چگونه بعد از شکست عشقی به آرامش برسیم

چگونه بعد از شکست عشقی به آرامش برسیم

یکی از دغدغه های مشترک بسیاری از مراجعه کنندگان کانال نوین بینش درمان افسردگی پس از شکست عشقی می باشد. معمولا در هر مورد شکست عشقی و مراحل آن متفاوت است اما اشتباهات رایج و مشترکی وجود دارد که مانع بهبودی همه ی این افراد پس از شکست عشقی می شوند.

در این مقاله به این اشتباهات رایج بر اساس روانشناسی شکست عاطفی و راه مقابله با آن ها اشاره خواهم کرد.

چرا مردان و زنان در مقابله با شکست عاطفی ناکام هستند

فرض کنید دارایی شما ۱۰۰ ملیون تومان باشد. اگر همه ی دارایی تان را در یک سرمایه گذاری از دست بدهید چه احساسی خواهید داشت؟ مسلما احساس بسیار بدی پیدا می کنید و درد و رنج زیادی را متحمل می شوید زیرا دیگر هیچ پولی برای شما باقی نمی ماند و همه ی اموالتان را از دست داده اید. افرادی که در مورد سرمایه گذاری مطالعاتی داشته اند همیشه از یک مثال جالب استفاده می کنند؛ آن ها می گویند هیچ وقت همه ی تخم مرغ هایت را دریک سبد قرار نده زیرا اگر روزی برای سبد اتفاق بدی بیفتد همه ی آن ها را از دست می دهی!

فکر می کنم می توانید ارتباط این مسئله را با احساس عشق درک کنید. اگر از نظر احساسی و عاطفی فقط به یک فرد خاص وابسته باشید جدایی باعث سرخوردگی شما شده و افسرده خواهید شد.

یکی از دلایل مهم ناتوانی مردم در مقابله با شکست عشقی و بهبودی پس از جدایی این است که از نظر عاطفی فقط به طرف مقابل وابسته شده و تنها با وجود او می توانند احساس خوبی داشته باشند. در ادامه به چند نمونه از اقداماتی که این وابستگی را ایجاد می کند اشاره می کنم:

کم کردن یا قطع ارتباط با دوستان: یکی از مهم ترین دلایل ناتوانی مرد یا زنی که شکست عشقی خورده است در بهبودی پس از جدایی دوری از زندگی اجتماعی به هنگام ایجاد رابطه ی عاطفی است. این افراد رابطه شان را با دوستان و خانواده قطع می کنند و برای ارضای نیازهای اجتماعی و صمیمیت خود تنها به شریک زندگیشان وابسته می شوند. در چنین موردی اگر رابطه به هر دلیلی به جدایی برسد این افراد بسیار تنها خواهند بود.

حذف سرگرمی ها: یکی دیگر از اشتباهاتی که مانع بهبودی و مقابله با شکست عشقی می شود این است که زوج ها برای تجربه ی احساس خوب به جای لذت بردن از سرگرمی های مختلف تنها به یکدیگر وابسته می شوند. در این مورد از دست دادن عشق به معنای از دست دادن شادی در زندگی می باشد.

او همه چیز زندگی من است: افرادی که شریک زندگیشان را در مرکز زندگی خود متمرکز کرده و همه چیز را وابسته به او می دانند بیشتر از هر کس دیگری در بهبودی پس از جدایی ناکام مانده و تنها یک مشاور می تواند به آن ها کمک کند.

چگونه در کمترین زمان با شکست عاطفی مقابله کنید

برای اینکه بتوانید در کمترین زمان پس از شکست عشقی بهبودی خود را به دست آورید باید از وابسته کردن احساسات و زندگی خود به طرف مقابل خودداری کنید. پس از جدایی باید زندگی اجتماعی و سرگرمی هایتان را دوباره از سر بگیرید و خواهید دید که بهبودی و مقابله با شکست عشقی بسیار آسان تر از تصورات شما خواهد بود.

البته منطقی است که شریک عاطفیتان باید مهم ترین نقش را در زندگی شما داشته باشد اما اینکه تنها نقش مهم زندگیتان را بازی کند کاملا اشتباه است و در این صورت اگر روزی شما را ترک کند احساس شکست می کنید و مقابله با تنهایی بسیار دشوار می شود.

