چگونه دیگران را متقاعد کنیم

چگونه دیگران را متقاعد کنیم

بیشتر مردم در تلاش برای متقاعد سازی دیگران به انجام یک کار خاص یا باور به ایده ها و رویاهایشان اشتباه مشابهی را تکرار می کنند. این اشتباه ارائه ی پشت سرهم استدلال هایشان در باره ی آن مسئله است، بدون توجه به اینکه طرف مقابل چه برداشتی از این استدلال ها داشته و چه فکری در مورد آن ها می کند.

برای اینکه بتوانید در متقاعد کردن دیگران موفق عمل کنید ابتدا باید هر چیزی را که قصد دارید در مورد آن صحبت کنید فراموش کرده و به فکر مهار کردن باورهای مخالف باشید که در ذهن طرف مقابل شکل گرفته است. این مقاله به شما نشان می دهد چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

چگونه دیگران را راضی کنیم؟

اگر می خواهید بدانید چگونه دیگران را متقاعد کنید پس به این مکالمه دقت کنید:

فرد اول: نظرت چیه امروز بریم باشگاه؟

فرد دوم: فکر نمی کنم بتونم، امروز باید حداقل چند ساعت درس بخونم.

فرد اول: چرا بعد از باشگاه درس نمی خونی. تا ساعت ۵ برمیگردیم و بعدش وقت داری. منم باهات درس می خونم.

فرد دوم: آخه کمرم هم درد میکنه.

فرد اول: خوب ورزش برای کمرت بهترین درمانه. ورزش کنی خیلی زود خوب میشی.

فرد دوم: درسته اما ماشینم اصلا بنزین نداره و پول ندارم که بنزین بزنم.

فرد اول: من خودم میام دنبالت. ۱۰ دقیقه دیگه آماده باش.

فرد دوم: باشه!!

توجه کردید چه اتفاقی افتاد؟ فرد دوم به سه دلیل اصلی که مهم ترین آن درس خواندن بود قصد نداشت به باشگاه برود.

همانطور که دیدید نمی توان دیگران را خیلی راحت و سریع راضی کرد، زیرا چندین دلیل ممکن است بازدارنده ی آن ها باشد نه فقط یک دلیل.

اما متقاعد کردن کار خیلی سختی هم نیست، کافی است  این دلایل بازدارنده را تک به تک بشناسید و برای آن ها راه حلی ارائه دهید. به محض اینکه از تمام این دلایل عبور کردید می توانید برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه را به منظور متقاعد سازی طرف مقابل به چیزی که می خواهید آغاز کنید.

همانطور که در مکالمه ی بالا دیدید فرد اول سعی نکرد فرد دوم را با توضیح اینکه ورزش کردن چه مزیت هایی دارد متقاعد کند به باشگاه برود او تلاش کرد دلایل فرد دوم را برای باشگاه نرفتن پیدا کرده و یکی یکی آن ها را حل کند.

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

بعد از اینکه توانستید برای هر کدام از دلایل طرف مقابلتان برای رد پیشنهادتان راه حلی ارائه دهید، وقت آن است که از یک تکنیک قدرتمند به نام برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه استفاده کنید. ابتدا به آنچه که می خواهید دیگران را متقاعد کنید باور داشته باشید، سپس در مورد آن شجاع و جسور و با اعتماد به نفس باشید و پس از آن در مورد مزیت ها و منافع آن تا جایی که می توانید صحبت کرده و آن ها را تکرار کنید.

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه می تواند از ابتدا جوابگو باشد اما اگر بتوانید قبل از هر چیز از استدلال ها و دلایلی که مانع متقاعد سازی شده اند عبور کنید، توان پذیرش ذهن طرف مقابلتان افزایش پیدا کرده و بسیار آماده تر خواهد بود. در نتیجه برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه تاثیر گذارتر و متقاعد کردن او آسان تر می شود. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

تاثیر بر دیگران

در این قسمت قصد دارم یکی از مهم ترین تکنیک های متقاعد کردن دیگران را توضیح دهم.

