نقش مذهب در زندگی انسان

نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟ نقش دین در زندگی دنیوی و جایگاه دین در زندگی چه می تواند باشد؟ در این مقاله قصد دارم به این سوالات پاسخ دهم. همچنین در مورد پیشرفت در اهداف و نقش دین در زندگی انسان ها توضیح خواهم داد و به کارکرد دین در موفقیت اشاره می کنم. در پایان به طور انحصاری نقش دین اسلام در زندگی را بررسی کرده و به موضوع نقش دین در جامعه نیز می پردازم.

نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی

هنگامی که با یک مشکل بزرگ رو به رو می شوید تمام تلاش خود را برای حل آن به کار می گیرید و در صورتی که موفق نشدید از دیگران طلب کمک می کنید. اما شرایطی را در نظر بگیرید که مشکل شما نه با تلاش خودتان و نه با کمک هیچ کس دیگری حل نمی شود.

دقیقا همینجاست که افسردگی به سراغ شما می آید و اضطراب  و استرس  تمام زندگی تان را تحت سلطه ی خود در می آورد. اکنون از شما یک سوال دارم:

آیا به خدا اعتقاد دارید؟ فکر نمی کنید اگر از او کمک بخواهید او بهتر از هر کس دیگری شما را یاری خواهد کرد؟

 

پیشرفت در اهداف و نقش دین در زندگی انسان ها

اگر به خدا اعتقاد دارید پس باید بدانید هر مشکلی با فرمول زیر می تواند حل شود:

  • تلاش برای حل آن به تنهایی
  • در صورت عدم موفقیت از شخص دیگری بخواهید به شما کمک کند
  • و اگر بازهم موفق نشدید از خدا طلب کمک کرده و صبور باشید

اکنون فردی را در نظر بگیرید که دین نداشته و به خدا اعتقادی ندارد، چه چیزی جایگزین قدم سوم خواهد کرد؟ من به شما می گویم: افسردگی !

دلیل آن نیز واضح است؛ این فرد مشکلی دارد که نمی تواند آن را حل کند پس  به احتمال زیاد افسرده خواهد شد.

بنابراین کسانی که دین ندارند هیچ راه حل جایگزینی برای قدم سوم حل مشکلات نداشته و همین موضوع دلیل وجود صدها مشکل در زندگی آن هاست. اگر شما فرد دین داری هستید اما اعتقادات محکمی ندارید بهتر است دیگر برای قوی کردن ایمانتان منتظر نمانید. زیرا یک ایمان قوی کافی است تا تمامی مشکلاتتان حل شده و بتوانید در مسیر رسیدن به اهدافتان پیشرفت کنید.

کارکرد دین در موفقیت

تمام داستان های موفقیت افراد موفق حاوی یک پیام مشترک است و آن پیام اعتقاد و ایمان قوی نسبت به خودشان و نادیده گرفتن کسانی است که سعی در انحراف آن ها از مسیر موفقیتشان داشته اند.

به عبارت دیگر اگر بتوانید محرکی پیدا کنید که به شما کمک کند چنین اعتقاد و ایمانی نسبت به خود داشته باشید قطعا موفق خواهید شد. دین و عبادت خداوند بهترین محرک شما در این زمینه خواهد بود.

جایگاه دین در زندگی

فکر می کنید چرا در زندگی دنیوی به دین نیاز دارید؟

 موارد زیر مهم ترین دلایل نیاز شما به دین در زندگی می باشد:

  1. برای اینکه مثبت فکر کنید: این روزها همه در مورد تفکر مثبت صحبت می کنند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید چرا یک فرد باید تفکر مثبتی داشته باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که با خوشبین بودن بهترین ها اتفاق بیفتد؟ آیا ممکن نیست همه چیز اشتباه و به بدترین شکل ممکن پیش برود؟ تنها چیزی که باعث می شود آینده ی شما تضمین شود خدا و دین او بوده و بدون آن تفکر مثبت امکان پذیر نخواهد بود.
  2. برای اینکه مطمئن شوید برنده خواهید شد: اگر داستان افراد موفق را بخوانید متوجه خواهید شد که کلید اصلی موفقیت آن ها ایمان به خود بوده است. بدون ایمان به خودتان هیچ گاه در زندگی و رسیدن به اهدافتان موفق نخواهید بود و تنها کسی که می تواند این ایمان را در شما به وجود آورد خدا و دستورات دینی او می باشد.
  3. برای اینکه احساس خوبی داشته باشید: غم و اندوه شما در زندگی و نسبت به مشکلات بستگی به میزان ایمانتان به خدا دارد. هر چقدر ایمان قوی تری داشته باشید در مقابل مشکلات محکم تر خواهید بود زیرا مطمئن هستید که خدا در کنار شماست و مشکلاتتان را حل می کند در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت. ( نگاه کنید به چگونه احساس بهتری داشته باشیم)

نقش دین در زندگی دنیوی

دین نتیجه ی شکل گیری برخی از باورها در ذهن شماست. کاری که باید انجام دهید این است که اجازه ندهید اتفاقات زندگی و شیوه ی شکل گیری این باورها دین شما را ضعیف کند. مثلا اگر شغل خود را از دست دادید تصور نکنید خداوند از شما روی برگردانده است. در واقع به این قضیه باید با دید مثبت نگاه کنید و بدانید که به احتمال زیاد آینده ی شغلی بهتری با پیدا کردن شغل جدید در انتظار شما خواهد بود. نباید اجازه دهید سختی ها ایمان شما را تضعیف کنند زیرا نقش دین در زندگی دنیوی تقویت و اصلاح باورهای شماست نه تضعیف آن ها.

نقش دین اسلام در زندگی

اکثر مردم بر این باورند هر آنچه از اطرافیان خود آموخته اند درست بوده و بیشتر مواقع اعتقادات کورکورانه و جاهلانه ای را دنبال می کنند. دین اسلام از شما می خواهد دنباله روی از خرافات و جهل را کنار گذاشته و برای هر چیزی که به آن باور دارید تحقیق کنید. دین اسلام به شدت تاکید می کند باورهای دروغین و بی سند باعث تضعیف ایمان شما شده و توصیه می کند برای همه ی سوالات خود به کتاب خدا روی آورده و پاسختان را دریافت کنید.

نقش دین در جامعه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم دین به افراد  کمک می کند افسردگی، استرس و اضطراب را در زندگی خود راه ندهند. همچنین باورهای دینی ( به شکل درست آن ) می تواند باعث رشد اخلاقی و معنوی در افراد شود. اکنون تصور کنید حجم بزرگی از جامعه از دین و باورهای دینی پیروی کنند. چنین جامعه ای می تواند آسیب ها را دفع کرده و تعادل در آن برقرار خواهد شد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

معجزه روانشناسی قرآن كريم

آیا دعا کردن باعث موفقیت می شود

چرا فکر می کنیم دعاهایمان مستجاب نمی شود