درمان زخم های احساسی

آیا تا کنون روی زخمی که به تازگی ایجاد شده باشد آب ریخته اید؟ اگر چنین تجربه ای داشته باشید می دانید برخورد آب با زخم باعث افزایش درد می شود. این درحالی است که اگر آسیب ندیده بودید، آب هرگز باعث درد نمی شد.

آسیب هایی که با آن مواجه می شوید باعث ایجاد حساسیت هایی در شما می شود که در گذشته وجود نداشته است.

 

همین موضوع در مورد زخم های احساسی نیز صدق می کند:

چه اتفاقی می افتد اگر زخم های احساسی باعث افزایش حساسیت شما به عوامل بیرونی شود؛ عوامل بیرونی که دیگران نسبت به آنها حساس نیستند؟

همه ی این موارد کوچکی که ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کند می تواند به خودی خود کاملا بی آزار باشد اما درست مانند آبی که روی زخم ریخته شده است باعث آزار شما می شود.

زخم ها و درد های احساسی

فکر می کنید چرا وقتی فردی با شما تماس نمی گیرد احساس بدی پیدا می کنید؟

آیا این دلیل بر بد بودن آن فرد است؟

چرا دوستتان اگر کسی با او تماس نگیرید برخلاف شما حس بدی پیدا نمی کند؟

دلیل این موضوع این است که وی در معرض آسیبی مرتبط با این موضوع قرار نگرفته است. آسیب شما در این مورد ممکن است نیازی برای تایید اجتماعی باشد. ممکن است در گذشته توسط افرادی که شما را تایید نکرده اند آسیب دیده باشید و در نتیجه هر وقت فردی شما را نادیده بگیرد مجددا اذیت می شوید. به این دلیل نیست که این موضوع آسیب زننده است، به این دلیل است که این اتفاق زخم قدیمی شما را باز می کند و   به شما یادآوری می کند که در گذشته رها شده اید.

چند بار تاکنون با دختری مواجه شده اید که پس از جدایی از عشقش، از دوستانش بخواهد در مورد ظاهرش به او اطمینان بدهند؟

چرا احساس بدی دارد؟ چه مشکلی با ظاهر خود پیدا کرده است؟ دلیل این موضوع آسیبی است که در گذشته تجربه کرده است. وقتی جوان تر بوده ،دیگران به دلیل لاغری بسیار،همیشه او را مورد تمسخر قرار می دادند؛ درنتیجه امروز هر گاه با عدم پذیرش دیگران مواجه شود احساس بدی پیدا می کند، نه به خاطر عدم پذیرش بلکه به خاطراینکه این عدم پذیرش موجب باز شدن یک زخم کهنه می شود.

فکر می کنید چرا پسری که به دنبال کار است پس از مواجه شدن با نامه ی مردودی، به شدت احساس شکست و سرافکندگی می کند؟ به دلیل علاقه اش به آن شغل این اتفاق افتاده است؟ خیر !

درست است که از دست دادن شغل دلخواه می تواند باعث ایجاد حسی بد در ما شود ولی احساس سرافکندگی و شرم ایجاد نخواهد کرد. پس چرا آن پسر با چنین احساسی مواجه شده است؟ دلیل ساده ای دارد چون مردود شدن وی باعث باز شدن مجدد یک زخم کهنه شده است.

وی در کودکی به ندرت مورد تشویق والدین خود قرار می گرفته است که همین امر باعث شده با عدم اعتماد به نفس نسبت به مهارت هایش بزرگ شود.

والدین وی وقتی او یک پسر بچه بوده است به ندرت او را تشویق می کردند و در نتیجه بدون اعتماد به نفس نسبت به مهارت های خود بزرگ شده است.

هر زمان با عدم تایید یا نامه ی مردودی مواجه می شود، احساس بدی پیدا می کند نه به دلیل نگرانی در مورد آینده ی خود بلکه به این دلیل که زخم قدیمیش (  عدم تایید توسط والدین) هنوز خوب نشده است.

چنین زخم هایی شما را آسیب پذیر می کنند.

چنین زخم هایی باعث می شوند آسیب پذیر شوید! به عبارت دیگر مسائلی که دیگران  معمولا هیچ توجهی به آن نمی کنند، ممکن است موجب درگیری فکری شما شده و باعث شوند تا صبح بیدار بمانید.

هر چه زخم های درمان نشده ی بیشتری داشته باشید، بیشتر مسائل کوچک و بی اهمیت شما را آزار خواهند داد و در نهایت باعث می شوند شخصیت بسیار حساسی پیدا کنید به طوری که هر انتقادی شما را دلخور کند، حتی اگر انتقاد کننده واقعا قصد توهین به شما را نداشته باشد.

هرچه زخم های بیشتری داشته باشید کمتر احساس خوشحالی می کنید زیرا هر از چند گاهی کوچکترین مسئله ای می تواند باعث شود زخم تان مجدد سر باز کند و احساس بدی پیدا کنید

دقیقا مانند آبی که روی دست زخمی خود می ریزید. برخی معتقدند می توانند زخم های خود را با فراموش کردن یا مشغول کردن خود درمان کنند در حالی که نمی دانند این استراتژی دقیقا تاثیر عکس دارد.

خوشحالی واقعی به دست نمی آید مگر اینکه زخم های احساسی خود را دور ریخته یا حداقل با آن ها کنار بیایید. به عبارت دیگر اگر می خواهید احساس افسردگی نداشته باشید باید زخم هایتان را درمان کنید و بدون پشت کردن به آنها، با مشکلاتتان رو به رو شوید.

درمان زخم

پیش از درمان زخم ها باید محل و یا به عبارت دیگر دلایل و ریشه های آن را پیدا کنید. این بدان معناست که باید بی تفاوتی را کنار گذاشته، به دنبال پاسخ بروید و زخم هایتان را تا منشا شان دنبال کنید.

اگر انتقادات سبب ناراحتیتان می شود سعی کنید خودتان را تغییر دهید. در اینترنت جستجو کنید و مطالعات بیشتری انجام دهید. تا جایی که می توانید فکر کرده و مشکل را تجزیه و تحلیل کنید تا در نهایت به ریشه و منشا آن پی ببرید و وقتی ریشه را پیدا کردید، درمان زخم کار آسانی خواهد بود.

از آنجایی که اکنون در حال مطالعه ی این سایت هستید پس می توانید ریشه­ ی تمام زخم های احساسی خود را از طریق مقالات موجود در این وب سایت پیدا کنید. به یاد داشته باشید اگر از مشکلات و ریشه های آن فرار کنید و یا آن ها را به باد فراموشی بسپارید هرگز دست از سرتان بر نمی دارند و حتی باعث آزار شما نیز می شوند به خصوص اگر رویدادی اتفاق بیفتد که به نوعی یادآور آن مشکلات شود مثلا کسی رهایتان کند و یا شما را نادیده بگیرد. زخم هایتان را اینگونه رها نکنید، درمانشان کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین سایت مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم پس از ترجمه از زبان انگیلسی در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ایجاد اعتماد به نفس

درمان کودک درون

چگونه روابط اجتماعی بهتری داشته باشیم

 

معرفی کتاب

1555 - Copy