چگونه خود را بشناسیم

چگونه خود را بشناسیم

 یکی از اصلی ترین دلایلی که سایت نوین بینش را بنیان نهادم این بود که به مخاطبان خود کمک کنم تا بهتر خود را بشناسند و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشند. بسیاری از اعضای کانال تلگرام نوین بینش در مورد اینکه چگونه خود را بشناسند سوال می پرسند و من معمولا سعی می کنم توجه آنان را به یک مفهوم مهم در خوشناسی جلب کنم که نام آن نظام مفهومی است.

اگر شما یکی از افرادی هستید که این سوال در ذهن شما وجود دارد پس این مطلب را با دقت مطالعه کنید

خودشناسی و نظام مفهومی

سامان یک مشکل بزرگ دارد و آن این است که همیشه دیر به محل کار خود می رسد. همیشه سعی می کند که سر وقت در محل کار خود حاظر شود اما تلاش وی بی فایده است. وقتی یک نگاه دقیق تر به زندگی سامان داشته باشم، متوجه می شویم که دلیل اصلی مشکل وی این است که همیشه دیر از خواب بیدار می شود.

اما چرا سامان دیر از خواب بیدار می شود؟ با یک نگاه دقیق تر متوجه می شویم هر روز تا 3 صبح بیدار است. خب پس طبیعی است که دیر بیدار شود اما چرا یک نفر باید چنین کاری کند؟

سامان به شبکات اجتماعی اعتیاد دارد و هرگز دوست نداشته وقتی در حال گشتن در این شبکات است بخوابد. شاید تا اینجا به نظر یک تحلیل سطحی بیاید اما وقتی دلایل اعتیاد سامان به شبکات اجتماعی را بررسی کنیم متوجه می شویم سامان همیشه احساس می کرده نسبت به دوستان خود ارزش کمتری دارد و در نتیجه همه ی شب را صرف گشتن در شبکات احتماعی می کند تا توجه ی دیگران را به خود جلب کرده و احساس غرور و مهم بودن پیدا کند!!! در راهنمایی های خود همیشه تاکید کرده ام عادت های بد در نتیجه ی مشکلات روانشناختی ایجاد می شوند.

پس دلیل اصلی که سامان دیر به سر کار می رود این است که احساس بی ارزش بودن می کند!! وقتی عواطف و احساسات فردی را تحلیل می کنید یا وقتی سعی می کنید خودتان را بیشتر بشناسید، باید به کل نظام رفتاری نگاه کنید به جای اینکه فقط به یک بخش زندگی توجه کنید. در حقیقت نظام مفهومی نیز به همین معنی است

نظام مفهومی و شناخت خود

مورد سامان منحصر به فرد نیست، همه ی ما رفتاری داریم که ممکن است متوجه ی آن نشویم در حالی که بر زندگی روزمره ی ما به شکل بدی تاثیر می گذارد ( نگاه کنید به شناخت رفتار).

معمولا وقتی سعی می کنیم مشکلات خود را تحلیل کنیم، به دلایل سطحی و مصنوعی نگاه می کنیم ( مثلا اینکه سامان فکر کند دلیل دیر رسیدنش به محل کار فقط این است که شب ها تا دیروقت بیدار است) اما وقتی نگاه عمیق تری به کل نظام داشته باشیم، می توانیم بهتر خودمان را بشناسیم، از شر مشکلات خود خلاص شویم و زندگی بهتری داشته باشیم.

اکنون اگر از خود می پرسید حرکت بعدی که باید انجام دهم چیست، جواب من مطالعه کردن می باشد. هر چه بیشتر در مورد روانشناسی، خودسازی و رشد فردی مطالعه کنید، بهتر می توانید به کل تصویر نگاه کنید و بیشتر می توانید خودتان را بشناسید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

می خواهم اطلاعت کاملی در مورد شخصیت شناسی کسب کنم

می خواهم با اعتماد به نفس تر بشوم

اگر باور غلطی در مورد خود داشته باشیم باید چه کار کنیم

چگونه می توانم باور بیشتری به خود پیدا کنم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy