چگونه با غم شکست عشقی مقابله کنم

چگونه با غم شکست عشقی مقابله کنم

راه های مقابله با شکست عشقی

وقتی فردی سعی در کنار گذاشتن یکی از عادت های بد خود داشته باشد معمولا در یکی از مراحل آن وسواس های غیر معمولی را تجربه می کند. اما زمانی که به سبک جدید زندگی  خود(زندگی بدون عادت بد گذشته) بپیوندد این وسواس ها خییلی زود ناپدید می شوند.

فرد در ابتدا ترک عادت را بسیار دشوار می بیند زیرا موارد زیادی در اطراف او مانند مکان هایی که رفته است، دوستان، شیوه ی تفکر و … به طور مداوم این عادت بد را به او یادآوری می کنند.

دلیل اصلی اشاره ی من به عادت های بد این است که می توان عادت های بد را با شکست عشقی و جدایی مقایسه کرد. معمولا مردم مدت زیادی برای فراموش کردن و کنار آمدن با شکست عشقی تلاش می کنند زیرا چیزهای زیادی در اطرافشان وجود دارد که عشق گذشته و رابطه با او را به آن ها یادآوری می کنند.

اما چرا درحالی که مقابله با شکست عشقی مدت زمان زیادی طلب می کند یک عادت بد را می توان خیلی سریع از بین برد؟ پاسخ ساده است؛ زیرا مردم پس از شکست عشقی شیوه ی نادرستی را پیش می گیرند.

 

چرا مردم در کنار آمدن با تنهایی شان شکست می خورند

همانطور که قبلا نیز اشاره کرده ام وقتی دو رویداد به صورت همزمان رخ دهد بعد ها با اتفاق افتادن یکی از آن ها دیگری نیز در ذهن شما یادآوری می شود زیرا این دو رویداد به نوعی به یکدیگر متصل شده اند.

وقتی فردی برای ترک یک عادت بد تلاش می کند معمولا با اتفاق افتادن رویداد های متصل به این عادت تصمیم می گیرد تلاش برای ترک آن را متوقف کند. مشابه همین اتفاق برای روابط عاطفی نیز تکرار می شود؛ هنگامی که رویدادی متصل به عشق قبلی اتفاق بیفتد فرد او را به یاد آورده و تمایل دارد با او تماس بگیرد.

فرض کنید ترانه ای خاطرات دوران کودکی را برایتان زنده کند. اگر صدها بار این ترانه را تکرار کنید بالاخره احساسات خوب شما هنگام گوش دادن به آن ازبین خواهد رفت و دیگر این ترانه شما را خوشحال نمی کند.

درواقع می خواهم بگویم که اتصال ها روزی ازبین می روند و دیگر اتفاق افتادن یک رویداد خاص چیزی را در ذهن شما یادآوری نخواهد کرد. در نتیجه اگر به هنگام اتفاق افتادن یک رویداد متصل به رابطه ی قبلی خود از به یادآوردن عشق گذشته تان خودداری کنید بالاخرهاین اتصال از بین خواهد رفت.

برای کنار آمدن با جدایی چه باید کرد؟

هر اتصالی همانطور که ضعیف می شود و از بین می رود می تواند قوی تر شود. مثلا اگر با وجود احساس خوب و خوشایند به ترانه ای گوش بدهید که به شما حس خوب و دلپذیری منتقل کند، اتصال قوی تر خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی ناتوانی مردم در مقابله با شکست عشقی و درمان افسردگی پس از آن این است که دائما رویدادهای متصل به رابطه و عشق قبلی خود را محکم تر و قوی تر می کنند. گوش دادن به ترانه های غمگین و رمانتیک، فکر کردن به گذشته، رفتن به مکان های خاطره انگیز، رویاپردازی درباره ی او و مرور خاطرات مانند دیدن عکس های دو نفره و هدیه ها از جمله اقداماتی است که اتصال ها را قوی تر می کند.(نگاه کنید به دلایل افسردگی پس از جدایی)

به همین دلیل است که گذشت زمان باعث فراموشی عشق از دست رفته نخواهد شد. زیرا برخلاف تصور افراد مبنی بر اینکه گذشت زمان اتصال ها را ازبین می برد، درواقع در طول زمان فرد با اقداماتی نادرست این اتصالات را قوی تر می کند.

پس برای مقابله با شکست عشقی باید از این اقدامات اجتناب کرده و با وسوسه هایتان به طور جدی مبارزه کنید. در نتیجه اتصالات از بین می رود و بعد از مدت کوتاهی کنار آمدن با جدایی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه کسی را که دوستش داریم فراموش کنیم

با شکست عشقی چه باید کرد؟

به سادگی شکست عشقی خود را حل کنید

چگونه بعد از شکست عشقی به زندگی خود ادامه دهیم

تنها چندروز برای فراموش کردن عشق از دست رفته کافیست

4 حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته