چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم

چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم

چگونه می توانیم آدم های اطرافمان را شناخته و درک کنیم؟

چرا بعضی افراد رفتار عجیبی از خود نشان می دهند؟ ماهیت رفتارهای این افراد چیست؟

اگر نمی توانید آدم های اطرافتان را به خوبی درک کنید به این دلیل نیست که رفتار یا شخصیت آن ها عجیب است، بلکه دلیل آن عدم شناخت کافی در مورد ماهیت انسانی خود است. (نگاه کنید به چگونه خود را بشناسیم)

بیشتر مواقع تلاش می کنیم شکاف های ذهنی خود را با اطلاعاتی پر کنیم که از کافی بودن یا نبودن آن آگاهی نداریم و این به دلیل ماهیت انسانی مان است و به همین دلیل نمی توانیم شخصیت اطرافیانمان را به درستی شناخته و درک کنیم.

در این مقاله در مورد ماهیت انسانی توضیح خواهم داد و به شما نشان می دهم چگونه می توانید شخصیت افراد را تشخیص دهید.

ارتباط بین شناخت شخصیت افراد و ماهیت انسانی

اولین اشتباه رایج در تلاش برای شناخت شخصیت افراد این است که تصور می کنید انجام یک عمل خاص همیشه و همه جا و در همه ی افراد هدف یکسانی دارد در صورتی که اینطور نیست. مثلا اگر شما شخصیتی خودنما هستید و به خاطر جلب توجه خودنمایی می کنید ممکن است به اشتباه تصور کنید همه ی شخصیت های خودنما در دنیا به دلیل جلب توجه خودنمایی می کنند اما خودنمایی می تواند به دلایل دیگری نیز اتفاق بیفتد.

همه ی ما بر اساس طبیعت انسانی خود به رفتار دیگران بدون توجه و دقت به دلایلی که پشت رفتارشان قرار دارد نگاه می کنیم. مثلا اگر کودکی را ببینیم که دزدی می کند خیلی سریع نتیجه می گیریم او بیمار است اما ممکن است دلیل این رفتار او جلب توجه پدر و ماردش باشد و در نتیجه رفتار او مفهومی غیر از آنچه ما می پنداریم به خود می گیرد.

هنگامی که تلاش می کنید شخصیت اطرافیانتان را بشناسید باید این موضوع را در نطر بگیرید که بر اساس ماهیت انسانی تمامی رفتارهایی که ناهنجار، عجیب و غیر منطقی به نظر می رسند برای اهداف کاملا منطقی صورت می گیرند.

مثلا جنایتکاری که بدون دلیل آدم می کشد را در نظر بگیرید. ممکن است افراد جامعه تصور کنند که او درگیر نوعی بیماری روانی است اما ممکن است اگر خوب به آن دقت کنید متوجه شوید این فرد در کودکی احساس حقارت می کرده و اکنون می خواهد با تبدیل شدن به انسانی خطرناک احساس حقارت دوران کودکی اش را جبران کند.

هنگام تلاش برای شناخت شخصیت افراد از ماهیت انسانی خود آگاه باشید

هنگام تلاش برای شناخت شخصیت افراد تنها چیزی که می تواند شما را گمراه کند ماهیت انسانی است. اگر یاد بگیرید دیگران را بدون شناخت کافی قضاوت نکرده و دلیل اصلی رفتارهایشان را متوجه شوید قطعا آن را بهتر درک خواهید کرد.

با شناخت ماهیت انسانی خود و الگوی تفکر حاصل از آن، با کمترین تلاش می توانید به خوبی اطرافیانتان را درک کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

روانشناسی طرز خوابیدن زوجین

چگونه شخصیت دیگران را بهتر بشناسیم

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

شناخت افراد از روی حرف زدن

تاثیر وراثت بر شخصیت