تاثیر ژنتیک بر اخلاق

تاثیر ژنتیک بر اخلاق

آیا شخصیت و صفات اخلاقی خود را به ارث می بریم؟

این سوال در بین مردم بسیار رایج است و لازم است قبل از اینکه به آن پاسخ دهم در مورد رشد و شخصیت و رفتار بیشتر بدانید.
اول از همه باید به این نکته توجه کنید که دوقولوهای یکسانی که تقریبا ژن مشابهی دارند شخصیت و رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند.
اگر ما شخصیت خود را به ارث ببریم پس دو قولوهای یکسان با ژن مشابه باید رفتار مشابهی داشته باشند. درست است؟

حقیقت درباره ی تاثیر ژنتیک بر شخصیت و اخلاق

یک کودک تازه متولد شده در دوره ی زندگی اش حوادث و اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشته و در نتیجه ی آن تمایلات و اهداف مشخصی در او شکل می گیرد. (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد) این تمایلات و اهداف به رفتار او جهت می دهند. مثلا فرزند آخر خانواده ممکن است در بزرگسالی تبدیل به شخصیتی خودنما شود تا بتواند توجه و محبت زیاد از جانب خانواده اش را حفظ کند.
در نتیجه ما ویژگی های شخصیتی خود را به ارث نمی بریم بلکه آن ها را بر اساس رسیدن به اهداف و نیازهایمان شکل می دهیم.
مثلا فردی که تحت کنترل شدید خانواده بزرگ شده است ممکن است شخصیتی لجوج پیدا کند. درواقع لجاجت مکانیزم دفاعی او در برابر کنترل خانواده می باشد.
در مورد اعتماد به نفس هم همینطور است؛ ما اعتماد به نفس را به ارث نمی بریم بلکه اگر در کودکی از جانب خانواده تشویق به ریسک کردن شویم و یاد بگیریم از خطر کردن نترسیم تبدیل به فردی با اعتماد به نفس بالا خواهیم شد.
دختری که پدرش به مادرش خیانت کرده باشد در بزرگسالی نسبت به همه ی مردان بی اعتماد خواهد شد. این بی اعتمادی ممکن است خودش را به شکل ترس از تاریکی یا ترس از ناشناخته ها نشان دهد.
پس کاملا واضح است که ویژگی های شخصیتی و اخلاقی ژنتیکی و ارثی نیست، درواقع ما ویژگی های خاصی را یاد می گیریم تا بتوانیم ثبات روانی خود را در برابر چالش های زندگی حفظ کنیم.

اگر شخصیت و اخلاق خود را به ارث نمی برید پس تحت کنترل هستید!

خبر خوب در مورد واقعیتی که بری شما شرح دادم این است که سرنوشتتان تحت کنترل شماست.
درواقع اگر برخی ویژگی های اخلاقی و شخصیتی خود را دوست ندارید می توان آن ها را تغییر داد. به طور خلاصه شما توسط  ژن خود محدود نشده اید؛ در هر زمان این فرصت را دارید تبدیل به همان چیزی شوید که می خواهید باشید. (نگاه کنید به آیا شخصیت قابل تغییر است)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونگی اثر ژنتیک بر رفتار

تاثیر وراثت بر شخصیت

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

تاثیر فرهنگ بر شخصیت

چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید