آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد

آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد

آیا جملات تاکیدی تاثیری دارد

رو به روی آینه بایستید، کمر خود را صاف کنید و برای چندین هفته مدام، بلند تکرار کنید “من با اعتماد به نفس هستم، من با اعتماد به نفس هستم”

هیچ اتفاقی نخواهد افتاد!!

در چند سال گذشته سایت های بسیاری که به موضوعاتی از قبیل رشد فردی می پردازند توصیه به استفاده از جملات تاکیدی برای افزایش اعتماد به نفس کرده اند و در مورد تاثیر شگفت انگیز و جادویی آن صحبت کرده اند که باعث شده است این کار در بین مردم بسیار پرطرفدار شود. اما تحقیقات جدید نشان می دهد جملات تاکیدی هیچ تاثیر مثبتی ندارد و حتی به جای اینکه باعث رشد شخصیت شما شود یا یک تاثیر مثبت در خلق و خوی شما ایجاد کند، باعث می شود احساس بدتری پیدا کنید.

جملات تاکیدی جواب نمی دهد

یک آزمون روی افراد بی اعتماد به نفس و با اعتماد به نفس صورت گرفت، سپس از آن ها خواسته شد جملات تاکیدی افزایش اعتماد به نفس را مدام تکرار کنند.

وقتی آزمون به پایان رسید، از هر دو گروه سوال پرسیده شد که چه احساسی پس از تکرار مداوم این جملات داشتند. نتیجه این بود که افراد با اعتماد به نفس، پس از تکرار چنین جملاتی اعتماد به نفس بیشتر بدست آورده بودند، در حالی که گروه افراد بی اعتماد به نفس، با کاهش بیشتر اعتماد به نفس خود مواجه شده بودند.

کاملا با عقل جور در می آید که فریب دادن خود و انتقال این باور که همه چیز رو به راه است در حالی که واقعا مشکلات جدی دارید، باعث ایجاد احساسات منفی می شود. با هر جمله ی تاکیدی که تکرار می کنید بیشتر این باور را به خود انتقال می دهید که در حال فریب خود و پنهان کردن حقیقت هستید.

افراد با اعتماد به نفس، اعتماد به نفس بیشتری بدست می آورند، زیرا حقیقت را به خود یادآوری می کنند اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، احساس می کنند در حال نادیده گرفتن واقعیت هستند و با ایجاد یک واقعیت دروغ فقط می خواهند احساس بهتری به خود انتقال دهند.

اما جملات تاکیدی گاهی تاثیر دارد!!

بعضی افراد بیان می کنند که دقیقا پس از تکرار جملات تاکیدی افزایش اعتماد به نفس احساس بهتری پیدا خواهند کرد. در حالی که این موضوع می تواند در بعضی موارد درست باشد، ولی همچنان تاثیر آن موقت است زیرا واقعیت پس از چند روز خود را نشان می دهد و باعث می شود مجدد احساس بدی کنند.

در دوره های کسب اعتماد به نفس همیشه این مثال را می زنم که استفاده از جملات تاکیدی مانند پنهان کردن مشکلات با یک پوشش نازک یخ است که دیر یا زود آب شده و درد واقعی خود را به جا می گذارد.

نمی توانید با ایجاد جملات خود تاکیدی اعتماد به نفس خود را افزایش دهید اما می توانید مراحل عملی را طی کنید تا مهارت های لازم را برای کسب اعتماد به نفس بدست آورید؛ در نتیجه به جای اینکه با جملات تاکیدی خود را فریب دهید شروع کنید به ایجاد خودباوری. جملات تاکیدی باعث می شوند باور کنیم به خود دروغ می گوییم؛ این احساسی است که هرگز به ما اجازه نمی دهد به یک احساس خوب و به اعتماد به نفس واقعی برسیم.

نوشته شاهین زند- محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ بلکه بزرگترین مرجع روانشنایس عشق در بین سایت های فارسی زبان است که به صورت خلاصه، مختصر و مفید مهارت های کاردبری را به شما می آموزد. کتابِ مدار جذب و ازواج نوشته ی شاهین زند توسط نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و به شما کمک می کند رابطه خود را به ازدواج تبدیل کنید در حالی که در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای مشاهده کلیپ های آموزشی  در صفجه اینستاگرام شاهین زند عضو شوید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

لیست کلمات عاشقانه و روش صحیح ابراز آن

از تصویر سازی ذهنی چگونه باید استفاده کرد

می خواهم بدانم چگونه می توانم مثبت اندیش باشم

چگونه می توانیم به شهرت دست پیدا کنیم

چگونه محکم و قاطع برخورد کنیم

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

اهمیت دادن به فکر دیگران

با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم