احساسات شهودی ناخودآگاه

نیروی هدایت کننده شهودی در ناخودآگاه – کشف و تقویت حس ششم

می توان از حس ششم به عنوان الهام نیز یاد کرد. وقتی بدون اینکه دلیل منطقی داشته باشید حس می کنید سخنی تاثیر گذار، پاسخی صحیح، انتخابی مناسب، تصمیم بهتر یا ایده ای بکر به شما الهام شده است در واقع یک حس شهودی را تجربه کرده اید.

همچنین وقتی یک حس ناگهانی را تجربه می کنید که دلیلش را نمی دانید مثل وقتی با یک نگاه، احساس عشق را تجربه می کنید، حس ششم شما فعال شده است.

در مقاله قبلی خود در مورد نیروی هدایت پنهان صحبت کردیم و توضیح دادیم چگونه این نیرو می تواند به شیوه های مختلف ما را به سمت موقیت یا شکست در جهت هدفی خاص که برای ناخودآگاه تعریف کرده ایم، پیش ببرد.

در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از روش های نیروی هدایت پنهان ناخودآگاه صحبت کنیم که حس شهودی یا حس ششم نام دارد.

کشف حس ششم

قانون جذبی که من در موردش صحبت می کنم بر اساس کیهان، تخیل، رویا پردازی، فرکانس های بی معنای مغز و این جور داستان های بی پایه و اساس نیست ( نگاه کنید به قانون جذب عشق).

بلکه بر اساس نیروی هدایت پنهان است که توسط ضمیر ناخودآگاه ایجاد می شود. یکی از روش هایی که این نیرو برای هدایت ما از آن استفاده می کند، حس شهودی یا حس ششم است که در تازه ترین پژوهش های علمی ثابت شده است

این را من نمی گویم، جو پیرسون – پروفسور روانشناس در دانشگاه والس شمالی استرالیا می گوید که مدیر و مسئول این پژوهش بوده است. وی معتقد است، احساسات شهودی یا حس ششم ِ ناخودآگاه نه تنها وجود دارد و کار می کند بلکه می تواند اندازه گیری شود.

طبق تحقیقات این پژوهش که یافته های آن در ژورنال “علم روانشناسی” ، در ماه آپریل به صورت آنلاین منتشر شده است، مدارکی کشف شد که  نشان می داد انسان ها می توانند برای تصمیم گیریِ با اعتماد به نفس تر، سریع تر و مطمئن تر از توانایی شهودی خود استفاده کنند.

این تحقیق که مدرکی بر اثبات کشف حس ششم است به این صورت بود که 20 دانشجو را در مقابل صفحه کامپیوتر قرار دادند. در نصف صفحه کامپیوتر، نقطه هایی در حال حرکت بودند. سپس پس از متوفق کردن این نقطه ها از دانشجویان می خواستند حدس بزند کدام نقطه به کدام سمت در حال حرکت بود.

در نصفه دیگر صفحه کامپیوتر یک تصویر خاص را با نور زیاد و فلشی سریع نشان می دادند به طوری که خودآگاه متوجه آن نمی شد. در واقع با اینکار قصد داشتند بدون درگیر کردن خودآگاه روی ناخودآگاه اثر بگذارند و تفاوت رو در تصمیم گیری شهودی آن ها ببینند. این تصاویر گاهی حس منفی ارسال می کرد – مثلا اسلحه و جنگ – گاهی هم حس خوب ارسال می کرد – گل و کودک.

زمانی که حس مثبت ارسال می شود، حدس ها صحیح بود و حرکت نقطه ها به درستی تشخیص داده می شود. اما وقتی این فلش ها تصاویر منفی را به همراه داشتند، باعث عملکرد ضعیف حدس ها می شد.

براساس این تحقیق نه تنها متوجه می شویم حس ششم و احساسات شهودی واقعیت دارد بلکه می فهمیم احساساتی که به صورت پنهان به ناخودآگاه ما ارسال می شود می تواند در تصمیم گیری شهودی ما نقش داشته باشد.

