http://novinbinesh.com/?p=4245&preview=true

ازدواج سفید یا آزادی سیاه

 

یکی از جدید ترین موضوعاتی که در چندین سال اخیر ذهن جوانان و خانواده های آن ها را به خود درگیر کرده موضوع ازدواج سفید است. قبل از هر چیزی اجازه دهید تعاریف متعددی را که از  ازدواج سفید یا ازدواج سپید وجود دارد برای شما شرح دهم:

این موضوع اولین بار در فرانسه و انگلیس مطرح شد که به معنای ازدواج بدون وصال یا ثبت نشده است. منتها در این تعریف از ازدواج سفید به دلایل مختلفی رابطه ی جنسی وجود ندارد.

در آلمان ازدواج سفید پیش زمینه ای برای بسیاری از ازدواج های رسمی مطرح می شود.

تعریف ازدواج سفید در ایران

در ایران ازدواج سفید به معنی زندگی مشترک بدون عقد نکاح است. همچنین تعریف دیگری از ازدواج سفید در کشور ما وجود دارد که به معنی زندگی مشترک بدون تعهد و وابستگی می باشد.

در جوامع غربی زندگی مشترک بدون تعهد و ازدواج بسیار مرسوم است. از آنجا که جامعه ی غرب امروزه الگوی تاثیرگذاری بر نوجوانان و جوانان کشور ما محسوب می شود در نتیجه آمار ازدواج سفید در ایران و به خصوص شهر تهران رو به افزایش است و در بعضی مناطق این نوع از ازدواج در حال اجرا و فراگیر شدن می باشد.

البته شرایط جامعه نیز در رواج پیدا کردن این نوع از ازدواج بی تاثیر نیست. هزینه های بالای زندگی و وضعیت اقتصادی و اشتغال نامناسب باعث می شوند که جوانان جامعه به زندگی دور از مسئولیت پذیری روی بیاورند. اما جالب است بدانید 90% جوانانی که در کشور ما به ازدواج سفید گرایش پیدا کرده اند از خانواده های مرفه و دارای وضعیت اقتصادی مناسب هستند. پس دلیل این افراد برای ازدواج سفید و فرار از مسئولیت چیست؟

ازدواج سفید براساس باورها

همانطور که قبلا اشاره کردم تمامی انتخاب های ما در سن بزرگسالی و جوانی از انتخاب شغل و محل زندگی گرفته تا انتخاب شریک زندگی و همسر ریشه در کودکی و نحوه ی بزرگ شدن ما دارند. در واقع با توجه به باورها و اعتقاداتی که از کودکی تا الان به دست آورده ایم در زندگی خود تصمیماتی گرفته و بر اساس آن ها عمل می کنیم.

بعضی افراد از تعهد در زندگی و مسئولیت پذیری ترس و واهمه داشته و از آن فرار می کنند. ترس از تعهد بنا بر دلایل مختلف ریشه در کودکی انسان ها دارد. از آنجا که ازدواج درواقع به طور کامل به معنای تعهد در زندگی می باشد و مسئولیت بزرگ و سنگینی به همراه می آورد اگر فردی با ترس از تعهد و مسئولیت پذیری بزرگ شود هیچ گاه نمی تواند به ازدواج رسمی تن بدهد (نگاه کنید به ترس از تعهد و ازدواج).

از طرف دیگر هر فردی در زندگی به یک شریک و همراه نیاز پیدا می کند. همانطور که پیشتر اشاره کردم همه ی ما برای ارضای کردن نیازهای برآورده نشده خود به یک همراه و شریک زندگی احتیاج داریم.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی) همچنین در ضمیر ناخودآگاه ما بر اساس این نیازهای برآورده نشده معیارهای مشخصی ثیت می شوند و چنانچه با فردی مطابق با این معیارها رو به رو شویم به او علاقه مند شده و عاشق می شویم.

