روانشناسی عقده حقارت

روانشناسی عقده ی حقارت

نظریه ی عقده ی حقارت

در مطلب روانشناسی عقده حقارت، ابتدا به بیان نظریه ای در این مورد می پردازیم.
بر اساس نظریه ی آلفرد آدلر، یکی از معروف ترین روانشناسان جهان، انسان ها در دوران کودکی می آموزند مرد بودن به معنی بالاتر بودن، برتر بودن و با ارزش تر بودن است و زن بودن به معنی ضعیف بودن، بی اهمیت بودن و حقیر تر بودن می باشد (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد؟).

همه ی فرهنگ ها، مذاهب و جوامع گرایش دارند رفتار مردانه را مورد تحسین فرار داده و تشویق کنند تا جایی که اگر افرادی از آن رفتار منحرف شوند باعث ایجاد احساس حقارت در خود می شوند.

آدلر می گوید، بر اساس روانشناسی عقده حقارت وقتی مردم از رفتار مردانه منحرف می شوند، شروع می کنند به جبران کردن؛ به این شکل که به صورت بیش از حد تلاش می کنند خود را برتر نشان داده و از کارهای زنانه دوری کنند.

مردان، زنان و عقده ی حقارت

بسته به درجه ی احساس حقارت، خانم ها به شکل متفاوتی عکس العمل نشان می دهند. در موارد شدید، خانم ها از هر وظیفه ای که آنان را به یاد هویت زنانه یِ شان بیندازد دوری می کنند. این کار می تواند باعث شود آن زن ها خشمگین، رقابت کننده و  پسروار شوند. حتی ممکن است از ورود به یک رابطه ی عاطفی خودداری کنند زیرا نمی خواهند یک مرد بر آن ها مسلط شود.

از سوی دیگر مردان وقتی احساس حقارت پیدا می کنند که رفتار خود را مردانه احساس نکنند. مثلا وقتی از لحاظ جسمی از همتایان خود ضعیف تر باشند، به اندازه ی کافی عضلانی و قدرت مند به نظر نرسند و دیگران برای آن ها غلدری کنند. همه ی این موارد باعث می شود یک مرد باور کند به اندازه ی کافی مرد نیست و در نتیجه احساس حقارت کند.

طبق روانشناسی عقده حقارت، مردانی که چنین احساسی می کنند ممکن است با خشم، سلطه گرایی، خودنمایی یا انتقاد بیش از حد از دیگران، این کمبود را جبران کنند. افرادی که احساس حقارت می کنند دیگران را با ارائه ی نظرات منتقدانه و یا طعنه بی ارزش می کنند تا احساس کنند از آن ها برتر هستند.

پس به صورت خلاصه، خانمی که احساس حقارت دارد سعی می کند یک زن ضعیف نباشد و در موارد شدید ممکن است از زن بودن به صورت کلی فرار کند. از سوی دیگر مردان سعی می کنند بیشتر به سمت مردانه بودن حرکت کنند.

ریشه ی عقده ی حقارت

همه ی مردم احساس حقارت ندارند، اگرچه همیشه کلیشه ی مردان قوی و زنان ضعیف در همه ی فرهنگ ها وجود داشته است.

فقط کسانی عقده ی حقارت پیدا می کنند که به نوعی تصور کنند ضعفی در خود دارند.

به عنوان مثال، یک بچه ی ناقص ممکن است هرگز عقده ی حقارت پیدا نکند اگر هیچ کس موجب نشود که وی احساس کند که ناقص بودن وی او را بی ارزش کرده است، از سوی دیگر، یک بچه ی معمولی که از اهمیتی کمتری نسبت به برادر جوان تر خود برخوردار است ممکن است باور کند به اندازه ی وی با ارزش نیست و در نتیجه عقده ی حقارت را در خود پرورش دهد.(همچنین نگاه کنید به اهمیت دادن به فکر دیگران)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک وبسایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات سطح پایینی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم؟ شانس شما را برای عاشق کردن دیگران به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

درمان عقده ی حقارت

تفاوت عشق با سوء استفاده ی عاطفی

چرا بعضی افراد خود نمایی می کنند؟

نیاز به مشاور یا روانشناس

دلایل وابستگی چیست؟

چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق خود کنم؟

معرفی کتاب

1555 - Copy