اعتیاد به رابطه ی رمانتیک

اعتیاد به رابطه ی رمانتیک

ترک اعتیاد عاطفی

فکر می کنید چرا بعضی افراد به دارو و مواد مخدر معتاد می شوند؟

دلیل اعتیاد افراد به مواد مخدر این است که آن ها می خواهند با این کار از احساسات بد و مشکلات زندگی خود فرار کنند.

بسیاری از معتادان به مواد مخدر هنگامی که تصمیم به ترک اعتیاد گرفته و برای آن اقدام می کنند درگیر احساسات بسیار ناخوشایندی می شوند. چنین احساساتی نشانه ی عقب نشینی و تسلیم آن ها نیست بلکه این افراد با مشکلاتی رو به رو می شوند که تاکنون برای فرار از آن ها تلاش کرده اند.

وقتی هرکدام از مراجعه کننده های کانال نوین بینش به من می گویند که بعد از ترک یکی از عادات بدشان احساس بد و ناخوشایندی  تجربه می کنند به آن ها می گویم:” به زندگی واقعی خوش آمدید، دنیایی که از آن بیرون آمده اید تنها برای فرار از زندگی واقعی به وجود آمده بود”.

اکنون سوال اینجاست که همه ی این ها چه ارتباطی با اعتیاد به رابطه رمانتیک و ترک آن دارند؟

اعتیاد به رابطه رمانتیک در برابر اعتیاد به مواد مخدر

همانطور که معتادین به مواد مخدر برای فرار از حالات بد و احساسات ناخوشایند و غیر قابل تحمل خود به مواد مخدر نیاز دارند بسیاری از مردم نیز برای تاب آوردن در برابر احساسات و مشکلات غیر قابل تحمل خود به هنگام تنهایی و خارج از رابطه ی رمانتیک به عشق روی می آورند.

معتادان به عشق و رابطه ی رمانتیک معمولا زندگی آشفته و بی سر و سامانی دارند و این موضوع باعث می شود همیشه در معرض احساسات بد و ناخوشایند قرار داشته باشند.

در نتیجه همیشه در پی راهی برای از بین بردن درد ها و زخم های احساسی خود بوده و همانطور که می توانید حدس بزنید رابطه ی عاطفی را برای درمان زخم هایشان انتخاب می کنند.

در نتیجه این افراد تنها به این دلیل وارد رابطه ی رمانتیک و عاشقانه و می شوند که به هنگام تنهایی و بدون زندگی عشقی در کنار زندگی شخصیشان احساسات بد و غیر تحملی را تجربه می کنند و دلیل آن نیز واضح است: زندگی آن ها آشفته است! بنابراین در این موارد عشق در کار نیست! همه چیز به دلیل فرار این افراد ( معتادین به عشق) از زندگی است؛ زندگی که قادر به مدیریت آن نیستند.

همانطور که احساسات خوب و دلپذیر در یک رابطه ی عاطفی بسیار منطقی و طبیعی است احساسات بد و ناخوشانیند در زمان تنهایی و زندگی بدون عشق امری غیر منطقی و غیر طبیعی به شمار می رود.

اگر توانایی کنار آمدن با تنهایی و زندگی بدون عشق را نداشته باشید به این معنی است که زندگی تان سرشار از مشکلات حل نشده و احساسات بدی است که نمی توانید با آن ها مقابله کنید.

یکی دیگر از معایب اعتیاد عاطفی این است که مانع عبور از عشق و شکست عشقی می شود.

دلیل آن نیز روشن است؛ زیرا فردی که معتاد به عشق باشد برای تجربه ی احساسات خوب به معشوق وابستگی شدید پیدا کرده و به جای اینکه یاد بگیرد برای خودش کافی باشد فراموش کردن او را کاری سخت و دشوار می بیند.

چرا باید اعتیاد به رابطه رمانتیک را ترک کنیم

حتی اگر ترفند استفاده از عشق و رابطه ی رمانتیک برای فرار از مشکلات و خلق و خوی بد و ناخوشایند جواب دهد هنوز مشکلات سر جای خودشان قرار دارند و به محض اینکه کوچکترین مشکلی در رابطه به وجود آید خودشان را نشان می دهند.

به طور خلاصه اگر می خواهید تنهایی و زندگی بدون عشق را تحمل کنید و خارج از رابطه ی عاطفی زندگی شادی داشته باشید باید مشکلات زندگی تان را حل کرده، با احساسات بد و ناخواسته مبارزه کنید و رابطه ی عاطفی را سد راه تلاش برای عبور از سختی ها قرار ندهید.

ترک رابطه رمانتیک فقط برای عبور از شکست عشقی مناسب نیست بلکه اگر می خواهید رابطه عاشقانه خوبی داشته باشید باید یاد بگیرید چگونه استقلال فردی و هویت شخصی خود را حفظ کنید و اجازه ندهید عشق برای شما تبدیل به یک اعتیاد شود زیرا به مرور زمان به دلیل حساسیت هایی که در شما ایجاد می کند باعث از بین رفتن روابط رمانتیک شما خواهد شد.

به یاد داشته باشید رابطه رمانتیک به خودی خود بد نیست اما اعتیاد به آن است که باعث ایجاد مشکلات حفظ رابطه عاطفی و عبور از شکست عشقی می شود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در صفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تفاوت عشق و عادت چیست

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

نشانه های اعتیاد به عشق

ترک اعتیاد به عشق

عشق یک طرفه – جذب عشق وقتی به ما علاقه ندارد