شناخت افراد از روی حرف زدن

شناخت افراد از روی حرف زدن

شناخت افراد بر اساس حرف زدن آن ها

آیا می دانید حرف زدن افراد می تواند بسیاری از ویژگی های شخصیتی آن ها را توضیح دهد؟

آیا می دانید گفتن یک جمله از طرف یک شخص می تواند بعضی از مهم ترین و اصلی ترین نیازهای او را به شما نشان دهد؟

آبیا می دانید با تجزیه و تحلیل درست کلمات می توانید بسیاری از چیزهایی را که طرف مقابلتان سعی در پنهان کردنشان دارد تشخیص دهید؟

حرف زدن افراد و کلماتی که بیان می کنند می تواند چیزهای زیادی در مورد ساختار روانشناسی، ترس ها و نیازهای اصلی ان ها به شما نشان دهد.(نگاه کنید به چگونه می توانیم شخصیت دیگران را تحلیل کنیم)

  1. آیا فرد مورد نظرتان یک کلمه را چندین بار تکرار می کند؟

“قدرت این ماشین بسیار بالا است”

“این رن خیلی تیره است”

“من توانایی مطالعه ندارم”

شاید در نگاه اول با خود بگویید این جملات هیچ ربطی به هم ندارند. اما اگر با دقت به آن ها نگاه کنید متوجه می شوید در همه ی این جملات کلمه ی مترادف و هم خانواده با قدرت به کار رفته است.

تخصیص کلمات در ذهن ما به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. درواقع هر کلمه ای که می گوییم نشان دهنده ی خواسته ها نیازها و نگرانی های مان می باشد. به عبارت دیگر فردی که عبارات بالا را بیان می کند در مورد قدرت، توانایی و البته ضعف نگران است.

ممکن است او بخواهد قوی تر باشد یا نیاز داشته باشد قوی تر باشد یا در مورد قوی تر شدن نگران باشد.

 

  1. فرد مورد نظرتان داستان ها و خاطراتش را چگونه تعریف می کند؟

“دیروز یک مرد بسیار درشت اندام ناگهان در مقابلم ظاهر شد. ابتدا فکر کرد می خواهد مرا اذیت کند اما او از من عبور کرد و به راه خود ادامه داد”

از این جمله چه نتیجه ای می توان گرفت؟

فردی که این داستان را تعریف کند دقیقا مانند شخصی است که در مورد قدرت صحبت می کند. کلمه ی “بسیار درشت اندام” حاکی از آن است که این شخص می خواهد از نظر جسمی و احساسی قوی تر باشد.

ممکن است با خود بگویید هرکس می تواند این داستان را به این شکل تعریف کند اما بهتر است بدانید اگر فردی تمرکز اصلی خود را در تعریف یک داستان بر یک جمله یا کلمه ی خاص می گذارد و بر آن تاکید می کند یعنی آن جمله یا کلمه اصلی ترین نگرانی او می باشد.

فکر می کنید خاطرات به شکل تصادفی در ذهن ما می مانند. خیر قطعا این طور نیست. خاطراتی در ذهن شما ماندگار خواهند شد که بیشترین تاثیر احساسی را بر شما گذاشته باشند.

اگر داستان بالا از طرف فرد دیگری بازگو می شد ممکن بود بعضی جزئیات مشابه بوده، بعضی جزئیات دیگر اضافه شده و بعضی نیز حذف شوند.  نتیجه ی دیگری که از این داستان می گرفت این است که این فرد  به طور کلی مشکل نگران بودن دارد. زیرا مرد اشاره شده در داستان تنها به راه خود ادامه داده است و فرد مورد نظر ما به دلیل مشکل نگران بودن خود تصور می کرد که آن مرد قصد آسیب رساندن به او را داشته است.

  1. پیام های پنهان موجود در طنزها و لطیفه ها

طنزها و لطیفه های یک فرد نیز می تواند باورها و نیازهای اصلی او را بیان کند.

روزی در یک رستوران روی میز کناری ام چند کودک نشسته بودند. وقتی گارسون می خواست از آن ها سفارش بگیرد یکی از بچه ها گفت:”من غذایی می خواهم که قیمت آن 1 ملیون تومان باشد”

من توانستم از حرف این کودک نتیجه بگیرم که قصد دارد پول زیادی داشته باشد و ثروتمند شود. دلیل آن نیز می تواند فقر خانواده بوده و یا اینکه خانواده اش به او تاکید داشته اند پول نقش مهمی در زندگی ایفا می کند.

این ها تنها چند نمونه ی کوچک از شناخت شخصیت و نیازهای افراد بر اساس کلمات آن ها بود.

در آخر توصیه ی من به شما این است که با تحلیل یک جمله به تنهایی نمی توانید به نتایح درستی برسید بلکه لازم است  تا حد ممکن جملات و کلمات مختلف فرد مورد نظرتان را گردآوری کرده، کنار هم قرار دهید و نقطه ی مشترک بین آن ها را پیدا کنید.(نگاه کنید به چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نحوه ی راه رفتن و شناخت شخصیت

تشخیص شخصیت از طریق اندام بدن

تیپ های شخصیتی A، B، C، D

تیپ های شخصیتی A و B

شناخت رفتار انسان

شناخت شخصیت دیگران