سوال اینجاست: چرا فیل تصمیم به فرار نمی گیرد؟

وقتی یک فیل را به سیرک می آورند در آغاز محکم پاهایش را با قفل و زنجیر می بندند؛ در نتیجه هر چه برای فرار تقلا کند موفق نمی شود.

فیل هر روز سعی در فرار دارد تا در نهایت امید خود را به آزادی برای همیشه از دست می دهد. فیل یک باور غلط برای خود ایجاد می کند که به او می گوید فرار کردن غیر ممکن است. در نهایت حتی وقتی زنجیرها از پاهایش باز شود، هرگز دوباره برای فرار تلاش نمی کند.

ذهن شما شست و شو داده شده است

همه ی ما در نقطه ای از زندگی خود در شرایط آن فیل قرار می گیریم. تقصیر ما نیست. ما انسان ها هر روز توسط دوستان، همکاران و رسانه ها شست و شوی مغزی می شویم.

جامعه همیشه در حال ایجاد باورهای منفی است که باعث می شود موانع سرسختی برای رسیدن به اهدافمان برای خود ایجاد کنیم. موانعی که به نظر شکست ناپذیر هستند. گویی هیچکس نمی تواند از این موانع گذر کند مگر اینکه فردی نابغه یا خیلی خوش شانس باشد.

در اینجا لیستی از باورهای غلط ذهنی که ممکن است در طول زندگی خود ایجاد کرده باشید را ارائه کرده ام تا با شناسایی باورهای غلط بتوانید استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید.

  • اکنون نمی توانم یک ورزش جدید را بیاموزم، باید وقتی بچه بودم شروع می کردم.
  • هیج وقت نمی توانم شغلی را که آرزو دارم بدست آورم.
  • هیچکس نیست که در زندگی به همه چیز برسد. مجبوریم بین علایقمان یکی را انتخاب کنیم.
  • وقتی ازدواج کنیم، برای فعالیت های دیگر زمان نخواهیم داشت.
  • نمی توانم سیگار کشیدن را ترک کنم. حتی اگر بتوانم، موقت خواهد بود.
  • خوش شانس نیستم، اگر شانس داشتم هرچیزی را که می خواستم داشتم.
  • زندگی بر اساس شانس است.

چگونه باورهای غلط، زندگی انسان ها را تغییر می دهد

اگر همچنان این موضوع را جدی نگرفته اید اجازه دهید یک داستان برایتان تعریف کنم که در مورد دو دوست می باشد: میلاد و آرش دو دوست بودند که همیشه با یکدیگر بسکتبال بازی می کردند.

آرش از والدین خود یاد گرفته بود که هیچکس نیست که بتواند در زندگی به همه ی چیزهایی که دوست دارد برسد. میلاد و آرش تصمیم گرفتند درخواستی برای کار ارسال کنند و به صورت اتفاقی هر دوی آن ها در یک شرکت برای مصاحبه انتخاب شدند.

پس از گذراندن مصاحبه، به آن ها گفته شد یکی از شرایط این حرفه این است که بتوانند ۱۲ ساعت در روز کار کنند و فقط یک روز در هفته مرخصی دارند.

به عبارت دیگر انتخاب این شغل به معنی کنار گذاشتن بازی بسکتبال بود، زیرا وقت کافی پیدا نمی کردند. آرش پیش خود گفت “خب، من که نمی توانم در زندگی ام به همه ی آنچیزی که دوست دارم برسم. پس شغل را انتخاب می کنم و بسکتبال هم فراموش می کنم”. در نتیجه کار را پذیرفت.

از سوی دیگر میلاد پیش خود فکر کرد “خیر ممنونم، مطمئنم شغل بهتری هم پیدا می شود که با برنامه ی من هماهنگ باشد. به هر حال نمی خواهم ورزش مورد علاقه ام را فراموش کنم”. در نتیجه شغل را قبول نکرد.

پس از گذشت چند ماه، آرش احساس کرد چیزی در زندگی اش گم شده است. وی به احساس خوبی که از ورزش منظم بدست می آورد عادت کرده بود و مغزش عادت داشت اکسیژن بیشتری بدست آورد.

در نتیجه، آرش روز به روز افسرده تر شد بدون اینکه خود دلیل این موضوع را بداند. حتی شغل خود را رها کرد چرا که تصور می کرد شغلش باعث ایجاد آن احساس منفی شده است. حتی بعدها برای جبران این احساس افسردگی به مصرف مواد مخدر روی آورد. (نگاه کنید به چگونه تصورات غلط را در مورد خود تغییر دهیم)

وقتی انسان ها در یک دنیای مجازی زندگی می کنند

داستان هایی از این قبیل هر روز اتفاق می افتد زیرا انسان ها اعتقادات غلط مشابهی دارند. بیشتر مردم از قدرت خود خبر ندارند. بعضی افراد به خاطر همین باورهای غلط ذهنی است که در زندگی خود عقب می افتند، با وجود اینکه ممکن است توانایی ها و فرصت های بسیاری نیز برای پیشرفت داشته باشند.

