چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید

چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید

همه ی ما آرزو داریم فردی که عاشقش هستیم، فرد بهتری شود اما در بسیاری از شرایط فرقی نمی کند چقدر تلاش می کنیم در نهایت  تا وقتی طرف مقابل خود نخواهد به نظر غیر ممکن می آید بتوانیم تغییری ایجاد کنیم.

بعضی افراد سعی می کنند با انتقاد، همسر خود را که عاشقش هستند تغییر دهند اما پس از مدتی، احساسات منفی که به دلیل انتقاد ایجاد شده است، برای طرف مقابل غیر قابل تحمل می شود و در نتیجه همه ی تلاش های تان بی فایده می شود.

تغییر همیشه از درون ایجاد می شود، این بدین معنا است که تا وقتی فردی 100% متقاعد نشود که تغییر برای وی خوب است، تغییر نخواهد کرد.به عبارت دیگر مهم نیست چقدر عاشق شریک دلدادگی خود باشید، تغییر هرگز اتفاق نمی افتد مگر اینکه طرق مقابلتان خود بخواهد. اما اکنون سوال این است: آیا می توانید عشق خود یا هر شخصی دیگری را متقاعد کنید تغییر کند؟ در این مطلب می خواهم در مورد این موضوع صحبت کنم.

خودپنداره

خودپنداره به معنی نوع نگاه یک فرد به خود است. اگر فردی فکر کند دزد است پس تا وقتی بتواند به عمل دزدی ادامه می دهد. آن فرد دزدی می کند زیرا خودپنداره اش او را وادار می کند باور کند این کاری است که باید اجام دهد.

رفتار ما به شدت تحت تاثیر خودپنداره ی ما است تا حدی که تلاش می کنیم ثابت کنیم خودپنداره ی موجود در ما درست است؛ حتی اگر نتایج بدی در ارتباط با آن اقدامات آیدمان شود. فردی که باور دارد ارزشش از دیگران کمتر است ( خودپنداره) همیشه سعی می کند به صورت نامطلوب خود را با دیگران مقاسیه کند تا بیشتر خودپنداره اش را قوی کند.

اکنون فکر می کنید چه اتفاقی می افتد اگر والدین، فرزند خود را تشویق کنند و بگویند تو در ریاضیات عالی هستی؟ اگر پیام به اندازه ی کافی تکرار شود، آن فرزند خودپنداره ی قوی بودن در ریاضیات را ایجاد می کند و همه ی سعی خود را می کند تا این وضعیت را حفظ کند.

این فرزند بیشتر مطالعه می کند، در کلاس تمرکز بیشتری خواهد داشت و کمتر بازی گوشی می کند تا خودپنداره اش را حفظ کند.

تغییر دادن شخصی که عاشقش هستید با تغییر دادن خودپنداره ی وی

برای تغییر فردی که دوست دارید نباید از وی انتقاد کنید بلکه در عوض باید با تحسین کردن به وی کمک کنید یک خودپنداره ی جدید ایجاد کند. وقتی این اتفاق افتاد، آن فرد همه ی تلاش خود را به کار می گیرد تا خود را تغییر دهد؛ به همین سادگی.

اگر مدام به همسر الکلی خود بگویید قوی است و یک فرد قوی مثل او نباید اجازه دهد تحت کنترل چنین عادتی باشد، در نهایت وی یک خودپنداره ی جدید ایجاد کرده و عادت منفی خود را از بین می برد. انتقاد کردن فقط باعث می شود مردم خودپنداره ای که از قبل داشته اند را مستحکم تر کنند و از هر گونه تغییر در عادت های بد امتناع ورزند!!

باید این نکته ی مهم را در تغییر هر شخصی به خاطر داشته باشید خودپنداره ی جدید که قصد دارید به ذهن فرد مورد نظر منتقل کنید باید از نظر وی پسندیده و در عین حال قابل باور باشد.

به عنوان مثال اگر فردی که دوستش دارید در کار موفق است اما نمی تواند یک عادت خاص را رها کند، پس باید به اون بگویید یک فرد موفق مثل او باید در از بین بردن عادت ها هم موفق باشد.

در این مورد، بدون شک شما را باور خواهد کرد زیرا یک مدرک موسق نشان داده اید ( اینکه در کارش موفق است)

چگونه افراد لجباز را تغییر دهیم

بر خلاف باور عامه، افراد لجباز انعطاف پذیر هستند اما وقتی احساس کنند فردی می خواهد آنها را کنترل کند لجباز می شوند. یک فرد لجباز، در صد در صد شرایط لجباز نیست اما وقتی متوجه شود طرف مقابلش قصد دارد وادارش کند کاری انجام دهد، مکانسیم دفاعی وی فعال می شود.

اگر فردی که عاشقش هستید لجباز است، هنوز هم می توانید تغییرش دهید 1) به جای آنکه به زور به کاری وادارش کنید، انتخاب هایی بیشتر از یک مورد در اختیارش قرار دهید 2) به صورت روزانه تغییرات کوچکی ایجاد کنید که به چشم نمی آیند اما به اندازه ای هستند که در طی زمان تغییراتی در وی ایجاد کنند ( نگاه کنید به چگونه دیگران را متقاعد کنیم هر چیزی را باور کنند).

تغییر دیگران با شناخت دلایل مربوطه

یکی از دلایلی که باعث می شود نتوانیم عادت های بد خود را تغییر دهیم این است که به سراغ دلایل ریشه ای غلط می رویم

بعضی مردم از الکل برای از بین بردن درد های روحی خود استفاده می کنند و بعضی دیگر برای از بین بردن استرس های خود سیگار مصرف می کنند در حالی که گروه سوم از مواد مخدر برای فرار از افسردگی استفاده می کند. در همه ی این موارد، استرس و افسردگی، دلیل بنیادین می باشد و باید تغییر کنند نه خود عادت.

وقتی دلیل اصلی شناسایی و نابود شد، عادت منفی خود به خود از بین می رود اما اگر دلیل اصلی باقی بماند، هر کاری انجام دهید حتی اگر عادت رو قطع کنید باز هم نتیجه نخواهید گرفت و خیلی زود مجدد آن عادت برمی گردد. به صورت خلاصه برای تغییر شخصی که به او علاقه دارید باید اول دلایل مربوط به آن رفتار را شناسایی کنید و سپس به وی کمک کنید تا آن مشکل را حل کند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید.  نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

20 روش قطعی برای عاشق کردن

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

پیام برای عاشق کردن از راه دور

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

راهنمای نهایی برای بازگرداندن عشق از دست رفته

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش