چگونگی اثر ژنتیک بر رفتار

چگونگی اثر ژنتیک بر رفتار

چگونه ویژگی های رفتاری از والدین به ارث می رسد؟

ما انسان ها ویژگی های رفتاری خود را از والدین به ارث نمی بریم. ویژگی های رفتاری ما نتیجه ی تجربیاتمان در دوران کودکی می باشد.

اگر اینگونه نیست پس چرا بسیاری از افراد ویژگی های شخصیتی خود را از والدینشان به ارث می برند و مانند آن ها رفتار می کنند؟

در واقع والدین بدون آنکه بدانند به فرزندان خود آموزش می دهند مانند آن ها رفتار کرده و در نتیجه شخصیت فرزندان مانند شخصیت والدینشان شکل می گیرد و به نظر می رسد ویژگی های رفتاری آن ها مانند والدینشان شکل گرفته است.

حقیقت چگونگی اثر وراثت بر رفتار ما

چند هفته پیش والدین مضطرب و عصبانی را دیدم که در حال فریاد زدن بر سر یک نگهبان ساختمان بودند زیرا فرزندشان را به اشتباه در یک اتاق گیر انداخته و در را قفل کرده بود. این خانواده بدون این که بدانند با رفتارشان به فرزند خود نشان می دانند چگونه در چنین شرایطی عصبانی و مضطرب باشد.

وقتی فرزند آن ها بزرگ شود و در چنین موقعیت هایی رفتارهای عصبی از خود نشان دهد دیگران تصور می کنند این رفتار را از والدین خود به ارث برده است در حالی که اینطور نیست؛ درواقع او این رفتار را از والدین خود یاد گرفته است.

افرادی که به طور مدام احساس نا امنی می کنند این احساس را به فرزندان خود منتقل می کنند. مثلا پدر و مادری که همیشه نسبت به همه چیز نگران هستند بیش از حد محافظه کار شده و این رفتار محافظه کارانه را به فرزندان خود نیز انتقال می دهند. در نتیجه فرزندان احساس می کنند در جهانی کاملا نا امن زندگی می کنند.(نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا)

همچنین برخی ویژگی ها رفتاری و شخصیتی در کودکان نیز هستند که در والدینشان وجود ندارد. مثلا شخصیت خودنما زمانی شکل می گیرد که فرزند توجه بیش از حد از والدین خود دریافت کند.

در نتیجه ویژگی های رفتاری از والدین به ارث نمی رسد بلکه ما با نگاه کردن به والدین خود یاد می گیریم چگونه مانند آن ها رفتار کنیم.

خبر خوب این است که اگر ویژگی های رفتاری وراثتی نبوده و تنها به شیوه ی آموزشی به ما منتقل می شود در نتیجه می توان مانع یادگیری ویژگی های غلط رفتاری شد. به عنوان یک مثال بارز می توان به کمبود اعتماد به نفس اشاره کرد. افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برد به این دلیل است که آن ها یاد نگرفته اند چگونه اعتماد به نفس داشته باشند.

اگر ویژگی های رفتاری مان از والدین به ارث می بردیم همه ی دوقلوها همسان می شدند

اگر ویزگی های شخصیتی خود را از والدین مان به ارث می بردیم همه ی دوقلوها همسان بودند و ویژگی های رفتاری کاملا مشابهی داشتند در صورتی که اینطور نیست.

موضوع دیگری که مسئله ی تاثیر وراثت بر رفتار را رد می کند ترتیب تولد فرزندان است؛ فرزندان اول خانواده همیشه ویژگی رفتاری رهبری و مسئولیت را در خود پرورش می دهند.

به طور خلاصه می توان گفت این تجربیات دوران زندگی انسان هاست که ویژگی های رفتاری و شخصیتی آن ها را شکل می دهد نه وراثت.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تاثیر فرهنگ بر شخصیت

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

چرا بعضی افراد خود نمایی می کنند

چگونه کودکی در انتخاب همسر آینده تاثیر گذار است

تاثیر وراثت بر شخصیت