این تکنیک بر پایه ی همان مفاهیمی است که پیشتر به آن اشاره کرده ام با این تفاوت که تمرکز آن بر جلوگیری از متقاعد شدن توسط دیگران قرار گرفته است.

آیا تا به حال تلاش کرده اید فردی را متقاعد کنید از اعتقادات شخصی خود دست بکشد؟

آیا برایتان اتفاق افتاده است که ایده ها و رویاهای خود را با دوستانتان در میان بگذارید و آن ها بعد از چند دقیقه شما را مجاب کنند که نه! این ایده یا رویا درست نیست!

بعضی افراد تصور می کنند متقاعد کردن یک فرآیند یکطرفه بوده و می توانند با کمی تلاش طرف مقابلشان را به آنچه که می گویند جذب کنند اما حقیقت این است که فرآیند متقاعد سازی دو نتیجه ی ممکن دارد: یا شما طرف مقابل را متقاعد می کنید یا این شما هستید که متقاعد می شوید!

حتی اگر اعتقادات شما به اندازه ی کافی مستحکم بوده و بعد از ناکامی در تلاشِ خود برای متقاعد کردن فرد مورد نظر، متوجه هیچ تغییری در اعتقادات خود نشوید شکافی در باورهای شما به وجود آمده که ممکن است بعدها در موقعیت و زمان متفاوتی خودش را نشان دهد.

چرا در متقاعد کردن دیگران شکست می خورید؟

دلیل اصلی باور به یک اعتقاد یا ایده این است که شما چیزی در آن دیده اید که دیگران ندیده اند. اگر بتوانید دید دیگران را نیز به اندازه ی خودتان نسبت به این اعتقاد و ایده گسترش دهید شانس شما برای متقاعد کردن آن ها افزایش خواهد یافت.

اشتباه بسیاری از افراد در متقاعد کردن دیگران این است که آن ها تنها ایده ی خود را مطرح می کنند و تنها یک یا دو دلیل برای آن ارائه می دهند و بدون اینکه تصویر کاملی از ایده ی خود نشان دهند منتظر واکنش و بازخورد طرف مقابل می مانند. این کار نه تنها طرف مقابلتان را متقاعد نمی کند بلکه ممکن است نتیجه ی معکوس داشته باشد؛ یعنی طرف مقابل به این نتیجه برسد که ایده ی شما اصلا خوب نیست.

برای اینکه بتوانید در متقاعد کردن دیگران موفق باشید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تصویر کاملی از ایده ی خود ارائه دهید:

همه ی منافعی که در ایده ی خود می بینید به طور کامل شرح داده و اجازه دهید شنونده نسبت به ایده ی شما احساساتی مشابه با احساسات خود شما را تجربه کند.

  • اگر مورد قبول واقع نشدید این پایان کار نیست، تسلیم نشوید:

تمام دلایل بازدارنده ی او را پیدا کرده و یکی یکی برای آن ها راه حلی ارائه دهید. تنها با یک بار تلاش تسلیم نشوید.

  • با اعتماد به نفس عمل کنید:

متقاعد کردن مانند ورزش کشتی است، ماهیچه های قوی تر شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. پس در فرایند متقاعد کردن دیگران نیز هرچه اعتماد به نفس شما بیشتر باشد بهتر می توانید دیگران را متقاعد کنید. (نگاه کنید به چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب مدار جذب و ازدواج  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را جذب خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

روانشناسی متقاعد کردن

روش های کنترل ذهن دیگران

راههای تسلط بر دیگران

۸ روش منحصر به فرد در متقاعد سازی دیگران

۶ اصل در مطیع سازی دیگران

چگونه دیگران را هیپنوتیزم کنیم

چگونه زبان بدن در قانع کردن دیگران به ما کمک می کند