چگونه با خودآگاهی زندگی کنیم

وقتی سال ها پیش برای اولین بار درباره ی رشد فردی مطالعه داشتم تصور می کردم با خودآگاهی زندگی کردن یعنی در مورد اتفاقات اطرافم آگاه باشم و به همین دلیل تعجب می کردم چرا مردم در مورد با آگاهی زندگی کردن مقاله می نویسند در حالی که مسلما همه با آگاهی زندگی می کنند؟

در طی مطالعاتم در مورد مدیریت خشم متوجه شدم وقتی ما عصبانی می شویم یک دستور خشم به خصوص در مغزمان راه اندازی می شود و همین دستور مسئول اقدامات ما در زمان عصبانیت است.

فریاد زدن و عصبانی شدن برنامه های از پیش تعریف شده در ذهن ما هستند که هنگام عصبانیت به صورت خودکار اجرا می شود. وقتی در مورد ترس مطالعه کردم متوجه شدم دستورالعمل های از پیش تعریف شده ای وجود دارند که هنگام ترسیدن در ذهنمان اجرا می شوند. بعدها متوجه شدم که بیشتر احساسات و رفتارهای ما واکنش های خودکار به محرک های خارجی است که آن ها را تحریک می کند.

یعنی ما به زندگی خود کنترل نداریم، فقط زمانی که محرک های خارجی ما را تحریک می کنند به آن پاسخ می دهیم!!

خلبان خودکار

برخی افراد سال ها بدون خودآگاهی و با حالت خلبان خودکار زندگی می کنند. آنها از خواب بیدار می شوند، کارهای مشابهی انجام می دهند، سرکار می روند و سپس به خانه بر می گردند و این چرخه تکرار می شود.

آن ها یک مسیر شغلی را دنبال می کنند زیرا اطرافیانشان در این مسیر هستند، آن ها مانند دیگران لباس می پوشند زیرا معتقدند این روند مد است و کارهایی مشابه کارهای دیگران انجام می دهند بدون اینکه متوجه شوند آن ها هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارند.

حتی در مورد باورها نیز همین اتفاق می افتد!! افراد باور های جدیدی بدون هیچ سوالی و حتی بدون اینکه بدانند این باور ها درست است یا نه از یکدیگر جذب می کنند و به همین دلیل بیشتر مردم معتقدند زندگی نا عادلانه است، موفقیت آسان نیست و حتی چیزی به نام غیر ممکن وجود دارد.

چگونه با آگاهی زندگی کنیم

مردم به صورت ناخودآگاه و با نا آگاهی زندگی می کنند زیرا نمی دانند با خودآگاهی زندگی کردن چگونه است یا از تغییراتی که با آگاهی زندگی کردن برای آن ها به همراه دارد می ترسند.

برای افزایش خودآگاه در زندگی ابتدا نیاز دارید رفتارها و پاسخ های خودکار را که بدون اراده تان عمل می کنند شناسایی کنید. اگر متوجه شدید که این رفتارها مفید هستند (به عنوان مثال وقتی از خوب بیدار می شوید به صورت خودکار دندان هایتان را مسواک می زنید) به آن ها ادامه دهید و لازم نیست کاری بکنید، اما اگر متوجه شدید که این رفتار ها ناسالم هستند، باید از حالت زندگی با یک خلبان خودکار که سال ها با آن زندگی کرده اید بیرون بیایید.

قبل از عصبانی شدن، ترسیدن یا اینکه احساسات بد شما را کنترل کند به خودتان یادآوری کنید دیگران شما را برای چنین پاسخ هایی تحریک می کنند و وقتی به این تحریک ها پاسخ می دهید زندگی در کنترل شما نیست.

همین یادآوری کوچک شروعی است در افزایش خودآگاهی. با زمان و تمرین می توانید با خودآگاهی بیشتری زندگی کنید و اجازه ندهید محرک های خارجی رفتارها و احساسات شما را کنترل کنند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 مرحله برای کسب درآمد مطمئن از اینترنت

راه های رسیدن به موفقیت چیست

چگونه یک کسب و کار موفق راه بیندازیم

چگونه به موفقیت مالی برسیم

ویژگی شخصیتی افراد موفق

چگونه در کسب و کار موفق شویم

افراد موفق چگونه به موفقیت رسیده اند