ایجاد اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس

حتما شما نیز شنیده اید که افراد با اعتماد به نفس جذابیت بیشتری برای دیگران دارند و به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود هستید.
به عنوان مثال یک کنفرانس را در نظر بگیرید، اگر سخنران با اعتماد به نفس و مطمئن صحبت کند قطعا شما را بیشتر تحت تاثیر گفته هایش قرار خواهد داد. حال چنانچه همان سخنران صحبت هایش را بدون اعتماد به نفس کافی بیان کند، نمی تواند شما را مجذوب سخنانش کند.

نه تنها در این مورد بلکه در همه جوانب زندگی از جمله روابط عاطفی، کاری، اجتماعی و … جذابیت و پیشرفت افراد در گرو نوع برخورد و اعتماد به نفس شان است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که منظور اعتماد به نفس به جا است نه اعتماد به نفس کاذب و خود شیفتگی.

اعتماد به نفس چیست؟

قبل از آنکه درباره افزایش اعتماد به نفس صحبت کنیم می خواهیم بدانیم اعتماد به نفس چیست و چه تعریفی دارد؟

اعتماد به نفس یک باور است. باوری که با آن می توانید از پس شرایطی خاص به خوبی برآیید.

اعتماد به نفس یعنی اینکه بدانیم مهارت لازم را برای موفقیت در امور داریم. این امور موارد متعددی را در بر می گیرد. مواردی از جمله فعالیت های اجتماعی مثل نزدیک شدن به شخصی که نمی شناسید و یا فعالیت های حرفه ای مثل توانایی انجام وظیفه ای خاص در کار یا حرفه ی تجاری تان.

اعتماد به نفس از کجا می آید؟

در ادامه آنچه توضیح دادیم که اعتماد به نفس چیست، حال می خواهیم بدانیم از کجا می آید؟
بدون اعتماد به نفس و در صورت عدم تلاش برای بالا بردن اعتماد به نفس، بدون شک فرصت های ممکن بسیاری را از دست خواهید داد چرا که از پذیرش ریسک و خطر، هراس خواهید داشت. می ترسید چیز جدیدی را امتحان کنید و مطمئن نیستید که از پس کاری بر می آیید یا خیر.
مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنم واقعیت هایی مهم در مورد اعتماد به نفس می باشند:

  • اعتماد به نفس ارثی نیست، آموختنی است. این اعتقاد که شما ژن اعتماد به نفس ندارید فقط یک خیال واهی است که مانع افزایش اعتماد به نفس می شود.
  • اعتماد به نفس یک سطح کلی ندارد بلکه برای هر فعالیت، سطوح مختلفی از اعتماد به نفس وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است در مورد مهارت رانندگی خود اعتماد به نفس خوبی داشته باشید اما در عین حال از سخنرانی در مقابل جمع وحشت کنید.
  • اعتماد به نفس ثابت نیست بلکه به دلیل رویدادهای جدید که در زندگی خود تجربه می کنید، ممکن است همیشه بیشتر یا کمتر شود.
  • اعتماد به نفس می تواند وابسته به عوامل بیرونی نباشد؛ عوامل بیرونی از قبیل ثروت یا فردی که عاشقتان است.

چگونه می توانم اعتماد به نفس خود را بالا ببرم

ممکن است این سوال برای تان پیش بیاید که راه بالا بردن اعتماد به نفس چیست؟ بدانید با از بین بردن وابستگی به نظر دیگران می توانید باعث افزایش اعتماد به نفس خود شوید. چرا که وابستگی به نظر دیگران به این معنی است که یک باور محکم و قاطع در مورد توانایی های خود و اینکه واقعا چه کسی هستید، ندارید و تنها به نظرات افراد دیگر توجه می کنید.

دیگران اگر از اقدامات شما راضی باشند، می گویند فرد خوبی هستید؛ اگر نباشند برچسب نادان، احمق یا هر چیزی دیگری را می زنند که بر اساس ادراک ناقص خودشان است.
البته شما نیز این برچسب ها را در مورد خود با آغوش باز می پذیرید زیرا از همان اول تصمیم گیری در مورد اینکه شما واقعا چه کسی هستید را به آن ها سپرده اید. اگر این رویکرد، فلسفه ی زندگی شما است پس هر چه زوتر آن را تغییر دهید تا علائم کمبود اعتماد به نفس در شما از بین برود. ( نگاه کنید به ۵ راه کار قطعی برای رسیدن به خودباوری)

