راه حل اختلافات زناشویی

راه حل اختلافات زناشویی

حل مشکلات زندگی مشترک

قبل از آگاهی از  راه های حل مشکلات زندگی مشترک بهتر است ابتدا از خود بپرسید که یک رابطه ی سالم چگونه است؟ رابطه ی سالم، رابطه ای است که باعث رشد و پیشرفت شما شود، شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری، اعتماد به نفس شما را تقویت کن و زندگی شادی را برای شما رقم بزند.

متاسفانه برسیاری از روابط امروزی از استانداردهای یک رابطه ی سالم کاملا دور هستند. بعضی روابط بر پایه ی آزار و اذیت و سوءاستفاده ی عاطفی بنا شده و اعتماد به نفس یکی از طرفین رابطه را به طور کامل از بین می برد، بعضی از رابطه ها با وسواس فکری و رفتارهای کنترلی و نظارتی پیش می ورد و بعضی دیگر نیز در حالی که هیچ مشکل جدی ای وجود ندارد زن و مرد از زندگی مشترک خود راضی و خوشحال نیستند.(نگاه کنید به نارضایتی از زندگی مشترک)

به این دلایل تصمیم گرفتم راه های حل مشکلات زندگی مشترک و ایجاد روابطی سالم را در این مقاله برای شما شرح دهم.

راه هایی برای حل مشکلات زناشویی

برای حفظ رابطه ی سالم به تلاش، تیزهوشی و دانش بسیاری نیاز است. در ادامه نکات مهم و حیاتی را برای ادامه زندگی مشترک به عنوان یک رابطه ی سالم و در نتیجه حل مشکلات شرح داده ام که معمولا زن و شوهر ها به آن توجهی نمی کنند:

  • سرکوب احساسات: احساسات سرکوب شده هیچ وقت ناپدید نمی شوند و زمان نه تنها نمی تواند زخم های احساسی را درمان کند بلکه باعث رشد بیشتر آن ها نیز می شود. اگر از همسر خود ناراحت شده باشید و این ناراحتی را در خود سرکوب کرده و ابراز نکنید به مرحله ای می رسید که از زندگی مشترک خود احساس نارضایتی کرده و این نارضایتی نتیجه ای جز اختلاف و حتی در بعضی موارد طلاق نخواهد داشت. ابراز احساسات سرکوب شده به شکل درست می تواند مانعی برای نارضایتی از زندگی مشترک باشد.
  • رویکرد مقصریابی: اگر هنگام مواجه با اختلافات زناشویی خود همیشه به دنبال مقصر باشید و سعی کنید به دیگری ثابت کنید حق با شما است و او اشتباه می کند هرگز نمی توانید موفق به حل اختلافات زناشویی خود شوید. زیرا هرچند حق با شما باشد، وقتی به دنبال اثبات اشتباهات دیگران باشید باعث ایجاد احساس منفی و حقارت در دیگری خواهید شد. در نتیجه طرف مقابل از پذیرش شما سرباز خواهد زد.
  • عهد و پیمان: مردم به راحتی می توانند ضمیر ناخودآگاه یکدیگر را برنامه ریزی کنند.(نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه) اگر دوستانتان به طور مداوم درباره ی شریک زندگی و همسرتان بدگویی کنند دیر یا زود حرف  عای آن ها را باور خواهید کرد. جلوگیری از چنین مشکلاتی بسیار آسان است درحالی که نادیده گرفتن این مسائل می تواند منجر به جدایی شود. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
  • مقابله با دخالت دیگران: اطمینان حاصل کنید که پایه های رابطه ی بین شما و همسرتان از رابطه ی زناشویی همه ی دوستان و بستگان قوی تر و محکم است. هیچ گاه در مورد اختلافات زندگی مشترکتان با دیگران صحبت نکنید. فراموش نکنید که دیگران شناخت کاملی از همسر شما نداشته و نمی توانند در مورد او قضاوت درستی داشته باشند. قضاوت آن ها در مورد همسر شما تنها بر اساس آنچه که شما در مورد او گفته اید می باشد ( نگاه کنید به مقابله با دخالت خانوده در زندگی زناشویی).
  • صداقت در رابطه:  زمانی با همسر خود صادق هستید که بدون هیچ پرسشی و بدون توجه به میزان اهمیت موضوع همه ی حقایق را برای او بازگو کنید. اگر می خواهید رابطه تان را سالم و بدون مشکلات بزرگ و عمده حفظ کنید باید به طور کامل با همسر خود صادقانه رفتار کنید. همه چیز را با او در میان بگذارید، هیچ گاه چیزی را از او پنهان نکنید و دلیل رفتارهایتان را برای او مشخص کنید. پنهان کاری یکی از دلایل اصلی بروز اختلافات و مشکلات در رابطه است.
  • درک یکدیگر: اگر درک و شناخت خوبی نسبت به همسرتان نداشته باشید از انگیزه های یکدیگر با خبر نخواهید شد و این مسئله باعث بروز اختلافات مختلف در زندگی مشترکتان می شود. درواقع عدم شناخت کامل نسبت به طرف مقابل باعث می شود خواسته های او برای شما مشخص نبوده و اختلافات درگیری های مختلفی بین شما پیش آید.
  • صحبت کردن در آرامش: یکی ازاشتباهات بزرگ در زندگی مشترک این است که در هنگام بحث ها و مشاجره ها همه ی مسائل مهم را با هم درگیر می کنند و این خود منجر به تشدید بحث و دعوا خواهد شد. باید در مورد مسائل مهم زندگی مشترکتان در آرامش صحبت کنید.
  • انتخاب همسر مناسب: بعضی اوقات اختلافات زندگی مشترک ریشه در ویژگی های شخصیتی دو طرف دارد. در این موارد تنها راه حل پذیرفتن این موضوع و کنار آمدن با آن است اما پیشگیری از این اتفاق راه حل بهتری به نظر می رسد. اگر شناخت خوبی نسبت به خود به دست آورید می توانید کسی را برای زندگی انتخاب کنید که از لحاظ شخصیتی بیشترین سازگاری را با شما داشته باشد و از بروز اختلافات جلوگیری کنید.(نگاه کنید به راه های انتخاب همسر مناسب)

رابطه ی سالم و حل مشکلات زندگی مشترک

با وجود این راهنمایی ها همچنان برای حل مشکلات و اختلافات زندگی مشترک خود نیاز به تلاش فراوان خواهید داشت.

باید در کناررعایت این موارد همسرتان را نیز متقاعد کنید که توجه به این راهنمایی ها می تواند برای زندگی مشترکتان و حفظ رابطه ای سالم مفید واقع شود.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد رابطه زناشویی در بین سایت های فارسی زبان می باشد. با کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته  شاهین زند برای همیشه مشکلات رابطه شما حل می شود و یا هزینه پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در پیج اینستاگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا با فرد اشتباه ازدواج کرده ام

ارتباط صمیمی با همسر

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

درمان حساسیت بیش از حد