علت تفاوت های فردی

چگونه شخصیت افراد را درک کنیم

چگونه می توانید شخصیت افراد را درک کنید؟
همانطور که قبلا هم اشاره کرده ام دوران کودکی هر فرد کلید شناخت شخصیت او در بزرگسالی می باشد.
ویژگی های رفتاری هر فرد در دوران بزرگسالی با توجه به تجربیات او در دوران کودکی شکل می گیرد.(نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد) مثلا فردی که در کودکی لوس تربیت شده است در بزرگسالی مستقل نبوده و همیشه به دیگران وابسته است.
در نتیجه اگر نتوانید اطلاعاتی در مورد تجربیات دوران کودکی یک فرد داشته باشید در تلاش برای درک شخصیت آن ها شکست خواهید خورد.

چرا شخصیت افراد متفاوت است

یک واقعیت بسیار مهم این است که ممکن است دو نفر در کودکی تجربیات مشابهی داشته باشند اما شخصیت آن ها در بزرگسالی کاملا متفاوت باشد.
از بین دو کودکی که از کمبود محبت رنج برده اند ممکن است یکی از آن ها در بزرگسالی فرد بسیار موفق و دیگری فردی سرخورده با احساس پوچی و بی ارزشی شود.
کلید شناخت شخصیت افراد این است که درک کنیم دلیل دو رفتار کاملا متفاوت می تواند دسترسی به یک هدف روانشناختی مشترک باشد.
فرد موفقی که شخصیت خود نما دارد و فردی که دزدی می کند هر دو هدفشان جلب توجه دیگران است!
دو نفر می توانند برای رسیدن به اهداف روانشناختی خود راه های مختلفی را انتخاب کنند اما وقتی به خوبی تجربیات دوران کودکی آن ها را شناخته و درک کنید ممکن است به این نتیجه برسید هدف هر دو آن ها یکسان است حتی اگر شخصیت کاملا متفاوتی داشته باشند.

اهداف روانشناختی و درک شخصیت افراد

یکی دیگر از نکاتی که برای درک شخصیت افراد باید بدانید به این صورت است: دو نوع راه برای رسیدن به تعادل روانی وجود دارد؛ یک راه که از نظر جامعه قابل قبول بوده و راه دیگری که کاملا برخلاف هنجارهای جامعه می باشد. (نگاه کنید به تاثیر فرهنگ بر شخصیت)
دو کودک که به دلیل به دنیا آمدن فرزند دیگری کمی از توجه دور مانده اند در بزرگسالی رفتار متفاوتی از خود نشان خواهند داد. یکی از آن ها ممکن است تبدیل به فردی مغرور و جاه طلب شده و دیگری برای اینکه احساس برتری داشته باشد به افراد ضعیف تر از خود آزار و اذیت برساند.
وقتی درک و شناخت خوبی نسبت به شخصیت هر دو آن ها پیدا کنید متوجه خواهید شد که با وجود رفتارهای متفاوت اما هر دو هدف خاصی را دنبال می کنند.(نگاه کنید به چگونه خود و دیگران را بشناسیم)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن

آیا شباهت ها همدیگر را جذب می کنند

نحوه ی برخورد با افراد برونگرا

نحوه ی برخورد با افراد درونگرا

تیپ های شخصیتی A و B