چگونه وابستگی به قضاوت دیگران را از بین ببریم

همانطور که اشاره کردیم یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس و موفقیت، از بین بردن اهمیت دادن به فکر دیگران است.
حل کردن این مسئله بسیار ساده می باشد: یک تکه کاغذ بردارید و توانایی ها و نقطه ضعف های خود را یادداشت کنید.
به بازخوانی و تصحیح یادداشت خود ادامه دهید تا وقتی نسبت به چیزی که نوشته اید رضایت خاطر کسب کنید (از اشاره به نکات منفی که دیگران به شما نسبت داده اند پرهیز کنید).
سپس هر روز شروع به خواندن یادداشت خود کنید تا وقتی کاملا چیزهایی که در مورد مهارت ها و توانایی های خود نوشته اید در ذهن تان ثبت شود.
اکنون، هر زمان فردی شما را مورد انتقاد قرار داد یا برچسب گذاری کرد، توجه کنید آیا نظر و انتقاد وی با قضاوت شخصی تان نسبت به خود مطابقت دارد یا خیر.

نادیده گرفتن نظر دیگران نادرست است؟

ممکن است فکر کنید در مسیر افزایش اعتماد به نفس، قضاوت در مورد خودتان بدون در نظر گرفتن نظر دیگران گستاخانه و نادرست است اما بیایید با واقعیت رو به رو شویم.
اگر بیست سال سن دارید، پس شما خود را بهتر می شناسید نسبت به فردی که چند ماه یشتر نیست شما را شناخته است و در نتیجه دیدگاه شما در مورد خودتان درست تر است.
به علاوه، در چنین دنیایی که کامل و بی عیب و نقص نیست، هرگز نمی توانید پاسخ کافی برای سوالات خود پیدا کنید (سوالاتی از این قبیل که آیا من زشت هستم یا زیبا، آیا جذاب هستم یا خسته کننده و غیره) و جست و جوی شما برای جمع آوری نشانه هایی که پاسخ گوی این سوالات باشد هرگز پایانی ندارد.

دقیقا مثل هر شخص دیگری، ممکن است افرادی وجود داشته باشند که شما را دشمن خود می پندارند؛ کسانی که نسبت به شما حسادت می کنند یا کسانی که از شما خوششان نمی آید که می تواند به هر دلیلی باشد.
چنین افرادی هرگز به شما نمی گویند در فعالیتی خاص عالی یا با استعداد هستید و به همین دلیل بدست آوردن یک نظر خالص و صادقانه در مورد توانایی هایتان همیشه امکان پذیر نخواهد نبود. در نتیجه بهترین پاسخ برای این سوال که چگونه اعتماد به نفس را افزایش دهیم، این است که خودتان، شخصیت خود را قضاوت کنید و فقط به همین قضاوت وابسته باشید.

اعتماد به نفس و اشتباه کردن

بعضی مادرها به محض اینکه متوجه شوند فرزندشان خطای کوچکی مرتکب شده است بر سرشان فریاد می زنند. چنین رفتاری با یک کودک باعث می شود وی تصور کند انجام یک کار اشتباه بسیار خجالت آور است. همچنین این تصور را در کودک ایجاد می کند که وی از دیگر افراد کامل و بی نقص که مرتکب خطا نمی شوند، متفاوت است. (نگاه کنید به ریشه عدم اعتماد به نفس)
وقتی این کودک بزرگتر شود و در حضور جمع خطایی از وی سر بزند (مثل انداختن یک لیوان یا ادای اشتباه کلمه ای هنگام سخنرانی)، احساس خجالت کرده و ممکن است اعتقاد پیدا کند ارزشی ندارد. این نوع از افکار به مرور ولی قطعا به اعتماد به نفس آسیب خواهند رساند و مانع افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران می شود.

وظیفه ی والدین این است که با تشویق فرزندان خود به انجام کارهای جدید، باعث ایجاد اعتماد به نفس در آن ها شوند، نه اینکه به آن ها بیاموزند از اشتباه بترسند.

به صورت خلاصه، بهتر است اشتباه خود را بدون اینکه خود برچسب بزنید یا از خود انتقاد کنید بپذیرید تا با علائم کمبود اعتماد به نفس مواجه نشوید.

اعتماد به نفس و عقده ی حقارت

یکی از نکات مهم که باید به آن اشاره کرد این است که نداشتن اعتماد به نفس یا به دلیل مواردی است که تا کنون ذکر شده و یا به دلیل عقده ی حقارت.
عقده ی حقارت یک اختلال است که در اثر احساس حقارت نسبت به دیگران مثل دوستان یا همتایان خود ایجاد می شود. این موضوع می تواند به عنوان یک مانع روانشناختی در افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران عمل کند و باید قبل از هر چیزی حل شود. (نگاه کنید به چگونه باور های اشتباه را در مورد خود از بین ببریم).

