حقارت، جبران و موفقیت

حقارت، جبران و موفقیت

حقارت و جبران

اگر سعی کنید وسیله سنگینی را با دست راست خود حمل کنید متوجه می شوید که ناخودآگاه به سمت چپ خم می شوید این طور نیست؟

همیشه ذهن انسان به این طریق برای جبران ضعف ها تلاش می کند.

اگر در هر نقطه ای از زندگی احساس حقارت کرده باشید، ذهن تان تلاش می کند در جهتی مخالف حرکت کنید تا باری دیگر نسبت به خود احساس خوبی پیدا کنید.

جبران: هوشمندانه رفتار کنید

انسان ها برای جبران احساس حقارت به یک شکل عمل می کنند.

وقتی متوجه شوند کمبودی دارند تلاش می کنند به یک سری اهداف برسند تا احساس برتری پیدا کنند. به مثال های زیر توجه کنید:

  • سوپر من: برخی مردم تمایل دارند اعمال برتر جویانه انجام دهند، می خواهند نشان دهند قویترین و بهترین هستند. این موضوع تنها شامل قدرت بدنی نمی شود بلکه هر کسی که در رفتار و عملکرد خود به دنبال برتری جویی باشد در این گروه قرار می گیرد. چنین افرادی سعی می کنند ضعف درونی شان را جبران کنند. در گذشته با شرایطی روبه رو شده اند که باعث شده احساس حقارت و ناتوانی کنند و به همین دلیل تلاش می کنند آن ها را جبران کنند.(نگاه کنید به روانشناسی عقده ی حقارت)
  • فرد محبوب: شرط می بندم حداقل یک نفر را اطراف خود می شناسید که به نظر می رسد با تمام اعضای خانواده رابطه خوبی دارد. چنین شخصی ممکن است در تلاش باشد تا تنهایی دوران کودکی، شکست های روابط اجتماعی یا مورد عشق واقع نشدن خود را جبران کند.
  • بیلیونر: اگر زندگی نامه ی بیلیونر های مشهور را مطالعه کنید متوجه می شوید در خانواده های ثروتمند بزرگ نشده اند. حتی بسیاری از آن ها با مشکلات و بحران های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده اند که باعث شده همین انگیزه ی ثروتمند شدن در آن ها ایجاد شود و در صدد برطرف سازی عقده حقارت خود باشند.
  • جلب توجه: کسانی که می کوشند مرکز توجه باشند معمولا در دوره ای از زندگی نادیده گرفته شده اند و تلاش می کنند توجه از دست رفته شان را مجددا به دست آورند.(نگاه کنید به تحلیل شخصیت خودنما)
  • ربات: به این دلیل به این افراد ربات می گویم که مدعی هستند هیچ وقت اشتباه نمی کنند. آن ها چه چیزی را جبران می کنند؟ همان طور که حدس زدید این افراد احساس ضعف در اعتماد به نفس شان را به این صورت جبران می کنند.(نگاه کنید به چگونه اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟)
  • همیشه شیک پوش: برخی از دخترها و پسرها هستند که همیشه به روز ترین و شیک ترین لباس ها را می پوشند. امکان ندارد آن ها را جایی ببینید و خوش لباس نباشند. این افراد اغلب خودپنداره ی ضعیفی که نسبت به خود دارند را جبران می کنند.

اگر به مشکلات مان توجه نکنیم و تظاهر کنیم هیچ زخم عاطفی در خود نداریم فقط باعث افسردگی شدید در خود شده ایم. اگر در دوران کودکی از ناامنی اقتصادی رنج برده اید و اکنون که بزرگ شده اید برای ثروتمند شدن تلاش نمی کنید پس در نهایت افسرده خواهید شد.

افسردگی معمولا از نادیده گرفتن مشکلات و زخم هایی نشات می گیرد که ریشه در گذشته و ضعف های مان دارد.

پس به شدت توصیه می کنم تمام تلاش تان را بکنید تا زخم های عاطفی تان را درمان کنید، تنها در این صورت به احساس رضایتی که دوست دارید خواهید رسید.

جبران برای موفقیت

در پس هر رفتار افراطی یک احساس حقارت نهفته است و یا بهتر است بگوییم اشتیاقی کشنده برای به دست آوردن اهدافی در آن زمینه. این یک قانون کلی است، اگر رفتاری افراطی مشاهده کردید بدانید حقارت، دلیل اصلی آن است.

حقارت ممکن است آنقدرها هم بد نباشد. هیچ کس بدون داشتن درجاتی از حقارت به موفقیت نمی رسد.

اگر در چند سال گذشته گرفتار یک مشکل اقتصادی نشده بودید شاید هیچ وقت به آینده ای که امروز ساخته اید نمی رسیدید و اگر در کودکی توسط دیگران رد نمی شدید شاید نمی توانستید این همه دوست اطراف خود جمع کنید.

برخی مردم به اشتباه تصور می کنند احساس حقارت موجب می شود به اندازه کافی شایسته نباشند؛ موضوعی که کاملا اشتباه است زیرا همه ی افراد با درجاتی از حقارت به دنیا می آیند.

وقتی دریابید کودکی هستید در دنیای شلوغ بزرگترها و همچنین در برابر فرایندهای زیستی بدن تان احساس ناتوانی کنید مطمعنا تا حدی احساس حقارت خواهید کرد.

از احساس حقارت به عنوان انگیزه ای برای رشد استفاده کنید نه به عنوان عذری برای قربانی بودن و شکست خوردن. به این صورت می توانید محدودیت های تان را به فرصت و ناتوانی های تان را به مهارت تبدیل کنید. با بدست آوردن چنین شناختی دیگران را نیز بهتر درک می کنید و در نتیجه مهارت های ارتباطی خود را نیز می توانید بهبود دهید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم؟ توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه گذشته را فراموش کنیم؟

چرا احساس حقارت می کنیم

شناخت رفتار انسان

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم؟

درمان کودک درون

دلایل وابستگی ( چرا وابسته می شویم؟)

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم؟

معرفی کتاب

1555 - Copy