این تحقیق نشان داد احساساتی که از طریق پیغام های پنهان فلش ها به ناخودآگاه ارسال می شود، می تواند بر تصمیم گیری شهودی تاثیر بگذارد. همچنین اثبات شد که استفاده بیشتر از حس ششم باعث تقویت آن می شود.

اما نکته ای که خیلی اهمیت دارد تربیت و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه است. زیرا احساسات شهودی به همان اندازه که می توانند مفید باشند اگر به درستی برنامه ریزی نشوند می توانند مضر هم باشند و منجر به تصمیمات غلط شود.

چگونه حس ششم را تشخیص دهیم

اگر به درستی هدف را برای ناخودآگاه خود تعریف کنید و در ارتباط با ضمیر ناخودآگاه موفق باشید، احساسات شهودی تان نیز در جهت مثبت روی شما تاثیر می گذارند. در ادامه به روش هایی که ممکن است از طریق آن یک حس شهودی یا حس ششم را دریافت کنید توضیح خواهم داد:

  • وقتی سریع ترین زمان ممکن صحیح ترین پاسخ ممکن را پیدا می کنید
  • وقتی به صورت ناگهانی تشخیص دهید چیزی درست است یا خیر،
  • وقتی در مورد چیزی حدس قوی بزنید،
  • وقتی به صورت خلاقانه اقدامات یا گفتار موثری را از خود به نمایش بگذارید،
  • وقتی حسی داشته باشید که دلیلش را نمی دانید،
  • وقتی ناگهان میل به انجام کاری پیدا کنید،
  • وقتی پاسخ پرسشی را پیدا می کنید،
  • وقتی بدون اینکه دلیلش را بدانید احساس می کنید رویدادی در شرف وقوع است.
  • وقتی به صورت ناگهانی عکس العملی نشان می دهید

نیروی هدایت  شهودی در واقع مثل یک سگ باوفا است که اگرچه نمی تواند با شما مستقیم صحبت کند اما با پارس کردن و بالا – پایین پریدن توجه شما را به خطری که تهدیدتان می کند جلب می کند و یا شما را به سوی موفقیتی که صدای تان می کند سوق می دهد.

مدل ارتباط شهودی با ناخودآگاه

گاهی ممکن است برای یک تصمیم خاص نیاز به ارتباط با ناخودآگاه داشته باشیم یا به عبارتی دیگر از حس ششم خود استفاده کنیم. برای اینکار ابتدا نیاز داریم مکانی آرام پیدا کنیم و آنجا دراز کشیم. سپس چشمان خود را می بندیم و 5 بار از طریق شکم نفس عمیق می کشیم. سپس به انگشت اول دست راست فکر می کنیم و 4 بار نفس عمیق شکمی می کشیم.

بعد به انگشت بعدی و به نوبت به دیگر اجزای بدن فکر می کنیم و همزمان به صورت عمیق از شکم نفس می کشیم. اکنون در حالت ترنس قرار دارید. حالتی که ارتباط بهتر با ناخودآگاه را میسر می کند.

طی 15 دقیقه اول به چیزهایی فکر کنید که خوشحالتان می کند. به طبیعت، به درختان، به گل ها یا به نسیم آرام بادبهاری کنار ساحلی آرام. . 20 پس از 15 دقیقه – یعنی در 5 دقیقه آخر – به پرسش خود فکر کنید.

سپس از آن حالت خارج شوید گوشی خود را در حالت ضبط قرار دهید و هر چه مرتبط با سوال تان به ذهنتان می رسد بنویسید ( اگر فرد دیگری در کنار شما باشد و صدای شما رو ضبط کند به صورتی که از حالت ارتباط با ناخودآگاه – حالتی که دراز کشیده اید – خارج نشوید بهتر است).

سپس گفته های خود را یادداشت کنید. متنی که بر اساس حس ششم خود نوشته اید، هرچقدر بی معنی یا پرمعنا بود اهمیت ندهید، هر چیزی که به ذهنتان می رسد را همان لحظه بنویسید. سپس با تحلیل اطلاعات روی کاغذ می توانید تصمیم بگیرید که چه باید کرد.

