سوء استفاده ی عاطفی در رابطه

سوء استفاده ی عاطفی در رابطه

در ذهن مردان سوءاستفاده گر چه می گذرد؟

مردان سوءاستفاده گر نه تنها به اندازه ای که به نظر می رسند مستحکم و پر قدرت نبوده، بلکه دوراقع آن ها ضعیف تر از قربانیان سوءاستفاده هایشان نیز هستند. بسیاری از مردان سوءاستفاده گر کنترل زندگی شخصیشان را از دست داده اند و می توان گفت دلیل رفتارهای سوءاستفاده گرایانه در آن ها همین مسئله می باشد.

چنین مردهایی به دلیل شکست در برنامه های شان کنترل زندگی خود را از دست داده و سعی می کنند جای دیگری آن را جبران کنند؛ در نتیجه برای به دست اوردن بخشی از آن شریک عاطفی خود را کنترل می کنند.

درواقع آن ها برای به دست آوردن احساس قدرتی که زندگی از آن ها گرفته است، سعی می کنند دیگران و به خصوص همسرانشان را کنترل کنند.

بعضی مواقع بد رفتاری و سوءاستفاده در مردان به دلیل خشم درونی آن هاست. مردانی که در رسیدن به اهداف زندگی یا تحقق بخشیدن به رویاهایشان شکست خورده باشند، خشم و عصبانیت را در خود پرورش می دهند و همین خشم و عصبانیت ریشه ی بسیاری از بدرفتاری های آن ها خواهد بود.

در این میان مردانی که ذهن سالمی داشته باشند خشم و عصبانیت خود را در جهت برآورده کردن نیازهای شان به کار می گیرند و درمقابل مردانی که از نظر روانی از سلامت کافی برخوردار نباشند خشم و عصبانیتشان را در جهت بدرفتاری و آزار عاطفی دیگران و به خصوص همسران خود به کار می برند.

برخی از مردان بدرفتار و سوء استفاده گر با کمبود شدید اعتماد به نفس مواجه هستند در نتیجه همواره در پی راهی برای ارزشمند تلقی شدن می باشند. چنین مردانی همسران خود را با تخریب و آسیب زدن به اعتماد به نفسشان آزار داده و به این صورت می توانند اطمینان حاصل کنند که همسرانشان هیچ گاه آن ها را رها نخواهند کرد. این مردان همسران خود را به بی ارزش بودن متقاعد کرده و برای همیشه آن ها را در دام یک رابطه ی آزار دهنده گرفتار می سازند.

مردان سوء استفاده گر نیاز به درمان دارند

مردان بدرفتار و سوء استفاده گر نیاز به کمک دارند! ممکن است این مردان به ظاهر قدرتمند به نظر برسند اما واقعیت چیز دیگری است؛ احساس بی ارزش بودن همیشه همراه آن ها خواهد بود. اگر شما قربانی سوء استفاده و بدرفتاری مردی هستید اولین قدم برای رهایی از این شرایط این است که بدانید چنین مردانی نیاز به درمان دارند زیرا آن ها قدر نیستند خشم و عصبانیت درونی خود را در جهت دستیابی به اهدافشان به کار گیرند در نتیجه از شما برای کنترل آن استفاده می کنند.

چگونه از رابطه ی آزار دهنده و سوء استفاده ی عاطفی رها شوید

رابطه ی عاطفی آزار دهنده و سوء استفاده گرایانه نه تنها زندگی شما را رنج آور می سازد بلکه اعتماد به نفستان را نیز از بین می برد. تنها توصیه ی من برای افرادی که از سوء استفاده و آزار عاطفی رنج می برند پایان دادن به رابطه است. رابطه ای که شما را غرق در احساسات ناخوشایند کرده و به ارزش و اعتماد به نفستان آسیب وارد کند رابطه ی سالمی نبوده و خیلی زود عزت نفس شما را به طور کامل از بین خواهد برد.

اولین گام مهم برای ترک یک رابطه ی عاطفی آزار دهنده بازسازی و تقویت اعتماد به نفس است زیرا طرف مقابل شما در این رابطه همواره سعی بر تخریب اعتماد به نفس شما داشته است و شما را متقاعد کرده که هیچ مرد دیگری به شما علاقه مند نخواهد شد.

گام دوم برگرداندن زندگی اجتماعی تان است. بسیاری از مردان سوء استفاده گر و آزار دهنده قربانیان خود را از معاشرت با دوستان و آشناهایشان منع می کنند. دلیل این کار آن ها حسادت و حتی در بعضی موارد سادیسم روانی است. سادیسم روانی به این معنا که چنین مردانی از تنهایی شما خوشنود شده و از اینکه هیچ کس را برای پناه آوردن نداشته باشید لذت می برند. زندگی اجتماعی خود را از نو بسازید و خواهید دید که راحت تر از قبل از احساسات سرکوب شده درونتان رهایی پیدا کرده و در تصمیم گیری بهتر و درست تر عمل می کنید.(نگاه کنید به آزاد کردن احساسات سرکوب شده)

سومین گام برای مقابله با سوء استفاده ی عاطفی به دست آوردن استقلال مالی است. ممکن است مردی شما را از نظر مالی به خود وابسته کرده و با این عمل مانع جدایی شما از او شود. یکی از مهم ترین کارها برای رهایی از یک رابطه ی آزار دهنده این است که از شغلی مناسب و استقلال مالی برخوردار باشید. حتی اگر قصد ترک رابطه را نداشته باشید برخورداری از استقلال مالی می تواند یک تهدید در مقابل آزارهای عاطفی طرف مقابلتان محسوب شود. می توانید به راحتی به او بگویید که:” من استقلال مالی دارم، اگر به رفتار های آزار دهنده ات ادامه دهی تو را ترک خواهم کرد”. فراموش نکنید که او اصلا مرد بی احساسی نیست و اطمینان داشته باشید که از پایان رابطه اش با شما می ترسد زیرا در غیر این صورت هیچ گاه برای رابطه ی بین شما و دوستانتان مانع نمی شد.

مرحله ی چهارم و نهایی رو در رو شدن با مردی است که شما را آزار می دهد. این مرحله زمانی اتفاق می افتد که شما تصمیم به ترک او گرفته باشید. در این مرحله باید در مقابل مردی که از شما سوء استفاده ی عاطفی می کند ایستاده و بگویید که بسیار مرد ضعیف و غیر قابل اعتمادی است. به او بگویید که نمی تواند زندگی اش را کنترل کند در نتیجه برای کنترل کردن شما تلاش می کند. همچنین به او بگویید که به شدت با کمبود اعتماد به نفس مواجه است و نیاز به درمان دارد. به احتمال زیاد بعد از اتمام حرف هایتان بلند بلند می خندد و به گونه ای رفتار می کند که نشان دهد حرف هایتان هیچ تاثیری بر او نگذاشته اند. اما در واقع زخمی عمیق را به او یادآوری کرده اید. خوش بختانه این عمل کافی است تا او را به تجدید نظر در مورد رفتار خود با شما وادار کند اما بهتر است از تصمیم خود منصرف نشده و رابطه را پایان دهید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

رابطه ی عاطفی آزار دهنده چه نشانه هایی دارد؟

چرا باید به رابطه تان پایان دهید

راه حل اختلافات زناشویی

سبک های عشق ورزی

حفظ رابطه عاطفی از راه دور

چرا پسر های خوب و مهربان برای زنان جذاب نیستند