علت پرخاشگری در افراد چیست

علت پرخاشگری در افراد چیست

احساس نا امنی معمولا ریشه در تردید داشتن نسبت به خود و تلاش برای جبران ضعف ها دارد.

اینکه یک فرد تلاش کند ضعف های خود را پنهان کند و به همه ثابت کند چنین ضعفی در او وجود ندارد مسئله ای کاملا رایج و معمول است.

اما پرخاشگری چه ارتباطی با احساس نا امنی و جبران کمبود ها دارد؟

در بسیاری از موارد دلیل اصلی پرخاشگری این است که فرد نسبت به خود و توانایی هایش تردید داشته و تلاش می کند با پرخاشگری خودش را به دیگران نشان دهد و توانایی هایش را ثابت کند.

پرخاشگری، تردید نسبت به خود و زورمندی

اگر اطلاعات خود را درباره ی روانشناسی انسان ها افزایش دهید متوجه خواهید شد که افراد ممکن است رفتارهای مشابهی را به دلایل متفاوتی تکرار کنند. مثلا در بین ۳ نفر از افراد پرخاشگری که می شناسید هرکدام از آن ها دلایل متفاوتی برای رفتار خود دارند.

با این حال یکی از دلایل اصلی پرخاشگری در دراز مدت احساس نا امنی و تزلزل است.

از همان ابتدای کودکی خانواده به فرزندش راه های مختلف توانمند بودن در جامعه را توضیح می دهد. در نتیجه کودک تلاش می کنند در هنگام بزرگسالی در نقش هایش به عنوان یک فرد توانمند بهترین باشد.(نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)

مرد بودن معمولا با شجاعت و قدرت همراه است. به همین دلیل است که انسان ها معمولا تلاش می کنند رفتار مردانه تری از خود نشان دهند.

چه اتفاقی می افتد اگر فردی به هر دلیلی نسبت به مردانگی و توانمندی خود شک داشته باشد؟

آیا این مسئله باعث نمی شود تلاش کند از راه دیگری مردانگی و توانمندی خود را به دیگران ثابت کند؟

دقیقا به همین دلیل است که بعضی افراد به پرخاشگری روی می آورند. آن ها تصور می کنند که به اندازه ی کافی توانمند نبوده و سعی می کنند مردانگی خود را با پرخاشگری به دیگران ثابت کنند.

پرخاشگری به دلیل احساس نا امنی و تزلزل

اکنون باید از خود بپرسید چه چیزی باعث احساس ناامنی و تزلزل در این افراد می شود؟

در ادامه به چند مورد اشاره می کنم:

  • انتقاد: اگر پدر و مادر به طور مداوم فرزندشان را سرزنش کنند که مانند یک مرد واقعی عمل نکرده و از او انتقاد کنند که نمی تواند انتظاراتشان را برآورده سازد فرزند تصور می کند به اندازه ی کافی مرد و توانمند نیست. (نگاه کتید به انتقاد کردن و قانون جذب)
  • انتظاراتی که فرد پیرامون توامند بودن از خود دارد برآورده نشود: اگر فرد نتواند انتظاراتی را که به عنوان یک فرد توانمند از خود دارد برآورده سازد نسبت به خود دچار شک و تردید خواهد شد.
  • احساس ضعف نسبت به دیگران: اگر فردی دائما خودش را ضعیف تر از دیگران تصور کند احساس نا امنی و تزلزل در او شکل گرفته و نسبت به توانایی هاش دچار شک و تردید می شود.

البته منظور من این نیست که دلیل پرخاشگری در همه ی افراد احساس ناامنی بوده و می خواهند خودشان را به دیگران ثابت کنند اما می توانم بگویم درصد قابل توجهی از این افراد به همین دلیل پرخاشگری می کنند.

همین دلیل نیز باعث می شود مردان از لبخند زدن اجتناب کنند زیرا تصور آن ها این است که لبخند زدن رفتار مردانه ای نیست و باید همیشه اخمو و جدی باشند.

در نتیجه می توان گفت بسیاری از افراد پرخاشگری که در اطراف خود می بینید نسبت به توانایی خود شک داشته و احساس تزلزل می کنند.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه روابط اجتماعی بهتری داشته باشیم

چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

علت تفاوت های فردی

ریشه ی عدم اعتماد به نفس