در واقع روش فوق یکی از تکنیک های شاعر های رمانتیسم قرن 18 انگلستان بود که با قرار گرفتن در حالت های خاص خود در طبیعت هر چه به ذهنشان می رسید، می نوشتند و به دلیل اینکه ناخودآگاه شان به درستی برای شعر تربیت شده بود، بهترین آثار ادبیات جهان را ارائه دادند. معروف ترین آن ها وردورث بود.

مولانا نیز در واقع با رقص معروف خود به نمام سماع در این حالت قرار می گرد و سپس هر چه به ذهنش می رسید را در حالت شعر می گفت. او نیز به دلیل اینکه ناخودآگاهش بسیار قدرتمند برنامه ریزی شده بود بهترین آثار ادبیات جهان را خلق کرد.

در ادبیات نوشتاری هم از حس ششم برای استفاده از تکنیک جریان سیال ذهن استفاده می کنند. به این صورت که موضوعی را در نظر می گیرند و هر چه به ذهن شان رسید می نویسند.

داده های نمادین شهودی را چگونه تحلیل کنید

وقتی از حس ششم برای دریافت اطلاعات استفاده می کنید، ممکن است به صورت استعاری بنویسید یا فقط نمادین باشد. هر چه که بود اول آن را یک بار بخوانید و ببینید چه حسی نسبت به آن مفاهیم دارید.

وقتی آن متن را می خوانید چه معنایی از آن به ذهن تان می رسد. هر چه که به ذهن تان رسید، دقیقا همان چیزی است که ان متن معنی می دهد. بر اساس حس خودتان، متن را تحلیل کنید. برای مثال اگر به لیوان اشاره کردید فکر کنید به نظر خودتان لیوان نماد چیست و چه مفهومی را در خود دارد. مثلا می تواند به معنای خالی بودن باشد یا اشاره به این موضوع که باید خودمان را پر تر و معلوماتمان رو بیشتر کنیم. اولین چیزی که به ذهنتان رسید معمولا پاسخ است. (برای اطلاعات بیشتر مرتبط با تحلیل رویاها و خواب ها نگاه کنید به تعبیر خواب ها و رویاها بر اساس روانشناسی)

به هر حال باید این موضوع را به یاد داشته باشید که ارتباط شهودی با ناخودآگاه فقط برای پیدا کردن پاسخ یک پرسش نیست، بلکه با ارتباط برقرار کردن با ناخودآگاه باعث می شوید ناخودآگاه تان تقویت شده و دقیق تر شود.

به یاد داشته باشید برای رسیدن به یک هدف خاص واقعا نیازی نیست برای هر کاری یا تصمیمی از مدل ارتباط شهودی با ناخودآگاه استفاده کنید. زیرا وقتی همه چیز به درستی انجام شده باشد و هدف مورد نظر در ناخودآگاه تان به صورت محکم و قوی برنامه ریزی شده باشد دیگر نیازی به این کار ها ندارید. فقط کافی است که حرکت کنید، پیش بروید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و فعال باشید و بقیه امور را به نیروی هدایت پنهان ناخودآگاه بسپارید.

از سوی دیگر اگر به درستی ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی نکنید (مثلا با محدود کردن گزینه ها) نمی تواند به ناخودآگاه خود مسلط باشید و در نتیجه حس ششمی که دریافت می کنید یا نیروی هدایت پنهان، شما را به مسیر غلط هدایت می کند ( نگاه کنید به تسلط به ضمیر ناخودآگاه)

مثال برای مدل ارتباط شهودی با ناخودآگاه

برای اینکه از این مدل جهت دریافت حس ششم استفاده کنم از دوستی که می دانستم در کسب و کار و بازار بسیار فعال است وناخودآگاهش به درستی برنامه ریزی شده، خواستم درحالت ترنس قرار بگیرد و سپس هر چه به ذهنش می رسد در مورد خرید دلار بگوید. پاسخ او را با هم می خوانیم:

“الان در حال حاظر اقتصاد یک بازی است که باید روی قله از تاریکی فرار کرد و وقتی در کفی خیابان هستیم علف های هرز را درو کنیم.  اما فقط وقتی می شود که این خانه را برای خود روشن کنی که زلزله نباشد و خانه بر سرت فرود نیاید. چون اینجا پر از کاه گل است و باید از یک پل ساخت استفاده کرد تا به دریا نیفتاد”