اعتماد به نفس و کمال گرایی

در راهنمایی های نوین بینش همیشه توضیح داده ایم که بزرگترین دلیل کاهش اعتماد به نفس، کمال گرایی است.
یک فرد کمال گرا همیشه برای خود اهداف غیر ممکن تعیین می کند و استانداردهای بسیار بالایی دارد که هرگز نمی تواند به آن ها دست پیدا کند.
همین موضوع باعث می شود مانع از این می شود که با اعتماد به نفس رفتار کند چون نمی تواند به رضایتی که انتظارش را دارد دست پیدا کند.
یک نمونه از این استانداردهای غیر ممکن می تواند این جمله باشد ” اگر می خواهم در کاری که انجام می دهم عالی باشم نباید هیچ خطایی مرتکب شوم” یا ” باید هر چیزی را کامل و بی نقص یاد بگیرم”، به یاد داشته باشید هیچ چیز کاملی وجود ندارد و جهان سرشار از نقص هاست. یکی از دلایل اصلی جایگزین کردن نظام توصیفی به جای نظام نمره دهی در دوران ابتدایی نیز همین نکته بود. یک اشتباه نمی تواند معیار سنجش ضعیف تر بودن یا نقص باشد.

نکته ی دیگری که جالب است بدانید این است که اشتباه کردن حتی می تواند باعث افزایش جذابیت شما نیز بشود؛ آرنسون در تحقیقات خود که در مقاله ای به نام “تاثیر پرت فال در افزایش جذابیت بین فردی” چاپ شده است نشان می دهد که جذابیت افراد هنگام ارتکاب خطا یا اشتباهات سهوی بیشتر است از کسانی که بی نقص و کامل می باشند.

کمبود اعتماد به نفس و قاطعیت

کمبود قاطعیت در ارتباطات فردی می تواند باعث بروز علائم کمبود اعتماد به نفس شما نسبت به مهارت هایتان شود.
قاطعیت این احساس را در شما ایجاد می کند که خودتان را تحت کنترل دارید، مهم هستید و ارزش احترام و توجه را دارید. قاطعیت مهارت شما در بیان خود و نیازهای تان است بدون اینکه خشمگین شوید؛ این مهارت همچنین یک روش قدرتمند ارتباطی است که به شما کمک می کند برای حق تان سکوت نکنید و و هرگز اجازه ندهید پایمال شود در حالی که از خشونت و نقض حقوق دیگران نیز پرهیز می کنید که همه این موارد در نهایت منجر به بالا بردن اعتماد به نفس در رفتارهایتان می شود. (برای افزایش قاطعیت خود نگاه کنید به تعریف قاطعیت).

کمبود اعتماد به نفس و خودصحبتی منفی

یکی از دلایلی که می تواند جلوی افزایش اعتماد به نفس ما را بگیرد خودصحبتی منفی است. خودصحبتی منفی به معنی استفاده از عبارات و جملات منفی است که مدام وقتی در حال فکر هستید به خود می گویید.
ریشه ی چنین تفکرات منفی، باورهای غلطی است که در مورد خود دارید. دیگر از این عبارات و جملات منفی استفاده نکنید و آن ها را با زبانی مثبت جایگزین کنید؛ با اینکار نه تنها اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید بلکه می توانید بسیاری از مشکلات هیجانی و احساسی خود را نیز از بین ببرید. (نگاه کنید به چگونه با نابودی باور های غلط استعداد پنهان خود را آزاد کنیم).

کاهش اعتماد به نفس و بدپنداری درونی

گاهی اوقات یکی از دلایل ریشه ای در کاهش اعتماد به نفس، بد پنداری درونی / poor self image است (این اصطلاح به خود زشت پنداری هم ترجمه شده است).
یک نمونه از بد پنداری درونی وقتی است که شما احساس می کنید چهره ی زیبایی ندارید و در نتیجه وقتی با شخص جدیدی برخورد می کنید اعتماد به نفس لازم را احساس نمی کنید. برای اینکه متوجه شوید دلیل نبود اعتماد به نفس در شما بد پنداری درونی است این آزمون ساده را انجام دهید:

اگر احساس می کنید پس از پوشیدن بهترین لباس تان اعتماد به نفس تان بسیار بیشتر می شود و وقتی لباس دیگری می پوشید، اعتماد نفس تان کم می شود، پس عدم اعتماد به نفس در شما به دلیل بدپنداری درونی می باشد که در مورد خود دارید. در این مورد، کار کردن روی بدپنداری درونی خود، همه ی کاری است که برای ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران باید انجام دهید. (نگاه کنید به تاثیر خودپنداره در تغییر رفتار)

اعتماد به نفس و عشق

انسان ها عاشق افرادی می شوند که نقطه ضعف هایشان را جبران کنند و ویژگی های شخصیتی مکمل آنان را داشته باشند.

فاروق رضوان در کتاب چگونه دیگران را عاشق خود کنیم توضیح می دهد چگونه نشان دادن خود به عنوان فردی با اعتماد به نفس می تواند شانس عاشق کردن دیگران را به شدت افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که خانم ها به مردانی قاطع و با اعتماد به نفس جذب می شوند، به خصوص اگر خود افرادی خجالتی باشند.

اگر روشی برای متقاعد کردن دیگران پیدا کنید که با اعتماد به نفس هستید، بدون شک طرفداران بیشتری پیدا خواهید کرد و شانس اینکه دیگران عاشق شما شوند نیز بیشتر خواهد شد.

اعتماد به نفس و دانش

پاسخی دیگر برای اینکه چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم این است: وقتی برای کارهایی که به صورت منظم انجام می دهید توضیح و دلیل محکم داشته باشید، با اعتماد به نفس بیشتری می توانید در مورد آن کار صحبت کنید نسبت به زمانی که نشان می دهید آن را فقط از روی عادت انجام می دهید. اگرچه برای کارهایی که انجام می دهید نیازی به توضیح نیست اما دانش با قدرت بی انتهایی که دارد می تواند می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران شود.

اعتماد به نفس و مقایسه ی خود با دیگران

بعضی افراد یک عادت وحشتناک دارند و آن مقایسه کردن خودشان با دیگران است و بدتر ویژگی هایی است که مقایسه می کنند؛ یعنی ویژگی هایی که باعث می شود خودشان را در موضع پایین تر مقایسه قرار دهند.
همه ی نکات عالی خود را نادیده گرفته و تنها به نقطه ضعف خود توجه کرده و آن را با دیگران مقایسه می کنند.
در نتیجه با فهمیدن این موضوع که متفاوت هستند، اعتماد به نفس کمتری نسبت به خود و مهارت هایشان پیدا خواهند کرد. رفتاری که فقط به فرسوده شدن بیشتر اعتماد به نفس شان دامن خواهد زد.

ترس و کمبود اعتماد به نفس

آیا می دانستید ترس می تواند اعتماد به نفس تان را از شما بگیرد؟ اگر از روح یا تاریکی می ترسید، ضمیر ناخودآگاه تان دلیلی نمی بیند شما را با اعتماد به نفس تصور کند.
چرا باید وقتی در شرایط خاص و امنی مثل تنها بودن در تاریکی، احساس درماندگی و ضعف می کنید شما را باور کند. هر چه بیشتر احساس ناامیدی و درماندگی کنید، بیشتر علائم کمبود اعتماد به نفس را در خود پرورش خواهید داد.
درست است که ممکن است از چیزی بترسید اما همچنان می توانید اعتماد به نفس خود را نیز حفظ کنید، اگرچه رو به رو شدن با ترس هایتان می تواند شما را در بالا بردن اعتماد به نفس همراهی کند.

اعتماد به نفس و چرخه ی خود تقویت کننده

همانطور که شخصیت شما بر رفتار شما تاثیر می گذارد، رفتار شما نیز بر شخصیت شما تاثیر گذار است.
رفتار غیر قاطعانه باعث می شود کمتر احساس اعتماد به نفس داشته باشید و منجر به یک چرخه ی خود تقویت کننده می شود؛ این موضوع بدین معنی است که با کاهش مداوم اعتماد به نفس خود، قاطعیت خود را کمتر کرده و در نتیجه ضعیف تر و بی اعتماد به نفس تر می شوید. همین موضوع به شکل برعکس نیز رخ می دهد؛ یعنی وقتی که بدانید چگونه با اعتناد به نفس رفتار کنید و قاطع باشید، باعث می شوید احساس اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنید که خود منجر به تقویت قدرت و اعتماد به نفس بیشتر شما می شود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب مدار جذب و ازدواج نوشته شاهین زند توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای جذب دیگران و ازدواج به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا جملات تاکیدی تاثیری دارد

چگونه با اعتماد به نفس شویم

راه کارهای بیشتر برای افزایش اعتماد به نفس

تاثیر کلمات در نفوذ به ذهن دیگران

با باور های منفی که در مورد خود دارم چه کنم

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

چگونه با اعتماد به نفس قدم برداریم

چگونه مثبت فکر کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم