اهمیت انتخاب شغل مناسب

پیدا کردن شغل مناسب

برای درک کامل اهمیت انتخاب شغل مناسب به مثال زیر توجه کنید.

اگر واقعا گرسنه باشید و به جز غذایی که از آن متنفر هستید چیزی برای خوردن پیدا نکیند چه احساسی خواهید داشت؟ مطمئن هستم که احساس بدی پیدا می کنید اما این وضعیت زمانی برای شما کمی قابل تحمل تر می شود که بدانید موقتی بوده و فردا می توانید غذای بهتری بخورید.

چه می شود اگر مجبور باشید این غذایی که از آن متنفر هستید را هر روز بخورید؟ در این صورت زندگی شما چگونه خواهد بود؟ آیا می توانید از زندگی خود لذت ببرید؟ شک دارم بتوانید!

چه  چیزی باعث می شود فردی سال ها کاری را انجام دهد که از آن متنفر است؟ احتمالا مردم این کار را نمی کنند درست است؟

نه درست نیست، باید بدانید مردم با انتخاب شغلی که دوست ندارند این کار را انجام می دهند. اگر شغل مناسبی انتخاب نکنید شما هم هر روز چنین احساساتی را تجربه خواهید کرد.

نفرت از شغل فعلی و پیدا کردن شغل مناسب

وقتی فردی شغلی را انتخاب کند که از آن متنفر است زندگی سیاهی خواهد داشت. او هر روز با احساس بد از خواب بیدار می شود، با احساس بد به سر کار می رود و با احساس بد کار می کند. همچنین بعد از کارش هم با احساس بدی به خانه می رود و حتی در زمان استراحت هم احساس خیلی بدی خواهد داشت.

چه چیزی فردی را وادار به چنین کاری می کند؟ چرا مردم شغلی که مناسبشان باشد پیدا نمی کنند؟

این همان سوالی است که هر کس از شغلش متنفر است باید از خود بپرسد. چنین فردی برای اینکه بتواند احساس خوبی داشته باشد سعی می کند با بهانه های مختلف خودش را راضی نگه دارد که کار درستی انجام می دهد.

این شخص به باورهای نادرستی مانند « نمیتوانم شغل دیگری پیدا کنم»، «هیچکس از شغلش راضی نیست، نباید زیاده خواه باشم» یا «برای تغییر شغل خیلی دیر است»  اعتماد کرده تا احساس کند کاری که انجام می دهد درست است اما در واقع تنها خودش را فریب می دهد.

با باور به چنین اعتقاداتی تنها از مشکلات فرار کرده و نمی توانید متوجه شوید که خود مسئول تصمیمات اشتباهتان هستید.

پیدا کردن شغل مناسب یا افسردگی !!

خودفریبی نمی تواند تاثیری داشته باشد زیرا با باور به درماندگی و ناراحتی ضمیر ناخودآگاه به سرعت فرد را افسرده می کند.

نادیده گرفتن مشکلات و حل نکردن آن ها ریشه ی اصلی افسردگی می باشد. افرادی که مشکلات خود را نادیده می گیرند و به گونه رفتار می کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد معمولا افسرده خواهند شد. اما اگر فرد برای حل مشکلات خود کاری انجام دهد حتی اگر اقدام او خیلی هم قوی نباشد اما بیشتر احساس راحتی خواهد کرد.

اگر از شغل خود متنفر هستید و به پیدا کردن شغل مناسب دیگری فکر نمی کنید قطعا بعد از مدتی افسرده خواهید شد.

باورهای نادرستی که به آن متکی شده اید دروغ هایی می باشند که به خود ثابت کنید بی گناه و قربانی هستید اما درواقع اینطور نیست.

قطعا وقتی فردی به شما دروغ بگوید ناراحت می شوید پس چرا به خودتان دروغ می گویید؟ البته می دانم شجاعت زیادی می خواهد که قبول کنید به خودتان دروغ می گویید.

اما کار کردن در شغلی که از آن متنفر هستید نسبت به پذیرفتن دورغی که به خود می گویید درد بیشتری دارد. اگر تا این قسمت تحولی در شما ایجاد شد و به فکر فرو رفتید ادامه ی مقاله را مطالعه کنید تا متوجه شوید چگونه می توان شغل مناسب پیدا کرد.

ملاک های انتخاب شغل مناسب چیست

شغلی برای شما مناسب است که باعث خوشحالی و یا حداقل رضایت شما شود.

آیا فکر می کنید متخصصان کامپیوتر توانایی شان را برای حل مشکلات مربوط به کامپیوتر ژنتیکی به دست آورده اند؟ نه، آنها بارها اشتباه کرده اند تا یاد بگیرند چگونه مشکلات کامپیوتر را حل کنند. در طول فرآیند یادگیری آنها با کرش ها، صفحه نمایش آبی، ویروس ها و … روبرو شدند.

این افراد کاری که انجام می دهند را دوست داشته و به همین دلیل به یادگیری ادامه داده اند تا بتوانند در این زمینه متخصص شوند.

تفاوت یک متخصص کامپیوتر با فردی که از کامپیوتر ها متنفر است در تلاش برای یادگیری می باشد. متخصص کامپیوتر برای یادگیری کامپیوتر تلاش کرده و متخصص شده است. اما فردی که از کامپیوتر متنفر می باشد خیلی زود در راه یادگیری آن تسلیم شده است. در مورد شغل هم همینطور است؛ شغلی مناسب شما می باشد که برای آن اشتیاق داشته باشید.

من نمی گویم تنها راه برای خوب بودن در یک شغل این است که آن را دوست داشته باشید. اما اگر شغلتان را دوست داشته باشید قطعا در آن حرفه ای خواهید شد.

نکته ی مهم دیگر در مورد پیدا کردن شغل مناسب این است: حتی اگر در شغلی که از آن متنفر هستید پیشرفت کرده و بهتر شوید بازهم در زندگی احساس بدی خواهید داشت.

شغل مناسب شغلی است که شما را خوشحال کند و برایتان خوشحالی به همراه داشته باشد زیرا در غیر این صورت قبل از رسیدن به موفقیت تسلیم خواهید شد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

چگونه کارآفرین باشیم

چگونه بدون سرمایه کارآفرینی کنیم

هنر ثروتمند شدن در 5 سال

چگونه خیلی سریع پولدار شویم

نکاتی برای پیدا کردن شغل مناسب

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

عوامل موثر در انتخاب شغل. ملاک های انتخاب شغل. هدف شما از انتخاب شغل چیست. نقش علاقه در انتخاب شغل. نکات مهم در انتخاب شغل. مهارت انتخاب شغل. ویژگی های یک شغل خوب