کسب تجربه در زندگی

کسب تجربه های مختلف در زندگی همیشه خوب نیست. اما چرا؟

مردم به شدت باور دارند کسب تجربه های بیشتر در زندگی همیشه خوب و مفید است. پس اگر فردی تجربه های بیشتری نسبت به شما داشته و یا چیزهایی تجربه کرده باشد که شما تجربه نکرده اید پس باید بهتر و بیشتر از شما در مورد مسائل مختلف بداند درست است؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم اجازه دهید سوال دیگری از شما بپرسم: چه کسی گفته است این فرد تجربه های خود را به شکل درست و صحیح در ذهنش جمع آوری کرده است؟ یا به عبارتی چه می شود اگر این فرد تجربه هایش را با پیش داوری در ذهن خود ذخیره کند؟

موارد زیر مثال هایی از جمع آوری تجربه به شیوه ی نادرست می باشد:

  1. همه ی مردها خطرناک هستند: اگر مردی که وفادار به نظر می رسد به زنی خیانت کند این زن از آن به بعد همه ی مرد ها را بی وفا و خیانتکار می بیند. او به دلیل تجربه ی تلخ خود دچار ترس از تعهد شده و از همه ی مردان فاصله می گیرد.
  2. هیچ امیدی نیست: اگر فردی بلندپرواز برای سومین بار در کسب و کار خود شکست بخورد تصمیم می گیرد دیگر برای آن تلاش نکند. تجربه ی او در چنین موردی مانع تلاش دوباره و رسیدن به هدف می شود. (نگاه کنید به بازگشت امید به زندگی)
  3. من یک فرد خسته کننده هستم: اگر یک نوجوان پر جنب و جوش همیشه به دلیل مسائل خانواده اش در حال مهاجرت بوده و نتواند در هیچ مدرسه ای دوستان خوبی برای خود داشته باشد، تصور می کند مشکل از خود او است و اعتماد به نفسش را از دست خواهد داد. (نگاه کنید به ریشه ی عدم اعتماد به نفس)

چه چیزی در همه ی تجربه های زندگی مشترک است؟

همانطور که دیدید تجربه های زندگی همیشه به ما درس های درستی نمی دهند زیرا شیوه ی تفسیر این تجربه ها می تواند بر باورهای اصلی ما تاثیر بگذارند.

به عبارت دیگر مهم نیست تجربه های یک فرد بالغ چقدر از یک کودک بیشتر است، مهم این است که او این تجربه ها را به شیوه ی درستی تفسیر کند.

یک تجربه ی 10 ساله اگر با روش نادرستی در ذهن قرار گرفته باشد کاملا بی ارزش است.

چند نفر از مردم به دلیل اشتباه هنگام تفسیر موقعیت های مختلف در زندگی با اختلالات روانشناسی دست و پنجه نرم می کنند؟

چند نفر از مردم به دلیل پذیرفتن حقایق نادرست به عنوان تجربه های زندگی رنج می برند؟

تجربه زمانی خوب است که مردم بدون پیش داوری آن را قضاوت کرده و در به درستی در ذهن خود ذخیره کنند.

تجربه های زندگی شما چگونه است؟

آیا فکر می کنید بی ارزش هستید؟

آیا اعتماد به نفس ندارید؟

آیا فکر می کنید هیچ وقت موفق نمی شوید؟

آیا به دلیل اینکه تجربه های خود را به شیوه ی اشتباهی به دست آورده اید در زندگی خود ناراحت هستید و احساس بدی دارید؟

اگر پاسختان به این سوال ها مثبت است پس شیوه ی جمع آوری تجربیاتتان ریشه ی اصلی مشکلات شما می باشد.

خبر خوب است که برای اصلاح تجربه هایتان دیر نشده است. با حذف کردن اطلاعات و حقایق نادرست می توانید بهترین استفاده را از تجربیات خود داشته باشید.

چگونه این کار را انجام دهید؟ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. باورهای فعلی تان را بررسی کنید: آیا باور محدود کننده ای دارید؟ آن را از کجا به دست آورده اید؟ آیا تجربه ای را به شکل نادرست در ذهن خود ذخیره کرده اید که باعث چنین باورهای اشتباهی شده است؟ موانعی که سال ها در ذهن خود به وجود آورده اید پیدا کرده و آن ها را بیرون بریزید.
  2. دور انداختن اطلاعات نادرست: اطلاعات نادرست را از ذهن خود پاک کنید. می توانید این کار راه با به چالش کشیدن این اطلاعات با دانش انجام دهید. دانش تنها چیزی است که می تواند به شما کمک کند درستی یا نادرستی تجربه ی خود را درک کنید. اگر تنها به تجربه های زندگی وابسته باشید نگرش درستی به زندگی نخواهید داشت. از دانش به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا متوج شوید تجربه تان به درستی تفسیر شده است یا خیر.
  3. دوباره تلاش کنید: در این مرحله متوقف نشوید، دوباره و دوباره تلاش کنید تا تجربیات جدیدی به دست آورید که به شما کمک کنند تجربیات نادرست قبلی ذهن خود را از بین ببرید. (نگاه کنید به چرا باید تلاش کرد)

تجربیات زندگی بدون هدایت دانش تجربیاتی هستند که برای زندگی تان مخرب می باشند. پس تا جایی که می توانید مطالعه کنید و دانش خود را افزایش دهید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

رشد شخصیت در کودکان

تاثیر خاطرات بد کودکی بر زندگی

چگونه کودکی در انتخاب همسر آینده تاثیر گذار است

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

نمی توانم عشق را تجربه کنم

دلایل عدم علاقه به کار کردن

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

تجربه های مفید. تجربه های جالب. بزرگترین تجربه زندگی بزرگان. متن در مورد تجربه. تجربه های زندگی بزرگان