حتی اگر در این شرایط رابطه تان به جدایی نرسد زندگیتان پس از مدتی بی معنا شده و دیر یا زود از رابطه تان ناراضی خواهید بود.

رابطه ی سالم رابطه ای است که در آن پیشرفت کنید، دوستان جدید پیدا کرده و زندگی بهتری را تجربه کنید. رابطه ای که شما را برای ارضای همه ی نیازهای عاطفی و اجتماعی تان تنها به یک فرد وابسته کند رابطه ی سالمی نخواهد بود.

مراحل مقابله با شکست عشقی

زندگی اجتماعی تان را حفظ کنید: به زندگی اجتماعی خود بازگردید. اگر بدانید افراد دیگری در اطراف شما هستند که می توان در کنار آن ها شاد بود و نیازهای اجتماعی و عاطفی را برآورده کرد مقابله با شکست عشقی برای شما بسیار آسان خواهد بود. در این زمان ضمیر ناخودآگاه شما متوجه می شود که طرف مقابلتان تنها انسان خوب دنیا نیست و در نتیجه خیلی زود بهبودی خود را به دست می آورید.

از انجام سرگرمی هایتان اجتناب نکنید: به زندگی عادی خود بازگشته و از انجام سرگرمی هایتان اجتناب نکنید؛ این کار شما را از وابستگی عاطفی و اجتماعی به طرف مقابلتان رها می سازد.

وابستگی بیمارگونه خود را درک کنید: اگر وابستگی شما به طرف مقابل به گونه ای باشد که تصور کنید بدون او همه چیز خود را از دست می دهید بهتر است بدانید که گرفتار یک وابستگی ناسالم شده اید. در چنین موردی باید نیازهای خود را با روش هایی متفاوت و بدون کمک طرف مقابلتان ارضا کنید.(نگاه کنید به ترک اعتیاد به عشق)

نیازهایتان را ارضا کنید: درست بعد از جدایی لازم است بعضی از نیازهایتان مانند نیاز به عشق و صمیمیت را در خود ارضا کنید. سعی کنید از طریق رابطه با دوستان و خانواده برای ارضای نیازهایتان تلاش کرده و در این صورت احساس بهتری بعد از جدایی خواهید داشت.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

چانه زنی را متوقف کنید: تا زمانی که جدایی را قبول نکنید بهبودی و مقابله با شکست عشقی غیر ممکن است. اگر هر روز در مورد طرف مقابلتان به رویا پردازی بپردازید، خودتان را در کنار او تصور کرده و برای بازگشت او تلاش کنید بهبودی پس از جدایی دشوار و غیر ممکن خواهد بود.

دلیل اصلی علاقه به طرف مقابلتان را بدانید: در بسیاری از موارد دلیل عشق شما به طرف مقابلتان ارضای نیازهای شخصی مانند احساس تنهایی و یا نیاز به عشق و هم صحبت می باشد. دلیل وابستگی شما به طرف مقابل معمولا هیچ ارتباطی با عشق و علاقه نداشته و با ارضای نیازهای شخصیتان از راه دیگر مانند دوستان و خانواده به راحتی می توانید با شکست عشقی مقابله کنید.

افراد زیادی می توانند شریک عاطفی شما محسوب شوند: افراد زیادی می توانند شریک عاطفی و نیمه ی گمشده ی شما محسوب شوند حتی ممکن است در کنار آن ها زندگی شادتری را تجربه کنید. منظور من این نیست که بعد از پایان رابطه به سرعت رابطه ی جدیدی برقرار کنید اما آگاهی شما نسبت به اینکه هیچ کس منحصر به فرد نبوده و افراد زیادی می توانند با معیارهای الگوی عشقتان مطابقت نشان دهند می تواند در بهبودی پس از شکست عشقی موثر واقع شود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

با شکست عشقی چه باید کرد؟

به سادگی شکست عشقی خود را حل کنید

چگونه بعد از شکست عشقی به زندگی خود ادامه دهیم

بایدها و نبایدهای بعد از شکست عشقی

چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته