درمان ترس از ازدواج

درون ذهن فردی که ترس از ازدواج دارد

ترس از ازدواج یا ترس از تعهد – commitment phobia –  که منجر به عدم ازدواج در جوانان به خصوص آقایان می شود معمولا وقتی اتفاق می افتد که یک رابطه در حال جدی شدن است. این افراد درگیر علاقه به فردی می شوند اما به محض اینکه احساس می کنند رابطه در حال جدی شدن است پشیمان می شوند و از ازدواج پرهیز می کنند.

نکته ی جالب در مورد این افراد این است که آنها حتی احساسات پاک و خالصی دارند. کسانی که ترس از تعهد و ازدواج دارند می توانند مثل هر شخص دیگری با احساس باشند، عاشق شوند و تلاش کنند تا یک رابطه ایجاد کنند اما نیرویی وجود دارد که وقتی همه چیز قرار است جدی شود آنها را از منصرف می کند.

ترس از ازدواج یک جنگ درونی در ذهن است که بین دو نیرو صورت می گیرد. در یک طرف عشق قرار دارد و از آنها می خواهد در یک رابطه قرار بگیرند در طرف دیگر، ترس قرار دارد که از آنها می خواهد با دوری از تعهد و پرهیز از ازدواج امنیت خود را حفظ کنند.

پس این بدان معناست که ترس از تعهد مانع ازدواج می شود؟ با وجود اینکه بسیاری از این افراد همیشه مجرد باقی خواهند ماند، خبر خوب این است که آنها همچنان می توانند با چند اقدام صحیح همه چیز را تغییر دهند.

درمان و از بین بردن ترس از ازدواج

فرمول از بین بردن ترس از تعهد و ازدواج بسیاری ساده است. باید نیروی مثبت را افزایش دهید تا از نیروی ترس قوی تر شود. به عبارت دیگر وقتی در فردی میل به برقراری رابطه ی بلند مدت تقویت شود، به طوری که این میل بر ترس از تعهد غلبه پیدا کند، وی دیگر از ازدواج فراری نخواهد شد.

فرض کنید که طرف مقابل شما گرفتار ترس از تعهد می باشد. در چنین شرایطی، تحت فشار قرار دادن وی برای ازدواج، بدون اینکه اول ارزش خود را به نحو شایسته بالا ببرید، ممکن است موجب شود طرف مقابل تان وقتی همه چیز در شرف جدی شدن است از ازدواج خودداری کند. برای اینکه متوجه شوید آیا یک رابطه جدی است یا خیر نگاه کنید به “چگونه تشخیص دهیم یک رابطه جدی است“.

در چنین شرایطی، نیاز دارید تا سطح جذابیت خود را بالا ببرید و قبل از برداشتن قدم بعدی، از وابستگی فرد مورد نظر خود مطمئن شوید. در  مقالات بازگشت به عشق و ازدواج ده ها تکنیک را آموزش داده ام که به شما کمک می کند ارزش کلی خود را افزایش داده و بیشتر برای فرد مورد نظر جذاب شوید.

قبل از اینکه طرف مقابل را وادار به ازدواج کنید، باید اطمینان حاصل کنید که امتیاز کلی تان بالا باشد تا ذهن فرد مورد نظر درگیر شما شود. اگر چنین اتفاق رخ داد پس این شخص به ‌قدر کافی از این نیرو برای غلبه بر ترس خود برخوردار است و می‌تواند به رابطه درازمدت با شما ادامه دهد.

شناخت ترس های آن ها

اگر ندانید چه چیزی باعث ایجاد ترس در آنها می شود ممکن است ناخواسته کاری کنید فردی که ترس از تعهد دارد در کنار شما احساس آرامش نداشته باشد. همانطور که باید نیروی مثبت را تقویت کنید باید درعین‌حال کمک کنید تا این فرد – فردی که از ازدواج و تعهد هراس دارد – تجربه ی ترس کمتری در کنار شما داشته باشد.

زمانی چنین چیزی اتفاق می‌افتد که اول به ماهیت این ترس‌ها پی ببرید. با آشنایی بیشتر با گذشته، باورها و تجربیات ناخوشایند آن فرد، می توانید به آن‌ها اطمینان دهید مشکلاتی که درگذشته برای آن‌ها اتفاق افتاده است، دیگر اتفاق نمی افتد. نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

به‌طور مثال، اگر متوجه شوید یک خانم به خاطر اینکه پدرش به مادرش خیانت می کرد، از تعهد، رابطه یا ازدواج فراری است، باید در عمل و نه در حرف به وی اطمینان دهید هرگز به او خیانت نمی کنید؛ این کار سبب می شود احساس ترس وی کمتر شده و بیشتر در کنار شما احساس آرامش پیدا کند.

چه این نیروی مثبت را افزایش دهید که ترس ها را از بین ببرد و چه ترسی ها را کاهش دهید تا از نیروی مثبت کمتر شود، به هر حال موفق می شوید ترسی از ازدواج را حل کنید.

برای اینکه شانس تان بیشتر شود سعی کنید همزمان از هر دو رویکرد استفاده کنید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صفحه ی اول (خانه) مشاهده کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تفاوت عشق با سوء استفاده ی عاطفی

ترس از ازدواج در مردان و زنان

چرا مردها ازدواج نمی کنند

از دست دادن علاقه در رابطه

ترس از عاشق شدن

تردید در ازدواج 

می خواهم همسر روایاهایم را پیدا کنم

عشق یک طرفه – جذب عشق وقتی به ما علاقه ندارد