آن ها خودشان را قانع می کنند که هیچ مشکلی نیست و واقعیت زندگی همین است؛ به عبارت دیگر فکر می کنند چاره ای نیست و باید سوخت و ساخت. آن افراد زندگی را از دیدگاه منحصر به فرد خود توصیف می کنند بدون اینکه نگاهی به حقیقت واقعی بیندازند.

بسیاری افراد اقدام کافی برای بهبود زندگی خود انجام نمی دهند و بعضی دیگر تلاش نمی کنند چیز جدیدی یاد بگیرند و بدون توجه به مهارت های خوب خود تصور می کنند بدست آوردن یک شغل مناسب بسیار سخت است.

برخی نیز درگیر اعتیادهای مخرب مثل، مصرف سیگار و مواد مخدر می شوند و فکر می کنند هرگز نمی توانند از آن خارج شوند.

بعضی دیگر هم ورزش را رها می کنند و چاق می شوند زیرا تصور می کنند همه ی وقتشان متعلق به شغل و ازدواجشان است. آن ها به خود می گویند: “خب نمی شود همه چیز در زندگی داشت.”

بعضی مردم حتی یک قدم فراتر گذاشته و برای سال ها پس از جدایی احساس می کنند همچنان دلشان شکسته است فقط به دلیل یک باور غلط ذهنی که برای خود ایجاد کرده اند.

در توصیه های خود نیز همیشه توضیح داده ام چگونه اعتقادات غلطی مثل “او تنها عشق من بود” یا “او نیمه ی گمشده ی من بود” جلوی درمان و بهبودی سریع شما را می گیرد.

عنصر کلیدی برای اینکه بتوانیم در مدت کوتاهی شریک دلدادگی خود را فراموش کنیم شناخت این باورهای غلط و سپس مقابله با آن ها است. (نگاه کنید به مقاله ۵ راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری)

اعتقادات خود را تغییر دهید

خیلی مضحک است که گاهی انسان ها بدون اینکه حتی این تصورات غلط را آزمایش کنند، آن ها را به دیگران نیز انتقال می دهند.

زمانی قصد داشتم برای کسب یک مدرک در زمینه ی کامپیوتر، در آزمونی شرکت کنم. هر موقع در مورد این آزمون از کسی سوال می کردم به من پاسخ می داد که قبول شدن در این آزمون بسیار مشکل است.

قبول دارم که اول داشتم این موضوع را باور می کردم اما تصمیم گرفتم از آن افراد بپرسم “چه چیزی در مورد این آزمون سخت است؟”.

متعجب خواهید شد اگر پاسخ آنان را بشنوید: “نمی دانیم. هرگز در این آزمون شرکت نکردیم.”

این افراد به این دلیل فکر می کردند که این آزمون سخت است چون دیگران به آن ها گفته بودند.

بله، بسیاری مردم چیزهایی می گویند و باورهایی را پخش می کنند که خود حتی آن ها را آزمایش هم نکرده اند!!

اقدام مناسب در مقابله چنین افرادی چیست؟

اول، باید آن افکار را آزمایش کنید. اگر شخصی به شما گفت نمی توانید آن جعبه را بلند کنید، سریع آن گفته را باور نکنید؛ بروید و خودتان امتحان کنید.(نگاه کنید به مقاله موفقیت و باور)
فقط به دلیل اینکه او نتوانسته آن جعبه را بلند کند به این معنی نیست که شما هم نمی توانید.
به همین شکل اگر شخصی صلاحیت لازم برای قبولی در یک شغل را نداشت به این معنی نیست که شما هم صلاحیت لازم را برای آن شغل ندارید. انسان ها ویژگی ها، قدرت ها و ضعف های متفاوتی دارند. به صورت خلاصه:

“اگر فکر می کنید می توانید کاری انجام دهید یا اگر فکر می کنید نمی توانید کاری انجام دهید، در هر دو صورت حق با شما است” – هنری فورد

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ بلکه مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورده و به کار بگیرید. سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه با حرف زدن، ضمیر ناخودآگاه را پاکسازی کنیم

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

چگونه می توانم باور بیشتری به خود پیدا کنم

قدرت تمرکز ذهن در جذب چیزی که می خواهیم

چگونه می شود با تحریک تخیلات ذهنی دیگران، یک تصویر مثبت از خود ایجاد کرد

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

چگونه دیگران را متقاعد کنیم هرچیزی را باور کنند

معرفی کتاب

1555 - Copy