احساس پوچی و بی هدفی

چرا احساس حقارت میکنم

چرا احساس بی ارزشی می کنم

چرا گاهی افرادی باعث می شوند احساس بی ارزشی کنید؟

چرا هنگام برخورد با غریبه ها احساس حقارت می کنید؟

این احساس حقارت چیست و از کجا می آید؟

هویت روانشناختی به شیوه ای که فرد در مورد خود فکر می کند اشاره دارد. هنگامی که فردی می گوید “من مهندس هستم” درواقع خودش را با شغلی که  دارد معرفی می کند. اگر مسئله ای باعث شود هویت فرد زیر سوال برود و تصور کند در حفظ آن شکست خورده است باعث می شود احساس بی ارزشی کند.

در این مقاله به شما توضیح می دهم چرا احساس حقارت می کنید.

بحران هویت و احساس حقارت

هویت افراد در طول زندگی تغییر می کند. زنی که ازدواج می کند خودش را “همسر” می بیند و بعد از آنکه اولین فرزندش به دنیا آمد در مورد خودش به عنوان یک “مادر” فکر می کند.

این ها نمونه ای از دو هویتی است که یک زن در طول زندگی اش به دست می آورد. فرض کنید همسر این زن تصمیم به طلاق گرفته است. اگر این زن تصور کند دلیل تصمیم همسرش خطایی از جانب او می باشد هویت همسر بودنش را از دست داده و احساس حقارت می کند. (نگاه کنید به میخواهم همسر خوبی باشم)

همچنین اگر فرزند این زن از لحاظ روحی و احساسی در وضعیت پایداری نباشد بازهم احساس حقارت می کند زیرا هویت مادر بودنش زیر سوال می رود.

بنابراین اگر نتوانیم یکی از هویت های اصلی زندگی خود را حفظ کنیم احساس حقارت و بی ارزش بودن می کنیم.

چرا در مقابل مردم احساس حقارت می کنم

زنی که در مثال قبل اشاره کردم را در نظر بگیرید. فرض کنیم او با همسرش ارتباط خوب و موفقی دارد اما نمی تواند فرزندش را از لحاظ روحی درمان کند. در نتیجه در کنار مادران دیگر احساس حقارت می کند.

درواقع او همیشه خودش را با مادران موفق مقایسه کرده و از اینکه نتوانسته هویت مادر بودنش را در مقایسه با آن ها حفظ کند احساس حقارت و بی ارزش بودن می کند.

ریشه ی اختلال خود کم بینی مقایسه ی خود با دیگران در جهتی است که در این مقایسه شکست می خورید و نتیجه ی آن چیزی جز احساس حقارت نخواهد بود. (نگاه کنید به میخواهم بهترین باشم )

درمان احساس بی ارزشی

برای درمان احساس بی ارزشی باید به دو نکته توجه کنید:

اول اینکه با یک نقش هویت خود را مشخص نکنید. درواقع زندگی شما باید کامل بوده و به جای وابستگی به یک نقش خاص هویت های متفاوتی داشته باشید.

و دومین کاری که باید انجام دهید این است که آنچه اشتباه بوده را اصلاح کنید. پس اگر همسر، مادر، مهندس یا دانش آموز خوبی نبوده اید به این معنا نیست که دنیا به پایان رسیده است؛ می توانید برای موفقیت در هویت و نقش خود در زندگی دوباره تلاش کنید. (نگاه کنید به راه های رسیدن به موفقیت چیست)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

حقارت، جبران و موفقیت

مفهوم زیبایی

چرا نباید حسرت گذشته را بخوریم

کمالگرایی

ریشه عدم اعتماد به نفس

روانشناسی عقده ی حقارت

تکنیک رها سازی احساسی به جای سرکوب احساس

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

حقارت عشق. احساس حقارت و خودکم بینی. احساس حقارت چیست. درمان حس حقارت. درمان احساس بی ارزشی. چگونه احساس حقارت نکنیم. عقده حقارت. درمان عقده حقارت