روانشناسی ترس از تغییر

روانشناسی ترس از تغییر

آیا همیشه اتومبیل خود را در یک مکان مشخص پارک می کنید؟

آیا همیشه در یک رستوران و یک میز مشخص غذا می خورید؟

آیا همیشه در زمان های مشخصی به مکان های مشخص رفته و کارهای مشابهی انجام می دهید؟

آیا به ندرت چیز جدیدی را امتحان می کنید؟ اگر پاسختان مثبت است شما از تغییر کردن می ترسید.

منطقه ی امن در روانشناسی به قسمتی از ذهن گفته می شود که هر فرد با وجود آن احساس امنیت می کند. خارج شدن از این منطقه برای افراد بسیار سخت بوده و باعث احساس نا امنی و ترس می شود.

افرادی که از تغییر می ترسند ترجیح می دهند در منطقه ی امن خود باقی بمانند، زیرا آن ها نمی توانند در برابر کارهایی که از انجامشان مطمئن نیستند ایستادگی داشته باشند.

دلایل روانشناختی ترس از تغییر

علاوه بر منطقه ی امن ذهن، دلایل روانشناختی زیر نیز باعث ایجاد ترس از تغییر در شما می شود:

  1. ترس از شکست: یکی از مهم ترین دلایل ترس از تغییر تجربیات تلخ گذشته است. اگر فردی در گذشته از زخم های احساسی رنج برده باشد، ترس از تغییر برای احساس امنیت را در خود پرورش می دهد. مثلا اگر فردی شکست عاطفی را تجربه کرده باشد به احتمال زیاد عاشق شدن برای او سخت تر از قبل خواهد بود. (نگاه کنید به چرا نمی توانم عاشق شوم)
  2. والدین بیش از حد محافظه کار: با توجه به روانشناسی فردی، تجربیات کودکی شما بر بزرگسالی تان بسیار تاثیرگذار خواهند بود. در نتیجه والدین بیش از حد محافظه کار شما به احتمال زیاد باعث رشد ترس از تغییر در شما خواهند شد. (نگاه کنید به تاثیر تجربیات کودکی بر بزرگسالی)
  3. ترس از اینکه گذشته تکرار شود: دختری که توسط پدری بی مهر و محبت بزرگ شده باشد به دلیل ترس از آشنایی با مردی مانند پدرش از برقراری روابط عاطفی دوری می کند. در چنین موردی ترس از تغییر به دلیل ترس از تکرار گذشته است.
  4. حساسیت بیش از حد: حساسیت بیش از حد همیشه با ترس از تغییر همراه است. درواقع حساسیت بیش از حد باعث می شود فرد نتواند نتایج حاصل از یک عمل نامطمئن را تحمل کند. (نگاه کنید به درمان حساسیت بیش از حد)

غلبه بر ترس از تغییر

غلبه بر ترس از تغییر کار سختی نیست؛ فقط باید خودتان را وادار به انجام کارهایی بکنید که از  آن ها می ترسید.

برای اینکه از منطقه ی امن خود بیرون بیایید باید چیزهای جدید را امتحان کنید. برای این کار می توانید از خوردن یک غذای جدید در یک رستوران جدید شروع کنید.

شاید این تغییرات در ابتدا کوچک به نظر برسند اما همین تغییرات کوچک ضمیر ناخودآگاه شما را برای پذیرش تغییرات بزرگ تر آماده می کنند. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

در نهایت اگر دلیل ترس از تغییر در شما تجربیات گذشته است ریشه ی آن را پیدا کرده و مشکل خود را حل کنید.

 

شاهین زند- محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ترس و اعتماد به نفس

ترس از ازدواج در مردان و زنان

ترس از عاشقی

ترس و درمان فوبیا

درمان ترس از ازدواج

درمان ترس از رد شدن