پیامد های دوستی دختر و پسر

وابستگی چگونه اتفاق می افتد

آیا دوستی با جنس مخالف نتیجه ی بدی دارد؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم اجازه دهید کمی در مورد وابستگی عاطفی صحبت کنم.

اول از همه، فکر می کنید چرا به دیگران وابسته می شویم؟

ما وقتی به حضور دیگران عادت می کنیم به آن ها وابسته می شویم.

آیا قهوه می خورید.

اگر قهوه می خورید پس برایتان خیلی سخت است روز خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنید. البته کافئین اعتیاد آورد است اما یکی از عواملی که باعث قهوه خوردن می شود عادت کردن به آن می باشد.

وقتی به حضور چیزی یا کسی عادت کنیم به او وابسته می شویم. وقتی زمان بیشتری با او سپری کنیم وابستگی مان نیز بیشتر می شود و تصور می کنیم او را دوست داریم. در مقاله ی دلایل علاقه به همکلاسی یا همکار توضیح دادم افرادی که زیاد می بینیم برای ما جذاب تر هستند زیرا چهره ی آن ها را متفاوت تر پردازش می کنیم.

به علاوه آشنا شدن با کسی باعث وابستگی می شود. هرچقدر بیشتر با فردی آشنا شوید، بیشتر در کنار او احساس راحتی می کنید و در نتیجه بیشتر به او وابسته خواهید شد.

وقتی فردی کنار می کشد احساسات شدت می گیرند

در طول دوستی با جنس مخالف ممکن است یکی از طرفین این دوستی به هر دلیلی کنار بکشد. طرف مقابل سعی می کند دوباره او را به دست آورد و این تلاش برای بازپس گیری معمولا با عشق اشتباه گرفته می شود.

وقتی فردی متوجه شود منبع خوبی از صمیمیت را از دست داده است دلتنگ او می شود. وقتی در تلاش برای تجزیه و تحلیل این احساسات عجیب و غریب است آن را با عشق اشتباه می گیرد. از آنجا که بیشتر مردم درک و شناخت درستی از عشق ندارند تصور می کنند عاشق دوست خود شده اند.

به عبارت دیگر، دوستی می تواند به یک رابطه ی احساسی تبدیل شود. ممکن است فکر کنید رابطه داشتن با دوست تان اشکالی ندارد. پس مشکل کجاست؟

چرا رابطه داشتن با دوست ممکن است اشتباه بزرگی باشد

مشکل چنین روابطی این است که معمولا بر اساس وابستگی غلط اتفاق می افتد نه احساسات واقعی. در بیشتر موارد وقتی واقعا به فردی علاقه داشته باشید او را در دسته ی دوستان خود قرار نمی دهید. اما وقتی احساساتی می شوید و وابستگی را با عشق اشتباه می گیرید باور می کنید که عاشق دوست خود هستید در حالی که در حقیقت تنها به او وابسته شده اید.

چه اتفاقی می افتد؟

انتخاب نادرست همسر آینده! یکی از مشهورترین دلایل جدایی و شکست روابط انتخاب نادرست است. (نگاه کنید به راه های انتخاب همسر مناسب)

به طور خلاصه در بسیاری از موارد دوستی با جنس مخالف باعث می شود تصور کنید عاشق او شده اید. نتیجه ی این احساسات اشتباه رابطه ای است که در نهایت باعث ناراحتی و آسیب شما خواهد بود. به هر حال این موضوع با آشنایی قبل از ازدواج متفاوت است. زوج ها قبل از ازدواج نیاز دارند مدتی را در مرحله آشنایی سپری کنند تا بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و از انتخاب خود نیز مطمئن شوند. ولی باید به یاد داشته باشید میزان صمیمیت در دوران آشنایی قبل از شدت گرفتن به مرحله ازدواج برسید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا دختر و پسر باهم دوست میشوند

دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه – آشنایی و ازدواج