عوامل موثر بر اعتماد به نفس

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده که با افرادی با توانایی های بالا و در عین حال اعتماد به نفس پایین برخورد کنید و یا ممکن است خود شما جزو این دسته از افراد باشید.

افرادی که علی رقم تمام توانایی ها و مهارت هایشان ممکن است به علت ضعف اعتماد به نفس خود را در برابر دیگران دست کم بگیرند و در نتیجه موقعیت های پیشرفت را از خود دور سازند.

در این مقاله می خواهیم درباره عوامل موثر بر اعتماد به نفس صحبت کنیم.

چرا اعتماد به نفس ندارید؟

آخرین باری که مورد انتقاد قرار گرفته اید، چه احساسی داشته اید؟

آخرین باری که رئیس تان به شما گفت عملکردتان کمتر از حد استاندارد بوده، چه حسی پیدا کرده اید؟

آخرین باری که کارتان مورد تایید نبوده، چه احساسی داشته اید؟

احتمالا احساس بدی داشتید اما می دانید چرا؟

زیرا اعتماد به نفس خود را بر اساس عوامل بیرونی ساخته اید نه درونی و همین موضوع ریشه عدم اعتماد به نفس خواهد بود.

اعتماد به نفس از درون نشات می گیرد

خیلی از مردم فکر می کنند ارزش آن ها بستگی به کاری که انجام می دهند و یا داشته هایشان دارد. بر اساس طرز فکری که دارند معتقدند اگر کاری را اشتباه انجام دهند بی ارزش می شوند.

این افراد تا زمانی که دیگران دوست شان دارند و تحسین شان می کنند، اعتماد به نفس بالایی دارند اما به محض این که توجه دیگران را از دست بدهند حتی اگر اشتباه آن ها نباشد اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

یکی از دوستانم شروع به نویسندگی کرد ولی بعد از این که کارش تمام شد همه به او گفتند که این نوشته افتضاح است. سپس وی احساس بی ارزش بودن پیدا کرد و برای چندین روز افسرده و غمگین شد با بروز علائم کمبود اعتماد به نفس دیگر تلاشی برای نوشتن نکرد.

می دانید چرا چنین احساسی داشت؟ زیرا وی فکر می کرد اگر نوشته اش بد باشد بدین معنی است که خودش نیز بد است.

این اتفاق برای همه افرادی که چنین طرز فکری دارند پیش می آید. اگر معتقد باشید کاری که می کنید از عوامل موثر بر ارزش تان است، به طور قطع به محض اینکه مردم از تحسین شما خودداری کنند اعتماد به نفس تان را از دست می دهید. در واقع چنین افرادی تحسین مردم را از عوامل موثر بر اعتماد به نفس تلقی می کنند.

مردم بر اساس داشته های شان ارزش خود را تعیین می کنند. آن ها اعتماد به نفس شان را از حرفه، ماشین، پول و شهرت به دست می آورند و به محض این که با کوچک ترین خطری رو به رو شوند اعتماد به نفس شان را از دست می دهند (نگاه کنید به هویت روانشناختی و بحران هویت).

چرا اعتماد به نفس افزایش یا کاهش پیدا می کند

مهم است بدانید زندگی به طور مداوم در حال تغییر است و هرآنچه که افزایش می یابد روزی ممکن است کاهش یابد، ده ها دوستی که اکنون دارید ممکن است روزی تنهایتان بگذارند، شهرت و افتخاری که امروز کسب کرده اید ممکن است روزی فراموش شود و ثروتی که در اختیار دارید ممکن است در بحران مالی بعدی از دست بدهید.

اگر برای احساس با ارزش بودن همچنان اجازه دهید عوامل بیرونی بر اعتماد به نفس تان تاثیر بگذارند، اعتماد به نفس متزلزلی خواهید داشت که بسته به شرایط می آید و می رود.

هنوز هم دیر نشده تا طرز فکرتان را درباره راه های افزایش اعتماد به نفس تغییر دهید. بیاموزید که با خودباوری و به خاطر کسی که هستید اعتماد به نفس داشته باشید نه به خاطر آنچه به دست می آورید و در نتیجه اعتماد به نفس شما ثابت خواهد ماند حتی در برابر بزرگترین مشکلات زندگی تان.

در مقاله ای علائم کمبود اعتماد به نفس را توضیح داده ام، این مقاله را مطالعه کنید و اگر شما نیز چنین نشانه هایی دارید وقتش رسیده تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، آن زمان است که خواهید دید اعتماد به نفس معقول چه تاثیر مثبتی در همه روابط کاری و زندگی شما خواهد داشت.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست. در حقیقت مرجعی پژوهشی است که شما می توانید هرگونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم؟ توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه با اعتماد به نفس شویم

چگونه با اعتماد به نفس قدم برداریم

زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس

آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy