شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی

شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی

هنگام صحبت در مورد شکست عشقی با کاربران نوین بینش متوجه شدم بسیاری افراد شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی و یا ازدواج بلافاصله بعد از شکست عشقی را بهترین راهکار برای شاد شدن پس از جدایی از عشق می دانند.

رابطه بعد از شکست عشقی (به صورت خیلی سریع) می تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای شما شود. پس قبل از شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

شروع دوباره یک رابطه جدید بعد از شکست عشقی

یکی از مهم ترین مواردی که بسیاری از مردم درمورد عشق نمی دانند این است اکثر افراد تنها به دلیل تحمل کردن حالات روحی ناخوشایند خود بعد از شکست عشقی رابطه ای جدید را شروع می کنند.

به عبارت دیگر شروع دوباره رابطه بعد از شکست عشقی برای این افراد به دلیل عشق نیست بلکه به دلیل خلاء عاطفی است.

بعضی مردم فقط به این دلیل که بتوانند از عهده ی احساسات غیر قابل تحمل ناشی از تنهایی برآیند اقدام به شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی می کنند.

بعضی افراد حتی ازدواج بلافاصله بعد از شکست عشقی را انتخاب می کنند که انتخاب بسیار خطرناکی است.

آیا تصمیم به ازدواج بلافاصله بعد از شکست عشقی دارید؟

این وضعیت دقیقا مانند حالتی است که یک فرد به دلیل خارج شدن از حالت ذهنی فعلی خود یا کنترل احساسات ناخوشایند به مصرف مواد مخدر روی بیاورد.

اگر فردی رابطه عاطفی را از خود طرف مقابل بیشتر دوست داشته باشد این اطمینان را به شما می دهم که این فرد در حال فرار از مشکلات و احساسات ناخوشایند است.

به این نوع رابطه اعتیاد عاطفی می گویند. اعتیاد عاطفی حالتی است که فرد تنها برای فراموش کردن مشکلات زندگی اش حتی یک روز هم نمی تواند بدون وجود رابطه ی عاطفی سر کند.

چرا بعد از شکست عشقی زندگی سخت می شود؟

مسئله ی بسیار خطرناکی که در اعتیاد عاطفی وجود دارد این است که فرد مبتلا به آن هیچ گاه از این حقیقت آگاه نخواهد شد که علت وابستگی او به طرف مقابل عشق و علاقه نیست بلکه فرار از ترس ها، مشکلات و احساسات نامطلوب و ناخوشایند او می باشد.

در چنین موردی فرد کاملا خود را متقاعد می کند که طرف مقابلش منحصر به فرد است و زمانی که به هر دلیلی این رابطه به پایان برسد او ناگهان در موقعیت وحشتناک گذشته قرار گرفته و چون از حقیقتی که به  آن اشاره کردم (وابستگی به علت فرار از ترس ها و مشکلات) آگاه نیست، تصور می کند ادامه ی زندگی بدون این رابطه برایش ممکن نخواهد بود.

بعضی افراد برای کنار آمدن با مشکلات تصمیم می گیرند به شروع رابطه بعد از شکست عشقی تا از این طریق بتوانند خلق روانی خود را بهبود بخشند. به این نوع رابطه وابستگی خارجی گفته می شود.

وابستگی خارجی عادتی است که فرد را برای داشتن احساسات خوب یا فرار از حالات بد روحی به یک عامل خارجی وابسته می کند.

وابستگی خارجی روشی برای فرار از احساسات نامطلوب و ناخوشایند محسوب می شود.

به این صورت که فرد به محض رو به رو شدن با مشکلی بزرگ برای مقابله با آن تصمیم به شروع دوباره بعد از شکست عشقی می گیرد.

اعتیاد عاطفی یک مورد خاص از وابستگی خارجی به شمار می رود و این زمانی است که فرد برای فرار از مشکلات تصمیم به شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی می گیرد.

