چگونه احساس عشق از بین می رود

چرا علاقه افراد نسبت به یکدیگر از بین می رود؟

چرا شخصی علاقه اش را به فردی که قبلا دوستش داشته از دست می دهد؟

پیش از اینکه به این سوالات پاسخ دهید باید بدانید عشق چگونه اتفاق می افتد. عشق زمانی اتفاق می افتد که فرد شخصی را مطابق با مهم ترین معیارها در الگوی عشقی ­اش می یابد. هرچه فرد موارد بیشتری در الگوی عشقی او را داشته باشد ارتباط اولیه قوی تر خواهد بود.

بسیاری از مردم از الگوی عشق خود مطلع نیستند و به همین خاطر بدون اینکه دلیلش را بدانند عاشق دیگران می شوند.

ولی اگر این موضوع صحت داشته باشد چرا برخی نسبت به فردی که معیارهایش مطابق الگوی عشقشان بوده بی علاقه می شوند؟ پاسخ این سوال ساده است: الگوی عشق تغییر می کند.

چرا علاقه افراد نسبت به یکدیگر از بین می رود؟

الگوی عشق نتیجه ی تجربیاتی می باشد که فرد در زندگی کسب کرده است. این بدین معناست که الگوی عشق ثابت نیست و در طول زندگی دستخوش تغییرات می گردد. البته موارد اصلی و بنیادی ثابت می مانند ولی با گذر زمان تغییرات کوچکی در بیشتر الگوهای عشق صورت می گیرد.

اگر شخصی هوشمندانه عمل نکند و نتواند خود را با تغییر الگوی عشق همسر خود همسو کند احساس عاطفی که از طرف مقابل خود دریافت می کند به مرور از بین خواهد رفت. به این مثال توجه کنید:

مهدی و مهسا با یکدیگر ازدواج کرده و از زندگی خود بسیار راضی و خوشحال بودند. در اثر یک تجربه ی روحی بسیار تلخ، مهسا به اضطراب حاد دچار شد. بر اساس این تغییر، در الگوی عشق مهسا موارد جدیدی اضافه شد؛ یکی از آن ها زندگی در کنار مردی است که احساس امنیت به او القا کند.

اگر مهدی هوش و ذکاوت کافی برای شناخت این تغییرات را نداشته باشد و نتواند به همسرش نشان دهد که از پس این نیاز او بر می آید، علاقه ی مهسا به مرور تضعیف می شود. البته علاقه به این سادگی از بین نمی رود ولی اگر یک فرد دائما در تطبیق خود با الگوی عشق فرد مورد علاقه اش ناکام باشد، این اتفاق خواهد افتاد.

گاهی اوقات علاقه ی افراد به یکدیگر علی رغم ثبات طولانی مدت الگوی عشقشان از بین می رود. مثلا ممکن است ما مدت بسیاری در یک رابطه باشیم و تصور کنیم فردی مطالبق با الگوی عشقی مان است ولی بعدها به حقایقی دست پیدا کنیم که خلاف این موضوع رو نشان می دهد. در این شرایط احساس عاطفی که در گذشته داشتیم تغییر می کند و دیگر آن احساس قبلی را نخواهیم داشت

آیا عشق قابل دستکاری است؟

همانطور که اشاره شد عشق مربوط می شود به متقاعد کردن شخص مورد نظر شما؛ متقاعد کردن به این موضوع که شما به بهترین شکل ممکن با معیار های وی مطابقت دارید.

به عبارت دیگر شما می توانید هر شخصی را متقاعد کنید بدون توجه به داشته هایتان عاشق شما شود. برای این کار باید سیگنال هایی که ضمیر ناخودآگاه او به دنبالشان است را برایش بفرستید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی برای کتاب را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مثال برای عاشق کردن دیگران

چگونه تشخیص دهیم یک رابطه جدی است یا خیر

آیا اگر شخصی به ما علاقه ای نداشته باشد می توانیم به خود جذبش کنیم

چگونه می توانیم عشق از دست رفته ی خود را بازگردانیم

چرا نمی توانم عاشق شوم

معرفی کتاب

1555 - Copy