در تحلیل پیامی که از حس ششم وی دریافت شد متوجه می شویم که شرایط اقتصادی به صورتی است که روی قلعه باید از تاریکی فرا کرد. یعنی وقتی قیمت ها بالا است باید از برشکستگی فرار کرد و خرید نکرد. سپس وقتی در خیابان هستیم یعنی وقتی قیمت ها پایین امد، می شود دلار خریداری کرد اما جالب اینجاست که ناخودآگاه خرید دلار را به علف های هرز تشبیه کرده است.

در ادامه اشاره می کند که روشن کردن خرید خانه ( که به معنا سود بردن است) فقط وقتی اتفاق می افتاد که زلزله نباشد ( یعنی همه چیز ثبات داشته باشد) زیرا در غیر اینصورت سودی نخواهید کرد.

در ادامه اشاره می کند که اینجا پر از کاه گل است یعنی هیچ چیز مقاوم نیست و ثبات ندارد پس باید از پل استفاده کرد که شکست نخوریم. پل نماد پیدا کردن یک مسیر جایگزین است و وقتی گفته شده یک پل ساخت یعنی دست به دست هم مسیری پیدا کنیم که بشود با آن از مسیر رد شد.

تقویت حس ششم

حس ششم ممکن است همراه با احساس پارانویا – شک و تردید بیمارگونه- بد بینی، فوبیا یا ترس شدید، نگرانی، استرس و اضطراب باشد.

برای مثال اگر ناخودآگاه به درستی در مورد عنکبوت برنامه ریزی نشده باشد، احساس می کند عنکبوت می تواند آسیب بزند. زیرا ناخودآگاه تربیت نشده، تعمیم می دهد. برای مثال چون رتیل، زنبور یا عقرب کوچک هستند و آسیب می زنند، ناخودآگاه عنکبوت هم چون کوچک است تصور می کند آسیب می زند.

در نتیجه وقتی با یک عنکبوت مواجه می شویم احساس ترس، نگرانی و گاهی هم فقط یک حس منفی ساده دریافت می کنیم. حتی اگر پاسخ شما این است که از عنکبوت نمی ترسم، فقط بدم می آید، باز هم دلیل این حس منفی، برنامه غلط در ناخودآگاه است.

در واقع بیشتر انسان ها بیشتر از اینکه از حس ششم و برنامه های ناخوداگاه در جهت منافع خود استفاده کنند، به دلیل اینکه ناخودآگاه شان به درستی برنامه ریزی نشده، احساسات شهودی یا حس ششم اشتباه و غلط دریافت می کنند که در نهایت باعث نتیجه نگرفتن یا سخت تر نتیجه گرفتن می شود.

پس باید قبل از اینکه به حس ششم خود اطمینان کنیم، با قوانین ضمیر ناخودآگاه آشنا شویم و مطمئن شویم که هدف مان را به صورت صحیح و قدرتمندی در ناخودآگاه مان برنامه ریزی کرده ایم.

به عبارت دیگر همه این پیغام ها وقتی به درستی ارسال می شود که ناخودآگاه به درستی برنامه ریزی شده باشد و مهم تر از آن این که حس خوبی با خود داشته باشیم.

خلاصه ای از روش های تشخیص حس ششم

در ادامه به صورت خلاصه به مواردی اشاره می کنم که به تشخیص حس ششم کمک خواهد کرد:

  • استفاده از مدل ارتباط شهودی با ناخودآگاه
  • تصمیم به کاری که ناگهان به ذهنتان خطور کرده است
  • پیدا کردن پاسخی بدون اینکه دلیلش را بدانیم
  • یک ایده یا اقدامی که فکر می کنید باید انجام دهید
  • انتخابی که نمی دانید چرا فکر می کنید درست است
  • جذب شدن یا علاقه مند شدن به چیزی یا کسی که به صورت ناگهانی رخ می دهد

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد ضمیر ناخودآگاه در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

فرمان به ضمیر ناخودآگاه

اهداف ضمیر ناخودآگاه

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *