تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر انسان

تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر انسان

ضمیر ناخودآگاه و رفتار انسان

آیا می دانید ضمیر ناخودآگاه تاثیر زیادی بر رفتار شما می گذارد؟

هر زمان که احساسی را بدون درک دلیل آن تجربه می کنید ضمیر ناخودآگاه برای ایجاد این احساس در شما نقش دارد.

به عنوان مثال اگر هنگام رو به رو شدن با یک فرد به خصوص بدون هیچ دلیلی احساس ترس و اضطراب کردید باید بدانید که این تاثیرضمیر ناخودآگاه بر شما می باشد.

بنابراین اگر ضمیر ناخودآگاه می تواند تا این اندازه بر رفتار شما تاثیر بگذارد با دانستن قوانین حاکم برآن می توانید رفتارهای ناخواسته ی خود را تغییر دهید.(نگاه کنید به قوانین حاکم بر ضمیر ناخودآگاه)

ضمیر ناخودآگاه چگونه بر رفتار فرد تاثیر می گذارد

این عنوان را با یک مثال برای شما توضیح می دهم:

فردی در نظر بگیرید که در نوجوانی دیگران او را اذیت کرده و مورد تمسخر قرار داده اند. این فرد وقتی بزرگ شد نسبت به دیگران احساس کمبود می کرد. زیرا این مسئله به شکل یک باور در ضمیر ناخودآگاه او ثبت شده و به اعتماد به نفس او صده زده بود.

این فرد از وجود این باور در ضمیر ناخودآگاه خود خبر نداشت در حالی که این باور رفتار او را به شدت تحت تاثیر قرار می داد. او نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس بود و هنگام رو به رو شدن با غریبه ها احساس ترس و اضطراب را تجربه می کرد.(نگاه کنید به علائم کمبود اعتماد به نفس چیست)

اولین چیزی که در مورد تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر رفتار انسان باید بدانید این است که یک باور حتی اگر در ذهن خودآگاه شما وجود نداشته باشد بازهم بر رفتارهای شما تاثیر خواهد گذاشت.

رفتار ما ناشی از احساسات ما است و از آنجایی که ضمیر ناخودآگاه احساسات ما را کنترل می کند می توان نتیجه گرفت که ضمیر ناخودآگاه بزرگترین عامل تاثیر گذار بر رفتار ما می باشد.(نگاه کنید به احساسات ضمیر ناخودآگاه)

آیا می توانید مانع تاثیر گذاری ضمیر ناخودآگاه بر رفتار خود شوید؟

آیا یک فرد می تواند مانع ضمیر ناخودآگاه برای تاثیرگذاشتن بر رفتارش شود؟

بله این اتفاق ممکن است، اما به صورت غیر مستقیم.

رفتار و احساس شما هردو نتیجه ی باورهای شماست و اگر بتوانید باورهای خود را تغییر دهید رفتار و احساستان نیز تغییر می کند.

در مثال قسمت قبل اگر آن فرد موفق می شد باور به اینکه نسبت به دیگران بی ارزش است را در خود از بین ببرد ضمیر ناخودآکاه او به جای تاثیر منفی تاثیر مثبتی بر رفتار او می گذاشت.

فراموش نکنید استفاده از جملات تاکیدی به تنهایی نمی تواند تاثیر مثبتی بر رفتار شما داشته باشد. اگر در ضمیر ناخودآگاه خود باور داشته باشید که شما یک بازنده هستید و هربار با خود بگویید من می توانم موفق شوم این جملات تاکیدی با باور موجود در ضمیر ناخودآگاه شما در تناقض بوده و تاثیری نخواهند داشت.(نگاه گنید به آیا جملات تاکیدی تاثیری دارد)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنیم

راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

اهداف ضمیر ناخودآگاه

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد