زنان سلطه جو (زنانی که مردان و همسرانشان را کنترل می کنند)

زنان سلطه جو (زنانی که مردان و همسرانشان را کنترل می کنند)

چرا برخی از زنان کنترل کننده و سلطه جو هستند؟ (زنانی که مردان و شوهران خود را کنترل می کنند)

چرا برخی از زنان شوهران خود را کنترل می کنند؟

چرا برخی از زنان بر مردها تسلط دارند؟

چرا آن ها زنان مستبدی هستند؟

مطمعنم تا به حال متوجه این موضوع شده اید که بعضی از زنان به طرز وحشتناکی کنترل کننده و سلطه گر می باشند. این زنان تمام سعی خود را می کنند تا شوهرانشان را محدود کرده و آن ها را تحت کنترل خود درآورند.

این زنان معمولا نقش مستبد و سلطه گر را در خانه دارند و در نتیجه مردان آنان نقش های فرعی خانه را به عهده می گیرند.

در خانه ای که زن، سلطه گر است درخواست فرزندان باید از طرف مادرشان تایید شود نه از طرف پدر. در این مقاله توضیح می دهم که چرا برخی از زنان سلطه گر بوده و مردان و شوهران خود را کنترل میکنند.

دلایلی که برخی زنان مردان و یا شوهران شان را کنترل می کنند

در ادامه دلایل روانشناختی را ارائه داده ام که توضیح می دهد چرا برخی زنان مردان و یا شوهران خود را کنترل می کنند:

زنانی که با مادری کنترل کننده و سلطه جو بزرگ شده اند: در یکی از مقالاتم توضیح داده ام چگونه یک میمون وقتی میمون دیگری را دید که از مارها وحشت دارد ترس از مارها را یاد گرفت.( نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا) انسان ها نیز خیلی از چیزها را به همین شکل یاد میگیرند، اگر یک زن در خانه ای بزرگ شده باشد که مادرش سلطه گر بوده و شخصیت کنترل کننده ای داشته است در نتیجه او نیز با این تصور بزرگ می شود که یک زن باید مرد زندگی اش را کنترل کند.

زنانی که احساس نا امنی می کنند ممکن است به سلطه گری روی بیاورند: وقتی کسی احساس نا امنی کند ممکن است شروع به کنترل دیگران کرده و سعی کند از این راه کنترل شرایط را به دست بگیرد. روانشناسی یک علم ریاضی و منطقی نیست و هر زنی که احساس نا امنی کند کنترل کننده و سلطه جو نمی شود اما در برخی موارد ممکن  است سعی کند با کنترل محیط احساس امنیت کرده و این محیط شامل شوهرش نیز می شود.

اعتراض مردانگی و زنان سلطه جو: (اعتراض مردانگی  Masculine protest) یک اصطلاح روانشناسی بوده و برای اشاره به  شرایطی به کار می رود که زنان به واسطه ی نقش فرعی شان، از نقش زن بودن خود متنفر می شوند. این زنان به شکل طاقت فرسایی سلطه جو می شوند تا بتوانند نقش غالب را در خانواده (نقش مرد) به عهده بگیرند.

زنان سلطه جو مردان ضعیف را انتخاب می کنند: مورد قبلی ما را به نکته مهم دیگری می رساند. زنانی که میخواهند بر مردان تسلط داشته باشند و شوهران خود را کنترل کنند معمولا هدفی را انتخاب می کنند که به آسانی بتوان آن را کنترل کرد. این بدان معنی است که چنین زنانی معمولا به دنبال مردان ضعیف و قابل کنترل هستند. (نگاه کنید به زنان جذب چه مردانی می شوند)

روش های غیر مستقیمی که زنان برای کنترل مردان استفاده می کنند

در قسمت قبل درباره ی زنانی صحبت کردم که مردان خود را به طور مستقیم کنترل کرده و نقش غالب را در خانه بر عهده می گیرند در حالی که برخی دیگر از زنان از روش های غیرمستقیمی برای کنترل مردان استفاده می کنند؛ روش هایی که به کمک آن ها سلطه گری شان به غیر قابل تحمل ترین حالت ممکن تبدیل می شود.

برخی از زنان با استفاده از روابط عاطفی و جنسی مردان خود را کنترل می کنند: در چنین حالتی زنان سلطه جو از سکس و روابط عاطفی به عنوان ابزاری استفاده می کنند تا به وسیله ی آن شوهر خود را تحت فشار گذاشته و به خواسته هایشان برسند.

برخی از زنان مردان را با گریه کردن کنترل می کنند: بعضی از زنان از گریه کردن برای کنترل مردان استفاده می کنند. آن ها هر زمان که مردی از پاسخ به درخواستشان خودداری کند گریه می کنند تا مطمئن شوند او را تحت کنترل خود درآورده اند.

به طور خلاصه همان طور که در مثال های بالا گفته شد، یک زن میتواند مردی را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم کنترل کند.

چگونه می توان با زنان سلطه جو برخورد کرد

اگر شما شوهر و یا مردی هستید که از این کنترل ها رنج می برید دو انتخاب پیش روی تان قرار دارد:

شما یا باید به همسرتان کمک کنید تا نیاز های روانشناختی خود را درک کند. منظور از نیازهای روانشناختی نیازهایی است که به او انگیزه ی سلطه گری می دهند و راه دوم این است که باید بدون برآورده ساختن خواسته هایش کاری کنید تا او خودش را تحت کنترل احساس کند.

راه اول آنطور که به نظر می رسد ساده نیست، هیچ زنی به سلطه گری اش اقرار نمی کند مگر این که واقعا برای کمک به خود مصمم شود.

بعضی از مردها به اشتباه سعی دارند تا با زور زنان خود را کنترل کنند غافل از اینکه نتیجه ی این کار درگیری بر سر قدرت بوده و باعث افزایش مشکلات می شود. اگر ساختار روانشناختی یک زن باعث شده تا ویژگی سلطه گری در او ایجاد شود، تلاش شما برای مجبور کردن او به اطاعت از دستوراتتان بیهوده بوده و تنها باعث احساس سرخوردگی و تحریک به قطع رابطه در او می شوید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

دلیل و درمان بداخلاقی زنان

روانشناسی عقده ی حقارت

شناخت رفتار انسان

حقارت، جبران و موفقیت

چگونه همسر دلخواهم را بیابم