تاثیر خاطرات بد کودکی بر زندگی

تاثیر خاطرات بد کودکی بر زندگی

انگیزه یک احساس پیچیده است. چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در انسان می شود؟

زمانی می توانید به این سوال پاسخ درست بدهید که متوجه شوید نیروهای انگیزشی یک فرد بیش از یک مورد می باشد.

یکی از قوی ترین نیروهای انگیزشی انسان ها زخم های احساسی است. مهم نیست یک کودک تا چه حد مورد توجه خانواده اش قرار گرفته است، تا زمانی که بزرگ می شود در معرض زخم های احساسی بی شماری قرار خواهد گرفت.

زخم های احساسی تنها فرد را در مقابل انتقاد ها حساس نمی کند بلکه گاهی اوقات این زخم ها در مرکز زندگی فرد قرار می گیرد و باعث ایجاد انگیزه برای انجام کار ها در او می شود.

زخم های احساسی چگونه زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد

“منظورت چیه؟؟!!”

این جوابی است که آریا در پاسخ به نظر آزار دهنده ی یکی از دوستانش داد. دوستش به او گفته بود:” اگر نمی خواهی با ما بیایی اجباری نیست” آریا از این پاسخ بسیار ناراحت شد و تلاش کرد دلیل آن را بفهد.

آریا در کودکی تصور می کرد پدر و مادرش او را دوست ندارند. این مسئله در او زمانی پیشرفت کرد که تصور می کرد اگر کسی او را دوست داشته باشد باید کاملا متفاوت با پدر و مادرش رفتار کند.

این زخم احساسی در ضمیر ناخودآگاه آریا ثبت شد و رشد کرد تا جایی که بر بسیاری از اتفاقات و اقدامات او در زندگی اش تاثیر گذاشت.

در ادامه به مواردی اشاره می کنم که نشان می دهد زخم های احساسی چگونه بر زندگی آریا تاثیر گذاشت:

  • تاثیر بر پذیرش و درک انتقاد ها: دوست آریا نمی دانست آریا می خواهد با آن ها به تفریح برود یا نه و به همین دلیل آن جمله را گفت . از طرفی آریا یه دلیل زخم های احساسی دوران کودکی اش جمله ی او به صورت دیگری تفسیر کرد. او تصور می کرد دوستانش دوست ندارند او روزش را با آن ها بگذراند.
  • تاثیر بر رفتار: آریا همیشه از تکرار خاطرات تلخ گذشته اش می ترسید در نتیجه همیشه تلاش می کرد کاری کند دیگران او را دوست داشته باشند حتی اگر مجبور می شد از حق خود بگذرد. او هیچ وقت جسارت نه گفتن به دیگران را نداشت و به همه چیز پاسخ مثبت می داد. (نگاه کنید به نظریه ی نیازهای انسان)
  • تاثیر بر روابط عاشقانه: در مقاله ی روانشناسی عشق گفتم مردم عاشق افرادی می شوند که با معیارهای ضمیر ناخودآگاهشان مطابقت داشته باشند. برای آریا تنها معیار این بود که کسی او را دوست داشته باشد حتی اگر این شخص برای او مناسب نباشد. از آنجا که او در زمان کودکی از عشق محروم شده بود تلاش کرد با هر فردی که کمی به او ابراز علاقه می کند ارتباط داشته باشد. (نگاه کنید به الگوی عشق چیست)

ترس ها و زخم های احساسی

ترس های شما همیشه به زخم های احساسی تان متصل می شود. اگر فردی احساس کند تجربیات تلخ گذشته اش در حال تکرار شدن است یا زخم های احساسی اش آشکار می شود احساس ترس خواهد کرد.

اگر فردی در کودکی احساس بی ارزشی کرده باشد از پوشیدن لباس های ساده و ارزان یا رانندگی با اتومبیل های معمولی متنفر خواهد شد زیرا این موارد زخم های احساسی دوران کودکی اش را در ذهن او زنده می کند.

ترس می تواند یک نیروی انگیزشی بسیار قدرتمند بوده و مرکز اصلی این ترس زخم های احساسی دوران کودکی وجود دارد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

چگونه کودکی در انتخاب همسر آینده تاثیر گذار است

چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار