ترک عادت ولخرجی

من ایمیل های زیادی دریافت می کنم که افراد می پرسند چگونه می توانند عادت ولخرجی خود را کنترل کرده و پول خود را به روش بهتری مدیریت کنند. در این مقاله قصد ندارم راهکارهای سطحی مانند ” یک حساب پس انداز باز کنید” یا ” کیف پولتان را در خانه بگذارید” ارائه دهم. در این مقاله راهنمایی هایی تاثیرگذار در مورد ولخرجی و راهکارهای ترک این عادت به شما نشان می دهم.

قبل از اینکه بتوانید عادت های بد ( از جمله عادت ولخرجی ) را ترک کنید باید بدانید چرا چنین عادت هایی در شما شکل می گیرد. عادت بد ولخرجی، مانند هر عادت بد دیگری، برای خدمت به یک هدف روانشناختی ایجاد می شود و زمانی که از این هدف مطلع شوید کنترل و ترک عادت ولخرجی کار آسانی خواهد بود.

چگونه ولخرجی نکنیم

در ادامه به نکاتی برای ترک عادت ولخرجی به همراه بعضی از دلایل روانشناختی ولخرجی کردن و مدیریت نادرست پول اشاره شده است:

  1. چرا پول خرج می کنید؟ بسیاری از مردم برای اینکه احساس بدی دارند یا زمانی که می خواهند احساس خوبی داشته باشند به بازار می روند و بیش از حد نیازشان خرید می کنند. این به عنوان هزینه های عاطفی شناخته می شود که در آن شخص پول خرج کردن برای تنظیم خلق و خوی خود استفاده می کند. بهترین راه برای کنترل هزینه های عاطفی پیدا کردن نکاتی برای صرفه جویی نیست، بلکه باید بدانید چگونه احساسات خود را کنترل تا مجبور نشوید برای کنترل آن از پول خرج کردن کمک بگیرید. (نگاه کنید به روش های کنترل احساسات)
  2. تنظیم خود و عادت ولخرجی: خود تنظیمی یکی از مهارت های افراد برای تنظیم اشتیاق ها و تعهد به اهداف است. بسیاری از مردم به دلیل شیوه ی بزرگ شدنشان با تنظیم خود دچار مشکل هستند. وقتی فردی تلاش می کند عادت بدی مانند ولخرجی را ترک کند، معمولا به جای تلاش برای ترک مشکل که باعث این عادت شده است، تلاش فرد برای کنترل خود عادت بد خواهد بود.
  3. ولخرجی برای به دست آوردن کنترل زندگی: بعضی از مردم از این واقعیت آگاه نیستند گاهی ولخرجی آن ها به این دلیل است که کنترل زندگی خود را احساس کنند. بسیاری از عادت های بد شامل ولخرجی به دلیل تمایل فرد به انجام یک عمل کنترل شده در نتیجه ی احساس از دست دادن کنترل است. در واقع فرد تلاش می کند با این کار کنترل زندگی خود را به دست بگیرد.
  4. ولخرجی و فرار از مشکلات: ولخرجی گاهی اوقات نتیجه ی مستقیم تمایل به فرار از مشکلات است. یکی از بهترین راه های ترک عادت ولخرجی این است که به جای فرار از مشکلات زندگی یاد بگیرید چگونه با آن ها رو به رو شوید. (نگاه کنید به چگونه در برابر مشکلات بایستیم)

چگونه ولخرج نباشیم (چند راه حل دیگر)

یکی از بهترین راه های کنترل ولخرجی این است که متوجه شوید چه چیزی باعث تمایل و اصرار شما به ولخرجی شده است.

با توجه به روانشناسی فردی، هر شخص ممکن است عادت مشابهی با دیگران اما به دلایل متفاوت داشته باشد. کلید کنترل عادت ولخرجی این است که بدانید چه زمانی و چرا دوست دارید پول خرج کنید.

وقتی متوجه دلیل یا دلایل تمایل به ولخرجی در خود شوید می توانید برای حل آن ها اقدام مناسبی انجام دهید.

مشکل مشاوره دیگران در مورد ولخرجی این است که آنها توجه ندارند افراد متفاوت هستند و هر فرد ممکن است برای کنترل عادت ولخرجی خود نیاز به توصیه های متفاوتی داشته باشد. راهکارهایی که می تواند برای ترک ولخرجی به یک فرد کمک کند ممکن است برای فرد دیگری مناسب و پاسخگو نباشد زیرا دلیل هر کدام از آن ها برای ولخرجی متفاوت بوده و یکسان نیست.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

پولدار شدن در کمترین زمان

راه های پولدار شدن در زمان کوتاه

چگونه به راحتی پولدار شویم

چگونه در نوجوانی پولدار شویم

سریع ترین راه برای پولدار شدن

چگونه خیلی سریع پولدار شویم

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

روانشناسی ولخرجی. چگونه ولخرج نباشیم. ولخرجی چیست. چگونه پولهایمان را جمع کنیم؟. چگونه ولخرجی نکنیم