آیا ثروتمندان از زندگی خود راضی هستند

همه چیز مربوط به ادراک است

بدون شک بعضی از میلیونر ها احساس می کنند خیلی ثروتمند هستند. اما در مقابل میلیونرهایی هستند که احساس ثروتمند بودن ندارند و به همین دلیل بسیار غمگین هستند زیرا تصور می کنند به اندازه کافی پول و ثروت به دست نیاورده اند.

برای تعیین سطح شادی یک فرد ادراک نقش اصلی را ایفا می کند.

نوع دیدگاه شما نسبت به هرچیز، باورهایتان در مورد خود و جهان تاثیر بسیار مهمی بر خلق و خوی شما نسبت به سایر عوامل دیگر دارد. به این معنی که اگر فردی 500 میلیون داشته باشد احساس ثروت و اگر فردی 5 میلیون داشته باشد احساس فقر خواهد کرد.

سوال مهم اینجاست که چه چیزی ادراک فرد را تغییر می دهد؟

و چرا مردم دیدگاه های متفاوتی نسب به جهان دارند؟

مقایسه نسبی

انسان عادی چه بخواهد و چه نخواهد همیشه خودش را با دیگران مقایسه می کند. این یک فرآیند طبیعی اجتناب ناپذیر است. البته شما می توانید تاثیر این مقایسه ها را کمتر کنید اما متوقف کردن آن ها به طور کامل امکان پذیر نیست.

میلیونرها معمولا خود را با دیگران مقایسه می کنند و اگر یک میلیونر آنقدر بد شانس باشد که افراد ثروتمند تری اطرافش قرار بگیرند ممکن است احساس کند نسبت به آن ها ثروت کمتری دارد و حتی فقیر می باشد. این یکی از دلایلی است که برخی از میلیونرهای نیویورک یا دبی واقعا احساس ثروتمند بودن ندارند.

ثروت یک میلیونر در چنین موردی واقعا اهمیتی ندارد؛ زیرا تنها در این شرایط احساس او وقتی خود را با دیگران مقایسه می کند مهم است.

اینترنت و مقایسه های نسبی

شما ممکن است فکر کنید یک میلیونر که در یک کشور فقیر زندگی می کند، همیشه احساس ثروتمند بودن دارد، اما فقط بخشی از این مورد حقیقت دارد. در دهه 80 این موضوع کاملا درست بود، زیرا به سختی می توانستیم با شخص ثروتمند تری رو به رو شویم.

امروز ما در عصر اینترنت زندگی می کنیم و چه بخواهیم چه نخواهیم در مورد افراد ثروتمند تر در جهان چیزهای زیادی می شنویم. یک میلیونر معمولی ممکن است هنگامی که در مورد یک میلیونر عادی می شنود احساس فقر کند. با وجود اینترنت جهان مانند یک روستای کوچک شده است که مقایسه ها در آن گسترده تر و شدید تر بوده و به مکان جغرافیایی محدود نمی شود. (نگاه کنید به چگونه یک وبلاگ موفق داشته باشیم)

بلندپروازی و مقایسه

مشکل دیگری که باعث  می شود یک میلیونر احساس فقر کند بلندپروازی است. با توجه به سطح بلندپروازی، یک میلیونر، زمانی که خودش را با دیگران مقایسه می کند احساسات خاصی خواهد داشت.

یک میلیونر بلند پرواز وقتی در مورد مثلا مارک زاکربرگ ( موسس فیسبوک ) می شنود احساس فقر خواهد داشت. به عبارت دیگر بلندپروازی باعث می شود فرد تصور کند به اندازه کافی پول ندارد حتی اگر ثروت او از اکثر مردم بیشتر باشد.

انتظارات آینده

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که احساس فقر یا ثروت در یک میلیونر را تعیین می کند انتظارات آینده او در مورد درآمدش است.

اگر درآمد و ثروت یک میلیونر با توجه به انتظاراتش رشد رضایت بخشی داشته باشد احساس خوبی خواهد داشت. از طرف دیگر اگر درآمد و ثروت میلیونر از انتظاراتش کمتر شود قطعا احساس ضعف و فقر خواهد کرد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

چگونه کارآفرین باشیم

چگونه بدون سرمایه کارآفرینی کنیم

هنر ثروتمند شدن در 5 سال

چگونه خیلی سریع پولدار شویم

نکاتی برای پیدا کردن شغل مناسب