اهداف ضمیر ناخودآگاه

اهداف پنهان در ضمیر ناخودآگاه

من در بسیاری از مقالاتم به ضمیر ناخودآگاه و تاثیر آن بر زندگی اشاره کرده ام اما در این مقاله قصد دارم به صورت جزئی تر به اهداف پنهان ضمیر ناخودآگاه و تاثیر آن ها بپردازم.

این اهداف اگر تحت تاثیر مستقیم ما – ضمیر خودآگاه – شکل نگیرد می توانند تاثیر منفی در روند رشد و پیشرفت ما در زندگی داشته باشند.

اهداف ضمیر ناخودآگاه چیست؟

در هر لحظه از زندگی خود می توانید یک هدف جدید داشته باشید. مثلا ممکن است تصمیم بگیرید غذاهای چرب را کنار گذاشته و وزن خود را کمک کنید. این تصمیم یک تصمیم خودآگاه و در نتیجه یک هدف خودآگاه محسوب می شود.

اما مسئله اینجاست که اگر با سیستم و عملکرد ضمیر ناخودآگاه آشنا نباشیم و برای هدف گذاری در ضمیر ناخودآگاه اقدام نکنیم، خود به خود اهدافی در ناخودآگاه شکل می گیرد که می تواند تاثیر منفی داشته باشند.

دلیل این موضوع این است که ضمیر ناخودآگاه می تواند کاملا مستقل از ضمیر خودآگاه شما فعالیت کند. در واقع وقتی ضمیر خودآگاه شما برای خود اهدافی تعیین می کند ضمیر ناخودآگاه نیز می تواند اهداف خودش را داشته باشد. (نگاه کنید به قوانین حاکم بر ضمیر ناخودآگاه)

اهداف ضمیر ناخودآگاه معمولا به آسانی وارد ضمیر خودآگاه نمی شوند. به عبارت دیگر ممکن است ضمیر ناخودآگاه شما اهدافی را دنبال کند که خودتان از آن ها آگاهی ندارید و وقتی با آن ها مواجه می شوید با توجیه های غلط، دلایلی غیر از دلایل واقعی برای آن ها پیدا کنید.

و از آنجایی که 95 درصد از اقدامات “بدن” توسط ضمیر ناخودآگاه هدایت می شود، ضمیر ناخودآگاه می تواند اقدامات ما را به سوی به تحقق رساندن اهداف خود هدایت کند که در بیشتر مواقع سودمند نیست.

اجازه دهید موضوع را با یک مثال کوچک شرح دهم. فردی را در نظر بگیرید که اعتماد به نفس کمی دارد و فکر می کند همه او را بی ارزش می پندارند در نتیجه از رویارویی با افراد جدید می ترسد.

ضمیر ناخودآگاه این فرد با ایجاد اعتیاد به اینترنت سعی می کند هدف عدم رویارویی با دیگران را تقویت کند. اگر از این فرد بپرسید به چه دلیل همه وقت خود را به اینترنت اختصاص می دهد احتمالا پاسخ می دهد دلیل اصلی آن مزایا و قابلیت های تکنولوژی است.

در واقع سعی می کند رفتار خود را با یک دلیل مثبت توجیه کند. حتی وقتی این شخص بپذیرد که باید دست از این عادت خود بردارد همچنان موفق نمی شود از اعتیاد به اینترنت رها شود زیرا متوجه نیست که ضمیر ناخودآگاه او می خواهد این اعتیاد را برای دور کردنش از دیگران حفظ کند.

خطر عدم شناخت کافی

فرض کنید ذهن شما اهداف ناخودآگاه به خصوص و مهمی را در خود پرورش دهد. در چنین شرایطی بدون اینکه متوجه این اهداف باشید ممکن است کارهایی انجام دهید که برای شما قابل درک نیست، قادر به ترک عادت های خاصی نباشید یا نتوانید انگیزه داشته باشید.

درواقع می توان گفت بسیاری از عادت های بد مثل سیگار کشیدن یا هر عادت بد دیگر نتیجه ی مستقیم تمایل ضمیر ناخود آگاه برای رسیدن به اهداف خاصی است که معمولا مغایر با اهداف خودآگاه است.

در بین تعارض های بین ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه همیشه ضمیر ناخودآگاه برنده خواهد بود. اگر یک نوجوان تصمیم بگیرد سیگار را ترک کند اما ضمیر ناخودآگاه برای دنبال کردن هدف خاصی مانند سرکوب شدن توسط خانواده بخواهد که او به سیگار کشیدن ادامه دهد قطعا در ترک سیگار شکست خواهد خورد.

هر رفتار ناخواسته ای که قادر به توقف آن نیستید مستقیما از تمایلات ناخودآگاه شما به انجام این کار ناشی شده و بنابراین اگر می خواهید رفتارتان را تغییر دهید لازم است به درک درستی از اهداف ضمیر ناخودآگاه برسید.

مشکل با اهداف ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه اهدافی را در خود پرورش می دهد که به بهتر شدن زندگی فرد کمک کند اما گاهی نتیجه برخلاف آن خواهد بود. 3 دلیل مهم برای این مسئله وجود دارد:

  1. تعارض و تضاد بین اهداف خودآگاه و اهداف ناخودآگاه (نگاه کنید به ضمیر خودآگاه در مقابل ضمیر ناخودآگاه)
  2. ضمیر ناخودآگاه از راه های قوی تری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند. مثلا ممکن است باعث بیماری فرد شده و به او نشان دهد که دیگران او را نادیده می گیرند ( نگاه کنید به نیروی هدایت پنهان در ضمیر ناخودآگاه).
  3. عدم آگاهی از اهداف ناخودآگاه

با درک و شناخت بیشتر نسبت به خود و جلوگیری از ایجاد شکاف و تعارض بین ضمیر ناخودآگاه و ضمیر خودآگاه می توانید عادت های ناخواسته را از بین ببرید، به اهداف خود برسید و زندگی بهتری را تجربه کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد ضمیر ناخودآگاه در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنیم

تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر انسان

راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم