نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن

 

نظریه های بسیار زیاد و گوناگونی تاکنون درباره ی شخصیت مطرح شده است. این نظریه ها هر چند در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند اما در اصول و مواردی مشابه هستند. این اصول و موارد همان ویژگی های شخصیتی هستند که انسان ها را به دسته های متفاوتی طبقه بندی می کنند که هر کدام از این دسته ها از ویژگی های شخصیتی مشابهی برخوردارند. با مطالعه ی این ویژگی های شخصیتی می توان شناخت بهتری نسبت به خود و دیگران پیدا کنید.

 

نظریه های رسمی و شخصی

همه ی ما می توانیم بر اساس مشاهدات خود درباره ی شخصیت دیگران نظرات مختلفی ارائه دهیم. درواقع می توان گفت همه ی ما به نوعی درمورد شخصیت دیگران نظریه پردازی می کنیم. مثلا بعد از مدتی صحبت کردن با یک فرد ممکن است بگوییم که “این فرد شخصیت مهربان و خوبی دارد” یا ” او بسیار مغرور و خودشیفته است” و نطریاتی از این قبیل.

اما نظریه های رسمی نظریاتی هستند که بر اساس مشاهده و آزمایش روی افراد مختلف در مدت زمان مشخصی ارائه می شوند. هم چنین نظریه های رسمی بر توسط متخصصین دیگری که ارائه کننده ی آن نبوده اند مورد بررسی و تحلیل علمی قرار می گیرند و اصلاح می شوند.

عوامل موثر بر نظریات شخصیت

در دوران معاصر مهمترین عواملی که در ارائه ی نظریه‌های شخصیت تاثیر داشته‌اند، عبارتند از:

  1. مطالعات درمانگاهی
  2. روانشناسی تجربی
  3. روان سنجی
  4. نظریات یادگیری

نظریه های رایج در مورد انواع شخصیت

معروف ترین نظریه های ارائه شده درباره ی شخصیت به شرح زیر است:

  • نظریه ی شخصیت شناسی ویلیام شلدون(بر اساس ساختمان جسمی): این نطریه انسان ها را براساس ظاهر بیرونی شان به سه دسته ی اصلی طبقه بندی می کند. نکته ی مثبت درباره ی این نظریه این است که بسیار دقیق بوده و بدون نیاز به برقراری ارتباط و تنها با کمی توجه به ظاهر شخص می توان نوع شخصیت او را تا حدودی حدس زد.
  • نظریه ی شخصیت شناسی مایرز بریگز (نظریه ی یونگ): این مورد یکی از معروف ترین نظریه های شخصیت می باشد. در این نوع نظریه انسان ها به 16 دسته تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس 4 مبنا ی زیر صورت می گیرد:
  1. درون گرا و برون گرا
  2. احساس گرا و شهودی
  3. فکر و احساسی
  4. قضاوت کننده یا درک کننده

ترکیب متفاوت این چهار مبنا باعث ایجاد 16 نوع شخصیت منحصر به فرد می شود که هر یک دارای ویژگی های شخصیتی خود می باشند.

این نظریه را با علامت اختصاری MBTI  نشان می دهند و مشکل آن این است که نیاز به ارتباط مستقیم با فرد شرط اصلی برای استفاده از آن می باشد.

 

  1. تیپ شخصیتی  A
  2. تیپ شخصیتی  B
  3. تیپ شخصیتی C
  4. تیپ شخصیتی D

به عنوان مثال تیپ شخصیتی نوع A همیشه به دنبال دستاورد است، متوجه  زمان بوده و آرام بودن برای او سخت است. از سوی دیگر تیپ شخصیتی نوع  B، شخصیت آرامی داشته و چندان به زمان توجهی ندارد.

 

  • چهره خوانی: در این روش می توانید ویژگی های شخصیتی دیگران را با توجه به ویژگی های چهره ی آنان تشخیص دهید. البته دقت و صحت 100% ندارد اما ارزش آشنایی داشته و از نظریه های معروف به حساب می آید.

 

  • پیش بینی رفتار بر اساس گذشته: این نظریه از روانشناسی فقط برای شناخت شخصیت دیگران استفاده نمی کند بلکه رفتار دیگران را در آینده نیز پیش بینی می کند.

 

فواید نظریه‌های شخصیت

  1. برخلاف تحقیقات تجربی و آزمایشگاهی که تنها جنبه های محدودی از شخصیت را مورد بررسی قرار می دهند این نظریه ها درباره ی ارتباط این جنبه ها و چگونگی تشکیل و تحول شخصیت به بحث و مطالعه می پردازند.
  2. این نظریه ها زمینه ها و فرضیه های مهم تحقیقات را نمایان می سازند.
  3. فایده ی دیگر این است که این نظریه ها باعث رشد افکار تازه و حس کنجکاوی می شوند و مقدمه ای برای تحقیقات تازه به وجود می آورند در نتیجه رشد و پیشرفت علم را در بر دارند.

 

 آیا اطلاعات این نطریه ها کامل است؟

این نظریه های تنها برخی از ویژگی های شخصیتی را به ما نشان می دهند نه همه ی آن ها را. با این اطلاعات تا حدودی می توانید با شخصیت خود و دیگران آشنایی پیدا کنید و این نظریه ها اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار نمی دهند.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست که وقت شما را تلف کند بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. مطالب این سایت اختصاصی بوده و در هیچ سایت و وبلاگ دیگری نوشته نشده است مگر اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشد.  کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب، هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه خود و دیگران را بشناسیم: آموزش همه ی تکنیک ها

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

شناخت شخصیت دیگران از طریق زبان بدن

نحوه ی راه رفتن و شناخت شخصیت

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy