تاثیر وراثت بر شخصیت

تاثیر وراثت بر شخصیت

آیا ژن بر شخصیت تاثیرگذار است؟

بسیاری از مردم علاقه ای به مطالعه درباره ی تغییر رفتار و شخصیت خود ندارند زیرا معتقدند شخصیتشان وراثتی بوده و قابل تغییر نیست. (نگاه کنید به آیا شخصیت قابل تغییر است)

باور به محدودیت های وراثتی نه تنها مانع پیشرفت و توسعه ی ویژگی های شخصیتی شده بلکه مانع پیشرفت مهارت های ضروری برای ایجاد اعتماد به نفس می باشد.

پس حقیقت تاثیر ژن و وراثت در رفتار و شخصیت ما چیست؟ تا چه حد ژن ها می توانند مانع رشد رفتار و شخصیت ما باشند؟

تعامل وراثت و محیط

رشد و توسعه ی شخصیت و رفتار توسط ژن ها به همراه عوامل محیطی شکل می گیرد. یعنی ممکن است دو فرد با ژن مشابه اگر در مکان های مختلف و تحت تاثیر عوامل مختلف بزرگ شوند شخصیت آن ها به شکل کاملا متفاوتی شکل بگیرد.

به عنوان مثال دو دختر با سطح هوشی یکسان اما با فرهنگ متفاوت ممکن است استعداد کاملا متفاوتی در درس ریاضی از خود نشان دهند. اگر یکی از دخترها در فرهنگی بزرگ شود که هوش زیاد او برای مردان تهدید محسوب شده و باعث کنترل آن ها شود ممکن است آن دختر به جای تمرکز بر هوش و استعداد خود به ظاهرش اهمیت بیشتری بدهد.(نگاه کنید به تاثیر فرهنگ بر شخصیت)

ژن ها بر یکدیگر تاثیر می گذارند

واقعیت مهم دیگر این است که حضور یک ژن می تواند ژن دیگری را به طور کامل محدود کند، حتی اگر هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

این بدان معنی است که حتی اگر ژن خاصی داشته باشید ممکن است تحت تاثیر آن قرار نگیرید زیرا ژن دیگری اثر آن را محدود می کند.

درنتیجه اگر فکر می کنید تنها یک ژن خاص رفتار و شخصیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد در اشتباه بزرگی هستید.

ژن ها و اعتماد به نفس

بسیاری از مردم تصور می کنند هیچ گاه قادر به تقویت اعتماد به نفس خود نیستند زیرا ژن اعتماد به نفس در آن ها وجود ندارد اما این کاملا اشتباه است.

اعتماد به نفس حاصل مجموعه ی باورهایی است که در مورد خود و توانایی هایتان دارید. از آنجایی که انسان ها بدون هیچ باور و عقیده ای متولد می شوند در نتیجه هیچ کس با اعتماد به نفس به دنیا نمی آید.

اگر در محیطی بزرگ شوید که به شما بیاموزد احساس ارزش و شایستگی داشته باشید بدون توجه به ژن های خود فردی با اعتماد به نفس خواهید شد اما اگر محیطی که در آن بزرگ می شوید برخلاف آن عمل کند حتی با وجود ژن ها برتر با کمبود اعتماد به نفس رو به رو خواهید شد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونگی اثر ژنتیک بر رفتار

چرا بعضی افراد تغییر نمی کنند

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

شناخت رفتار انسان

با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید