آیا وابستگی خوب است

آیا وابستگی خوب است

درک احساسات

آیا بیش از حد به شغلتان وابسته هستید؟

آیا وابستگی شما به یک فرد خاص بیش از اندازه است؟

آیا چیزهای زیادی وجود دارد که نمی توانید زندگی کردن بدون آن ها را تصور کنید؟

پس شما یک انسان ضعیف هستید!

بسیاری از مردم به احساسات از زاویه ی اشتباهی نگاه می کنند. آن ها تصور می کنند احساسات بد به این دلیل به وجود می آیند که حالشان را بد کند! اما در واقع وجود احساسات در شما برای رسیدن به اهدافتان تحقق یافته است.

فرض کنید شما بیش از حد به شغلتان وابسته هستید. اگر با رئیس خود بحث کنید احساس ترس وجودتان را فرا می گیرد. در چنین موردی هدف از ایجاد احساس ترس حفظ کردن شغلتان است.

اگر از عملکرد خود در یک بخش خاص مطمئن نباشید احتمالا تا قبل از دریافت نتیجه ی ارزیابی بسیار نگران خواهید بود. در چنین موردی نیز نگرانی شما با هدف حفظ و نگهداری شغلتان به وجود می آید.

مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد احساسات در زمان نادرستی به سراغ شما آمده و باعث می شوند دیگر هیچ راهی برایتان وجود نداشته باشد و در نتیجه خلق و خوی بد و ناخوشایندی پیدا کنید. مثلا اگر احساس نگرانی چندماه قبل از ارزیابی کارتان به شما دست دهد برای گرفتن امتیاز خود سخت کار می کنید اما چه می شود اگر این احساس تنها دو روز قبل از ارزیابی به سراغ شما بیاید؟ تنها نتیجه ی آن احساس و خلق و خوی بد در شماست. (نگاه کنید به چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟)

چرا وابستگی بیش از حد خوب نیست

شدت وابستگی شما به هرچیز شدت احساساتتان را تعیین می کند. هر چقدر بیشتر به مسئله ای اهمیت دهید احساساتی که در برابر مشکلات ناشی از آن تجربه می کنید بیشتر خواهد بود.

فرض کنید شما با وجود یک کسب و کار خانوادگی خوب برای افزایش تجربه ی کاری تان در جای دیگری کار می کنید. در این صورت شما به این شغل وابسته نیستید و اگر هرگونه مشکلی در آن به وجود بیاید کمتر تحت تاثیر قرار می گیرید.

اما در زندگی واقعی، معمولا برای چیزهایی که به دست آورده ایم جایگزینی وجود ندارد و همین مسئله باعث می شود هنگام رو به رو شدن با مشکلات احساسات بدی را تجربه کنیم.

آیا تا به حال برای ایجاد مشکلات در زندگی و یا از دست دادن شغل خود یک برنامه ی جایگزین طراحی کرده اید؟

اشتباه برداشت نکنید؛ منظور من این نیست که نسبت به همه چیز بدبین باشید. منظور من این است که برای قوی بودن باید وابستگی شدید خود به چیزهای مختلف را متوقف کنید.

همانور که در مقاله ی مراحل بهبودی پس از شکست عشقی توضیح دادم از بین رفتن امید اولین و اصلی ترین مرحله ی بهبودی محسوب می شود. در واقع زمانی بهبود پیدا می کنید که واقعیات را بپذیرید.

برای نقطه ی صفر زندگی تان آماده باشید

نقطه ی صفر نقطه ای در زندگی شماست که همه چیز در آن اشتباه است. باور کنید یا نه برای اینکه از نظر احساسی فردی قوی باشید باید برای نقطه ی صفر زندگی خود آماده شوید، حتی اگر هیچ گاه با برخورد نکنید.

اگر از نظر ذهنی برای بیکار شدن آمادگی داشته باشید در این صورت یک دعوای کوچک با رئیستان بر شما تاثیری نخواهد داشت. اما اگر آنقدر به کارتان وابسته باشید که نتوانید بدون آن به زندگی خود ادامه دهید هر مشکل کوچکی در محیط کار می تواند زندگی شما را به جهنم تبدیل کند.

توجه داشته باشید که آماده بودن برای نقطه ی صفر زندگی به این معنا نیست که برای خواسته ها و دستاوردهایتان تلاش نکنید بلکه باید افکار خود را تغییر داده و بیش از حد احساساتی نباشید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه وابستگی را از بین ببریم

ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران

چگونه مردان را عاشق خود کنیم – با هدف ازدواج

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق

مقابله با مشکلات و دشواری ها