دلایل کاهش اعتقادات دینی

چرا اعتقادات دینی ضعیف شده، کاهش پیدا کرده و جوانان دین گریز شده اند؟

علل و عوامل دین گریزی مردم چیست؟

باورهای مذهبی مانند همه ی باورهای دیگر در ضمیر ناخودآگاه ذخیره قرار می گیرند. این باورها در دو سطح دسته بندی می شوند: اعتقادات سطح اول باورها و اعتقادات اصلی ما هستند. مثلا آیا خدا وجود دارد یا نه؟ آیا خالقی ما را آفریده است یا تصادفی به وجود آمده ایم؟ کدام دین برای ایمان داشتن و عمل کردن به آن درست است؟

در سطح دوم اعتقادات مذهبی که بر اساس دین ما به وجود آمده اند جای می گیرد.

بسیاری از مردم سطح اول اعتقادات دینی را از خانواده و پدر و مادر خود به ارث می برند. آن ها هیچ زمانی برای تحقیق و مطالعه در مورد اعتقاداتشان و پیدا کردن مدارکی برای اثبات آن ها اختصاص نمی دهند. به همین دلیل زمانی که با مشکلات بزرگ زندگی مواجه می شوند اعتقاداتشان تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای تقویت باورهای مذهبی و کاهش دین گریزی چه باید کرد

یکی از مواردی که مردم مذهبی در مورد دین نمی دانند این است که اگر اعتقادات در سطح اول تحت تاثیر قرار بگیرد در این صورت به احتمال زیاد اعتقادات سطح دوم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به همین دلیل افرادی که به ادیان مختلفی اعتقاد دارند بعد از مدتی نسبت به آن بی علاقه و بی تفاوت می شوند. بی تفاوتی و بی علاقگی زمانی احساس می شود که فرد نسبت به باورهایش به یک مسئله شک داشته باشد حتی اگر این شک و تردید در سطح ناخودآگاه اتفاق بیفتد.

وقتی شک ایجاد می شود کاری که مردم مذهبی می کنند تقویت کردن باورهای سطح دوم بدون توجه به اصلاح و تقویت باور های سطح اول است.

مشابه همین اتفاق برای فرد آئتیسم بعد از مطالعه در مورد نظریه ی بیگ بنگ رخ میدهد. درواقع این فرد در مورد اعتقادات خود و درستی و نادرستی آن ها گیج می شود.

چگونه اعتقادات مذهبی را تقویت کنیم

ضمیر ناخودآگاه شما به گونه ای طراحی شده است که هرچیزی را باور کند مگر اینکه مدرک محکمی بر علیه آن وجود داشته باشد.

از بین رفتن اعتقادات سطح اول با حقایق و شواهد بی اعتبار نتیجه ای جز تضعیف باورهای مذهبی و دین گریزی شما نخواهد داشت.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا دعا کردن باعث موفقیت می شود

چرا فکر می کنیم دعاهایمان مستجاب نمی شود

نقش مذهب در زندگی انسان

روانشناسی اسلامی

معجزه روانشناسی قرآن كريم

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارات زیر به این مقاله رسیده اید:

علل و عوامل دین گریزی. تعریف دین گریزی. پایان نامه دین گریزی. تعریف دین گریزی. علل دین گریزی جوانان. مقاله علل دین گریزی جوانان. چرا جوانان دین گریز شده اند. عوامل دین گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب