معجزه روانشناسی قرآن كريم

در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از معجزات شگفت انگیز قرآن کریم صحبت کنیم که اتفاقا به موضوع سایت ما یعنی ان ال پی و روانشناسی نیز مرتبط است. قرآن کریم کتابی است که بیش از هزار سال پیش توسط خداوند متعال و به واسطه ی پیغمبر عظیم الشان مسلمانان نازل شده است.

از همان روز های اول، کتاب قرآن همیشه بازگو کننده نکات علمی و شگفت انگیزی بوده است که انسان به آن دست نیافته بود. شاید تصور کنید همه ی معجزه ی قرآن به همان زمان بر می گردد اما این باور کاملا اشتباه است. قرآن کریم کتابی آسمانی است که هرگز محدود به زمان یا مکانی خاصی نبوده و با گذشته زمان نه تنها از ارزش و معجزات آن کم نمی شود بلکه روز به روز بیشتر شگفتی های کلام این کتاب آسمانی بر بشر آشکار می شود.

در این مقاله می خواهیم ارتباط دانش روانشناسی “برنامه ریزی عصبی کلامی” و ” کلام آسمانی قرآن” را بررسی کنیم.

برنامه ریزی عصبی کلامی چیست

اگر با مطالب سایت نوین بینش آشنایی داشته باشید پس تاکنون متوجه شده اید که برنامه ریزی عصبی کلامی چه می خواهد به ما بگوید. اجازه دهید به صورت خلاصه این موضوع را توضیح دهم. برنامه ریزی عصبی کلامی به معنای ارتباط بین سیستم اعصاب ( ضمیر ناخودآگاه، احساسات، عواطف) و کلمات ( نشانه ها، لغات، آواها، زبان) است. در واقع برنامه ریزی عصبی کلامی همانطور که از اسم آن نیز مشخص است به معنای شکل گرفتن احساسات و عواطف سیستم عصبی ما بر اساس کلمات، نوشته ها، شنیده ها و غیره است.

انسان ها در طی زندگی خود در در معرض نشانه های مختلف از جمله کلمات، تبلیغات، نوشته ها، توضیحات، صداها و مفاهیم مختلفی قرار می گیرند و بر اساس این نشانه ها، ضمیر ناخودآگاه خود را شکل می دهند؛ ضمیر ناخوداگاه ما شامل باور ها، احساسات، آرزوها، تمایلات، ترس ها، شجاعت ها و نقطه ضعف های ما می شود. به عبارت دیگر نشانه های کلامی به مرور باعث ایجاد شکل گیری نوع احساسات و تمایلات ضمیر ناخودآگاه می شود.  (نگاه کنید به احساسات ضمیر ناخودآگاه)

این موضوع که ضمیر ناخودآگاه ما انسان ها چگونه شکل می گیرد اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که همه ی مسیر زندگی ما در حال و آینده بر اساس نوع شکل گیری ضمیر ناخودآگاه ما پیش خواهد رفت یعنی بر اساس تمایلات، احساسات، ضعف ها، ترس ها، نقاط قوت و غیره. پس به این نتیجه می رسیم که اگر این ضمیر ناخوداگاه تحت تاثیر نشانه های غلط و مضر به شکل بد و منفی برنامه ریزی شود منجر به سقوط و شکست ما می شود و از طرف دیگر اگر به شکل صحیح تحت تاثیر نشانه های خوب و مثبت برنامه ریزی شود باعث موفقیت و تعالی ما می شود.

اما این موضوع چه ارتباطی با اسلام و قرآن دارد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

تاثیر قرآن بر برنامه ریزی مثبت ضمیر ناخودآگاه

قرآن کتاب آسمانی است که مملو از کلمات و آیاتی می باشد که همواره خواننده را به سوی پیشرفت، موفقیت، فضایل اخلاقی، ایمان به خداوند، راستگویی و صداقت تشویق می کند. همه ی این کلمات و نشانه ها به تنهایی این قدرت را دارند که ضمیر ناخودآگاه ما را به شکلی برنامه ریزی کنند که باعث موفقیت و پیشرفت ما شود. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