بعضی افراد از این هم پا را فراتر می گذارند و تصمیم به ازدواج بلافاصله بعد از شکست عشقی می گیرند. همانطور که قبلا اشاره شد مورد دوم حتی خطرناک تر است زیرا شاید دیگر هرگز فرصت جبران این اشتباه را پیدا نکنیم. (نگاه کنید به فراموش کردن عشق قبلی)

چه زمانی بعد از شکست عشقی می توانیم رابطه جدید را شروع کنیم

شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی وقتی مناسب است که بتوانید به پرسش های زیر پاسخی صحیح بدهید.

آیا  در تنهایی نمی توانید با خود ارتباط مثبت برقرار کنید؟

آیا همیشه احساس بد و یا احساس شکست می کنید؟

آیا احساس می کنید بدون وجود عشق زندگی شادی را تجربه نمی کنید؟

آیا فکر می کنید کلید حل مشکلات در توانایی برای برقراری یک رابطه ی عاطفی است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد به احتمال خیلی قوی درگیر اعتیاد عاطفی هستید پس همچنان صلاحیت شروع یک رابطه جدید را ندارید. اگر بتوانید این مسئله را در خود حل کنید حتی می توانید عشق از دست رفته خود را نیز برگردانید. ( نگاه کنید به ۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته)

اعتیاد عاطفی یا اعتیاد به عشق

نکته ی خوبی که درباره ی وابستگی خارجی وجود دارد این است که اگر موفق به شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی شوید خیلی زود همه چیز درست می شود.

به عبارت دیگر اگر فرد دیگری را مطابق با خواسته ها و نیازهای خود پیدا کردید و او بتواند همه ی آن چیزهایی را که شریک عشقی قبلی به شما داده بود برایتان فراهم کند خیلی زود به او علاقه مند شده و احساسات خوشایند را بار دیگر تجربه خواهید کرد. (نگاه کنید به چرا عاشق می شویم (بر اساس روانشناسی عشق)).

اما رابطه جدید نیز طولی نخواهد کشید که به سرگذشت رابطه قبلی دچار می شود زیرا ریشه اصلی مشکل شما حل نشده است. در این موقعیت شما وارد چرخه شکست های عشقی – چرخه بازگشت و جدایی خواهید شد.

برای معتادان به عشق مهم نیست با چه کسی رو به رو می شوند، تنها چیزی که اهمیت دارد سازگاری او با معیارهای موجود در ضمیر ناخودآگاه است.

هنگام صحبت در مورد شکست عشقی با بازدیدکنندگان نوین بینش متوجه شدم که تقریبا ۹۹ درصد آن ها فکر می کنند دیگر نمی توانند شاد باشند و همیشه شکست خورده باقی می مانند.

اما اینطور نیست! تنها دو هفته برای فراموش کردن فردی که قلبتان را شکسته زمان لازم است حتی اگر تا امروز برای او می مردید!

شکست عشقی هم در زنان و هم در پسران به یک مسئله ی ناامید کننده تبدیل شده است زیرا رابطه ای که تا همین چند روز پیش یکی از لذتبخش ترین موارد زندگی به حساب می آمده اکنون پس از جدایی تبدیل به یک درد و غم بزرگ شده است.

در بعضی موارد رابطه ای که حتی شروع هم نشده است منجر به یک پایان غم انگیز می شود. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که پای عشق یک طرفه در میان باشد.

در این مورد تنها یک فرد در این رابطه دچار رنج و عذاب خواهد شد در صورتی که فرد دیگر اصلا متوجه این موضوع نمی شود.

در چنین مواردی جمله ی ” نمی توانم بدون او زندگی کنم” نقش پررنگی به خود می گیرد. زندگی فرد در نقطه ای خاص متوقف شده و حتی ممکن است نیاز داشته باشد آخرین تلاش خود را برای بازگرداندن رابطه خود به کار بگیرد. اما بعضی اوقات این کار اصلا امکان پذیر نیست و تنها برای فرد افسرگی و ناراحتی به بار می آورد. (نگاه کنید به دلایل افسردگی پس از جدایی)

نگران نباشید، بعد از مطالعه ی این مقاله مقابله با شکست عشقی برای شما بسیار راحت تر از گذشته خواهد شد و دلیلی برای شروع مجدد رابطه بعد از شکست عشقی نخواهید داشت.

