چگونه تجربیات گذشته مانعی برای ترمیم شکست عشقی می شوند

وابستگی و ضمیر ناخودآگاه

آیا می دانید چرا بعضی افراد هیچ وقت نمی توانند بعد از جدایی بهبودی خود را به دست آورند؟

زیرا زخم های احساسی قدیمی شان بهبودی را تقریبا غیر ممکن می کند.

آناهیتا دختر کوچکی بود که یک خواهر کوچکتر از خود داشت. او همیشه احساس می کرد پدرشان خواهر کوچکترش را بیشتر دوست دارد. روزی پدرشان برای آناهیتا و خواهرش هدیه خرید اما آناهیتا احساس کرد هدیه ی خواهرش از هدیه ی او بزرگتر و بهتر است.

آناهیتا معتقد بودن پدرشان خواهرش را به او ترجیح می دهد. وقتی بزرگ شد و به مدرسه رفت کلاس علمی اش را خیلی داشت زیرا معلم این کلاس او را به یاد پدرش می انداخت. البته او هیچ وقت آگاهانه متوجه نبود این معلم شبیه پدرش است وگرنه از او متنفر می شد، او به صورت ناخودآگاه احساس می کرد معلمش فردی خوب و مهربان است.

در کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم گفتم ضمیر ناخودآگاه به هر فردی که شبیه خانواده مان باشد جذب می شود. آناهیتا معلم خود را دوست داشت زیرا می خواست نبردی که در کودکی در آن شکست خورده بود را پیروز شود.

گذشته چگونه مانع بهبودی شما می شود

یکی دیگر از همکلاسی های آناهیتا نیز سعی داشت توجه معلم را به خود جذب کند. روزی که نمرات اعلام شده آناهیتا فهمید نمره ی همکلاسی از نمره ی او بیشتر شده است. او به شدت افسرده شد و ماه ها این افسردگی ادامه داشت.

پدر و مادر آناهیتا نمی توانستند بفهمند چه اتفاقی افتاده است. چگونه مسئله ی به این کوچکی می توانست چنین غم و ناراحتی بزرگی برای آناهیتا داشته باشد؟ اما مشکل خود مسئله نبود، مشکل زخم احساسی و قدیمی آناهیتا بود. آناهیتا برای دومین بار احساس می کرد تنها است و هیچ کس او را دوست ندارد. البته که نتیجه گیری او اشتباه بود اما انسان به منطق شخصی خودش گوش می دهد نه واقعیت های زندگی.

بعد از چندسال آناهیتا آن اتفاق را فراموش کرد، حداقل در سطح خودآگاه خود. او با مردی آشنا شد که دوستش داشت. چندماه بعد از نامزدی متوجه شد همسرش به او خیانت می کند. بعد از این اتفاق آناهیتا دوباره افسرده شد و نمی توانست بهبودی خود را به دست آورد.

مشکل چه بود؟

در حقیقت آناهیتا به نامزد خود علاقه نداشت، تنها می خواست برای بار سوم شانس خود را امتحان کرده و به خودش ثابت کند می تواند قلب مردی را به دست آورد بدون اینکه کس دیگری این مرد را از او بگیرد. وقتی متوجه شد همسرش به او خیانت می کند ضمیر ناخودآگاه او تمام دردهای گذشته و شکست هایش را به او یادآوری کرد.

به همین دلیل بهبودی برای او سخت بود. او دلیل این موضوع را متوجه نمی شد و از مشاور کمک گرفت. وقتی یک متخصص آموزش دیده با او صحبت کرد، به سرعت متوجه شد چه اتفاقی افتاده است و خیلی زود موفق شد کاری کند او واقعیت را ببیند. در عرض چند روز آناهیتا احساس بسیار خوبی داشت و افسردگی او پایان یافت. او از این جدایی رهایی پیدا کرد، با مرد دیگری که او را دوست داشت آشنا شد و با او ازدواج کرد. (نگاه کنید به تحمل غم جدایی)

پیام داستان

گاهی اوقات نه جدایی، بلکه زخم های قدیمی تان شما را آزار می دهد. تنها راه برای بهبودی در چنین موردی این است که خودتان به طور کامل بشناسید و درک کنید. (نگاه کنید به چگونه خود را بشناسیم)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

پیشگویی ازدواج واقعیت دارد

ترمیم رابطه ی عاشقانه

موانع درمان شکست عشقی

برای عبور از شکست عشقی این عادت ها را ترک کنید

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم