چرا بعضی افراد دروغ می گویند

ریشه و دلیل دروغگویی

دلایل بسیاری وجود دارد که مردم را به دروغ گفتن برمی انگیزد. هرچند این دلایل متفاوت هستند اما از یک مسئله نشات می گیرند و آن این است که افراد دروغگو توانایی تحمل عواقب گفتن حقیقت را ندارند.

نداشتن شجاعت، مهارت های حل مشکل و عدم توانایی در رسیدگی به اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است این تصور را ایجاد کند که فرار از مشکلات خیلی راحت تر از مقابله با آن است ( ترس و درمان فوبیا) .

اگر شخصی صداقت را باارزش بداند و یا اگر از لحاظ مذهبی معتقد باشد می تواند بدون این که دروغ بگوید مشکل خود را حل کند اما اگر دروغ گویی یکی از گزینه های پیش رویش باشد مطمعنا راحت ترین گزینه خواهد بود.

در نتیجه ، دروغ گویی ترکیبی است از عدم توانایی در مقابله با نتایج راست گویی و نداشتن اصول اخلاقی.

سایر دلایلی که باعث می شود انسان ها دروغ بگویند

مقدمه ی بالا یک توضیح کلی از روانشناسی دروغ گویی بود. در ادامه علل دروغ گویی را در شرایط خاص شرح می دهم.

تلاش برای جلب توجه می تواند منجر به دروغ گویی شود. برخی از مردم تصمیم می گیرند دروغ بگویند زیرا اعتماد به نفس پایینی دارند و احساس می کنند توسط هم سن های خود نادیده گرفته می شوند. آن ها معمولا داستان هایی را می سازند تا توجه از دست رفته شان را کسب کنند.

انسان ها ممکن است دروغ بگویند تا منفعت یا امتیازی را بدست آورند، مانند دروغ گویی درباره ی رزومه و یا هنگام مصاحبه ی جهت پذیرش در یک شغل. حتی اگر نیت شان نیز هم خوب باشد باز هم دروغ گویی در چنین شرایطی از این قضیه نشات می گیرد که نمی توانند نتایج اعتراف به نداشتن مهارت های لازم را تحمل کنند.

چرا مردم به خودشان دروغ می گویند؟

آیا انسان ها به خودشان با قصد و غرض دروغ می گویند؟

نه این طور نیست. آن ها در ابتدا از روی قصد به خودشان دروغ می گویند و سپس آن دروغ را به طور مداوم برای دیگران تکرار می کنند تا این که بالاخره باورش کنند.

تعجب نکنید، ضمیر ناخوداگاه با تکرار برنامه ریزی می شود، به این دلیل است که انسان ها بعد از تکرار مداوم داستان های دروغین خود ، درنهایت آن را باور می کنند.

چرا مردم در روابط  عاشقانه ی خود دروغ می گویند؟

کسانی که در روابط خود دروغ می گویند دو گروه اند، یک گروه کسانی هستند که دروغ می گویند به امید این که یک رابطه عاشقانه را نجات دهند و گروه دوم کسانی که برای پوشاندن اشتباهاتشان دروغ می گویند.

من شخصا با هیچ کدام موافق نیستم زیرا دروغ گفتن تنها برای مدت کوتاهی مشکلات را حل می کند اما در دراز مدت همه چیز خراب می شود، بخصوص اگر دروغ ها برملا شود. گروه سوم افرادی هستند که خیانت می کنند و طرف مقابل خود را فریب می دهند. کسانی که در یک رابطه ی عاشقانه به طرف مقابل خود خیانت می کنند یا او را فریب می دهند، معمولا برای پنهان کردن کوچکترین ردی از خود، دروغ می گویند.

مقابله با دروغ

اگر افرادی هستند که همیشه به شما دروغ می گویند نگران نباشید با مطالعه ی مقابله ی “وضعیت زبان بدن هنگام دروغگویی” می توانید این افراد را تشخیص دهید.

از طرف دیگر اگر شما اغلب دروغ می گویید لازم است به جای فرار از مشکلات روش های مقابله با آن ها را بیاموزید. با بهبود مهارت های “حل مشکلات”، دروغ گویی دیگر تنها انتخاب شما نخواهد بود و کمتر دروغ خواهید گفت.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست. در حقیقت مرجعی پژوهشی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم؟ توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه تشخیص دهیم یک رابطه جدی است؟

قاطعیت چیست و چگونه می توانیم قاطع باشیم

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

نشانه های خیانت عاطفی همسر

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم؟

معرفی کتاب

1555 - Copy