شاد شدن بعد از شکست عشقی

برای عبور از شکست عاطفی یا عشق یک طرفه ابتدا باید این واقعیت را درک کنید که ممکن است درگیر نوعی اعتیاد عاطفی باشید. اگر به این باور برسید که به خود شخص و نه به احساساتی که با او تجربه می کنید نیاز دارید ذهن شما هیچ وقت اجازه ی فراموش کردن او را به شما نخواهد داد.

با درک مفهوم اعتیاد عاطفی به راحتی می توانید از شکست عشقی خود عبور کنید و دیگر نیازی به شروع مجدد رابطه بعد از شکست عشقی (بلافاصله) نداشته باشید. اگر از لحاظ احساسی خود را به وضعیت پایداری رسانده و از شر اعتیاد به عشق خلاص شوید شکست عشقی تنها برای مدت خیلی کوتاهی تا بهبودی کامل می تواند بر شما تاثیر گذار باشد.

اگر تنها برای کنار آمدن با احساسات ناخوشایند وارد رابطه ی عاطفی شوید با پدیدار شدن یک مسئله احساس شکست خواهید کرد.

اگر از وابستگی خارجی رنج می برید و توانایی زندگی کردن بدون شریک عاطفی را در حود نمی بینید وقت آن رسیده که برای حل تعارضات درونی و رسیدن به آرامش اعصاب اقدام کنید. 

در واقع باید دلیل این ناپایداری احساسی درونتان را که باعث می شود نتوانید تنهایی به زندگی ادامه دهید پیدا کرده و با آن رو به رو شوید.

یکی دیگر از باورهای غلط رایج در بین بیشتر مردم، باورهای غلطی درباره ی رد شدن است. دلیل احساسات بد چنین افرادی پس از شکست عشقی رد شدن یا عشق و علاقه آن ها به طرف مقابلشان نیست بلکه این افراد به صورت ناخودآگاه دلیل رد شدن را بی لیاقتی و وجود عیب و نقص در خود می بینند.

در واقع این طرز تفکر تنها ناشی از دیدگاه منفی این افراد نسبت به خود است که بیشتر از شکست عشقی به آن ها آسیب می رساند. اگر خوب بودن را تنها در تایید و دوست داشته شدن توسط دیگران می بینید قطعا بعد از شکست عشقی رنج و عذاب زیادی به شما وارد می شود. این موضوع نیز می تواند از عوامل مهمی باشد که باعث شود تمایل به شروع رابطه جدید بعد از شکست عشقی به صورت خیلی فوری داشته باشید.

اگر برای تغییر این طرز تفکر اقدام نکنید اعتماد به نفس شما همیشه وابسته به عوامل خارجی خواهد بود نه عوامل درونی خودتان و همواره با ترحم دیگران زندگی می کنید.

تنها برای چند روز مجاز به ناراحت بودن هستید

ناراحتی بعد از شکست عشقی یک مسئله ی طبیعی است اما شما تنها برای چند روز مجاز به ناراحت بودن هستید و اینکه بعد از گذشت چند ماه هنوز درگیر معشوق قبلی باشید اصلا یک مسئله ی عادی به حساب نمی آید.

معمولا هر فردی بعد از شکست عشقی مراحل خاصی را تا بهبودی کامل طی می کند. البته اگر با شروع یک رابطه جدید بعد از شکست عشقی تقلب نکند.

در این مراحل شما با احساسات بد و تجربه های مختلفی در کنار هم رو به رو هستید. هنگامی که این احساسات بد رهایتان کند از نتایج تجربه های به دست آمده خشنود خواهید بود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در صفحه اینستاگرام شاهین زند

می خواهید بیشتر بدانید؟

تست احتمال بازگشت به رابطه 

دلتنگ کردن به صورت غیر مستقیم در بازگشت عشق

چگونه بعد از شکست عشقی به زندگی خود ادامه دهیم

درمان زخم های احساسی

افسوس گذشته را نخور

چگونه به همسرم اعتماد کنم

حفظ رابطه عاطفی از راه دور

اعتیاد به رابطه ی رمانتیک