برای مثال به همین موضوع ایمان و ذکر خدا توجه کنید. وقتی شما همیشه به خداوند متعال فکر کنید و خود را تحت نظارت او تصور کنید باعث می شوید از هیچ چیز نترسید و همیشه به خود و عملکردهای خود نیز مطمئن باشید. وقتی بدانیم خداوندی وجود دارد که در هر لحظه و هر ثانیه نظاره گر ما است و ما نیز با ذکر وی همیشه او را در خاطر خود نگه داریم پس طبیعی است که از هیچ چیز ترس و واهمه ای نداشته باشیم. همانطور که می دانید شجاعت و اعتماد به نفس اولین لازمه ی موفقیت برای رسیدن به هر هدفی است.

اگر داستان انسان های موفق را مطالعه کنید می بینید که راستگویی، صداقت و درستکاری همیشه از فضایل این افراد بوده است. فضایلی که با خواندن قرآن کریم هر روز بیشتر در ذهن ما ذخیره می شود و به مرور ضمیر ناخودآگاه ما را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق می دهد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در اینجا فقط به چند نمونه ساده ویژگی های آموزشی قرآن کریم و تاثیر مثبت آن بر ضمیر ناخودآگاه اشاره کردیم و بايد به ياد داشته باشيم این ویژگی ها و تاثیر آن ها بسیار بیشتر از این چند مورد است.

از آن سو اگر همه وقت خود و مطالعات خود را معطوف به تفکرات و اندیشه های بشری و نه آسمانی بکنیم ممکن است بدون اینکه خود متوجه شویم ضمیر ناخودآگاه خود را به صورت بد و منفی برنامه ریزی کنیم و در نتیجه باعث ایجاد ضعف ها، ترس ها و نگرانی های روز افزونی در خود شویم.  برای مثال می توان به روانشناسان و متفکرینی همچون فروید اشاره کرده که به جبر و عدم انتخاب انسان در زندگی معتقد هستند.

قطعا به همین دلیل است که مسلمانان و مومنین واقعی با وجود کتاب پرعظمتی همچون قرآن کریم هیچگاه نه به علم روانشناسی نیاز پیدا می کنند و نه به دانش ان ال پی. به عبارت دیگر اسلام کتابی به بشر معرفی کرده است که خود به تنهایی پاسخگوی همه ی مشکلات و معضلات روانشناختی و روحی انسان است.

پس اکنون که انتخاب با ما است بهتر نیست ذهن خود را در معرض کتابی قرار دهیم که صدها دلیل علمی و روانشناسی برای تاثیر مثبت آن وجود دارد تا تفکرات و باورهای متفکرینی که به هزاران آزمون و خطا برای اثبات خود نیاز دارند؟

سخن آخر

در این مقاله سعی کردم به صورت خلاصه و کوتاه ارتباط قرآن را با یکی از آخرین علوم پیشرفته روانشناسی قرن 21 آشنا کنم. اگر می خواستم به صورت دقیق تر و گسترده تر در این باره صحبت کنم شاید به اندازه خود کتاب قرآن کریم دلیل و نشانه برای اثبات این ویژگی منحصر به فرد و شگفت انگیز این کتاب آسمانی نیاز بود.

در این مقاله نه تنها متوجه ارتباط قرآن با یکی از آخرین علوم روانشناسی شدیم بلکه متوجه شدیم ذکر و نام خداوند متعال و قرائت قرآن کریم چقدر می تواند در رشد، تعالی، موفقیت و پیشرفت ما موثر و راه گشا باشد.

به یاد داشته باشید معجزات قرآن کریم فقط به همین موارد محدود نمی شود. قطعا با گذشت زمان و پیشرفت بشر روز به روز بیشتر و بیشتر متوجه علوم مخفی و پنهان این کتاب آسمانی بزرگ خواهیم شد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته شاهین زند توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب می تواند به صورت قابل توجهی عشق را در زندگی مشترک تان افزایش دهد. برای آموزش های تصویری نوین بینش، پیج اینستاگرام شاهین زند به آدرس shahinzand18@ را دنبال کنید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

روانشناسی اسلامی

تکنیک ها و مفاهیم برنامه ریزی عصبی کلامی ( NLP)

راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

قوانین حاکم بر ضمیر ناخودآگاه