شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

ارتباط بین شخصیت و رفتار

با وجود اینکه انسان ها بسیار پیچیده هستند اما راه هایی وجود دارد که با کمک گرفتن از آن ها می توانید در مدت زمان کوتاهی شخصیت افراد مختلف را بشناسید. کارهایی که هر فرد انجام می دهد، چیزهایی که می خرد یا حتی کلماتی که می گوید می تواند اطلاعات زیادی درباره شخصیت او به شما بدهد.

قبل از اینکه در مورد چگونگی شناخت شخصیت افراد از روی رفتار به شما توضیح دهم لازم است ابتدا حقایقی را درباره ی تجزیه و تحلیل رفتار آن ها بدانید:

  • هر فرد یک یا چند هدف روانشناختی دارد: همه ی افراد اهداف روانشناختی خاصی دارند که آگاهانه یا نا آگاهانه برای رسیدن به آن ها مشتاقانه تلاش می کنند. نمونه ای از این اهداف می تواند موفقیت، کنترل دیگران، برتری و یا رسیدن به قدرت باشد.
  • این اهداف روانشناختی را نحوه ی بزرگ شدن فرد مشخص می کند: اهداف روانشناختی با توجه به شیوه ی بزرگ شدن فرد و شرایط محیطی که از کودکی تا بزرگسالی در آن قرار گرفته است تعیین می شوند.(نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)
  • هر اقدام برای رسیدن به اهداف روانشناختی صورت می گیرد: همه ی اقدامات هر فرد در جهت رسیدن به اهداف رواشناختی خود می باشد. مثلا اگر فردی فقط یک هدف روانشناختی داشته باشد هرکاری که در طول زندگی انجام می دهد برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

رفتار انسان ها چه توضیحی در مورد شخصیتشان می دهد

به منظور درک بهتر این عنوان اجازه دهید مسئله را با یک مثال شرح دهم.

بهراد کوچکترین فرزند خانواده در میان 3 برادر خود بود. جون برادرانش از او درشت اتدام تر بودند همیشه مورد ضرب و شتم آن ها قرار می گرفت.

از آنجایی که بهراد نمی توانست در مقابل ضرب و شتم برادرانش کاری بکند شروع به رویا پردازی درباره تبدیل شدن به یک ابر قهرمان کرد و پوستر های شخصیت هایی مانند “بتمن” یا “سوپرمن” را به همه جای اتاقش چسباند. در نتیجه ضمیر ناخودآگاه او برای تبدیل شدن به یک ابر قهرمان برنامه ریزی شده و همه ی اقداماتش در این جهت شکل گرفت.(نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

وقتی بهراد وارد مدرسه شد با شاگردان قلدر و گردن کلفت برخورد کرد و بازهم مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در نتیجه زخم های دوران کودکی او تازه شده و اشتیاقش برای تبدیل شدن به یک ابر قهرمان بیشتر شد.

همه ی این اتفاقات در اعماق ذهن بهراد اشتیاق او را به سرگرمی ها و ورزش های رزمی افزایش داد و باعث شد او از سن نوجوانی به ورزش کنگ فو روی بیاورد، بدون اینکه خودش بداند دلیل علاقه ی او به این سرگرمی ها چیست و چرا با انجام ورزش های رزمی انقدر احساس خوب و خوشایندی دارد.

وقتی که بهراد بزرگتر شد به اتومبیل های غول پیکر و مدل های زیبای اندام درشت هیکل علاقه مند شد. او دلیل این تمایلات را نمی دانست و ضمیر ناخودآگاهش تلاش می کرد او را به هرچیزی که با آن احساس قدرت بیشتری داشته باشد جذب کند.

چگونه اقدامات کوچک راه را برای رسیدن به اهداف بزرگ باز می کنند

بهراد برای تبدیل شدن به فردی قدرتمند و درشت اندام از داروهای مختلف استفاده می کرد. با اینکه دوستانش در مورد خطر این داروها به او هشدار می دانند اما او نمی توانست مصرف آن ها را متوقف کند زیرا برای به دست آوردن قدرت بسیار مصر بود.

وقتی شروع به کار کردن کرد در مورد پولدار شدن دچار نوعی وسواس فکری شد. او با خود فکر می کرد افراد ثروتمند تا چه حد نسبت به دیگرا قوی تر بوده و در نتیجه تلاش کرد تا تبدیل به یک فرد ثروتمند شود.

بهراد حتی در صحبت کردن نیز از کلماتی استفاده می کرد که نشان دهنده ی قدرت و برتری بود زیرا تمایلات ذهنی اش فقط به سمت قدرت و برتری رشد می کرد.

این مثال ساده به شما نشان داد که چگونه رفتار و شخصیت یک فرد بر مبنای اهدافی که در دوران کودکی و بر اساس تجربیات آن ایجاد می شوند، شکل می گیرد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا می خواهیم پسری را دیوانه خود کنیم

نحوه ی راه رفتن و شناخت شخصیت

شناخت شخصیت دیگران

شناخت افراد از روی حرف زدن

چگونه می توانیم شخصیت دیگران را تحلیل کنیم