اکنون شرایطی را در نظر بگیرید که فردی با وجود ترس از تعهد و ازدواج با شخصی  آشنا شده مطابق با معیارهای ضمیر ناخودآگاهش و عاشق او می شود. در چنین شرایطی او چه کاری می تواند انجام دهد؟ در واقع او هیچ راه حلی جز زندگی مشترک غیر رسمی و به دور از تعهد با فرد مورد علاقه اش نمی بیند و در نتیجه ازدواج سفید بین آن ها شکل می گیرد.

این یک ازدواج سیاه است!

ازدواج سفید یا زندگی مشترک به دور از تعهد آسیب های متعددی را به همراه دارد در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

* ایجاد روابط کوتاه مدت و ناپایدار: اولین و بزرگترین مشکل در این نوع ازدواج همین نبود تعهد بین دو نفر است. در واقع طرف مقابل شما هر زمان که بخواهد بدون هیچ دردسری می تواند شما و این زندگی مشترک را ترک کند و این مسئله به دلیل ایجاد روابط کوتاه مدت می تواند آسیب های روحی قابل توجهی به طرف مقابل وارد کند.

* فرزندان نامشروع و بحران هویت آن: مشکل دوم روابط جنسی نامشروع، سقط جنین و فرزندان ناخواسته است. فرزندانی که حاصل چنین ازدواج هایی باشند بیشترین آسیب را متحمل می شوند و چون این ازدواج غیر رسمی و ثبت نشده می باشد آنان دچار بحران هویت می شوند که باعث می شود در دوران بزرگسالی با مشکلات جدی رو به رو شوند.

* خیانت و ترس از جدایی: مشکل دیگر نیز از عدم تعهد در این رابطه ناشی می شود. وقتی فردی نسبت به شما متعهد و مسئول نباشد به راحتی به شما خیانت کرده و با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند. به عبارت دیگر ازدواج سفید احتمال خیانت را در رابطه تا 99% افزایش می دهد. در چنین رابطه ای هر دو طرف همواره با نوعی ترس و نگرانی از عواقب رابطه شان دست و پنجه نرم می کنند و هیچگاه آرامش نخواهند داشت.

* ایرادات شرعی، عرفی و قانونی: در کنار مشکلات بالا چنین رابطه ای از نظر شرعی گناه محسوب می شود و از نظر عرفی این رابطه نه از سوی خانواده و نه نهادهای اجتماعی پذیرفته نمی‌شود.

راه حل چیست

ابتدا باید از خودتان شروع کنید. اگر تحت تاثیر جوامع غربی هستید و با الگو گرفتن از آن ها قصد دارید به ازدواج سفید تن بدهید بدانید کاملا در اشتباه هستید. هر جامعه ای باید طبق اصول و فرهنگ خاص خود پیش برود و شما نیز موظف هستید خود را با عرف و فرهنگ جامعه ی خود سازگار کنید.

اگر شما فردی هستید که به دلیل ترس از تعهد و مسئولیت پذیری به ازدواج سفید روی آورده اید بدانید که برای تغییر دیر نیست. می توانید این ترس ها را در خود از بین ببرید. با یک مشاور مشورت کنید و از او بخواهید در درمان ترس هایتان شما را یاری کند و یا اگر با شخصی هستید که چنین گرایشی دارد هرچه زودتر برای تبدیل ازدواج سفید خود به یک ازدواج قانونی، شرعی و دائمی اقدام کنید.

جامعه نیز موظف است با فراهم کردن زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی و از طرفی فرهنگ سازی و تشویق جوانان به ازدواج رسمی از طریق رسانه ها و تشریح عواقب جبران ناپذیر ازدواج سفید، میزان تمایل آن ها را به چنین رابطه هایی کاهش داده و روابط خانوادگی پایدار و متعهد را افزایش دهد.

 

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب و تکنیک های این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا موثر می باشند. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی به شما باز بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

راه هایی برای جذب خواستگار

7 گام برای پیدا کردن همسر دلخواه

چگونه مردان را به ازدواج متقاعد کنیم

جذب مرد مناسب برای ازدواج

جذب پسر مورد علاقه به ازدواج

برگرداندن مرد به رابطه – چه مردانی به رابطه بر می گردند