۱۱ تکنیک برای بهتر شدن و بهبود روابط زناشویی

چگونه رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشیم؟

چگونه رابطه عاطفی خوبی داشته باشیم؟

چگونه رابطه را گرم نگه داریم؟

چگونه روابط زناشویی را بهبود ببخشیم؟

برخلاف تصور بعضی افراد بهتر شدن روابط زناشویی یا بهبود آن تنها خلاصه به روابط جنسی نمی شود. همچنین این روابط جنسی نیست که باعث احساس عشق و علاقه در زندگی مشترک می شود بلکه عشق (و ویژگی های ذهنی مرتبط) است که باعث یک رابطه جنسی موفق می شود.

به این دلیل به این موضوع اشاره می کنم که بسیاری افراد روابط زناشویی را فقط در روابط جنسی می بینند در صورتی که روابط زناشویی به همه انواع ارتباطی می گویند که بین زن و شوهر صورت می گیرد؛ ارتباطات زناشویی که ۹۰ درصد آن را ارتباط های غیر جنسی تشکیل می دهد.

اکنون که متوجه اهمیت ارزش ارتباط های غیر جنسی در زیاد شدن احساس عشق و در نتیجه بهبود رابطه زناشویی شدیم و متوجه شدید چگونه افزایش احساس عشق می تواند در بهبود روابط زناشویی یا بهتر شدن آن کمک کند – حتی اگر در رابطه زناشویی با مشکلات جنسی رو به رو هستیم – پس وقت آن است که با عشق و دلیل کاهش آن که می تواند در رابطه زناشویی ما چه جنسی و چه غیر جنسی تاثیر بگذارد آشنا شویم.

چگونه عشق از بین می رود

همانطور که در مقالات قبلی خود بارها تکرار کردم برطرف کردن نیازهای ناخودآگاه مهمترین و اصلی ترین عامل در عاشق شدن دیگران است. اما گاهی اوقات پیش می آید که پس از عشق و ازدواج روابط عاطفی به مشکل برمی خورد و در نتیجه نیاز به بهبود رابطه عاشقانه بین زن و مرد شکل می گیرد.

در این شرایط معمولا حداقل یکی از دو طرف برای بهبود رابطه عاطفی خود با همسرش تلاش می کند و به دنبال بهبود رابطه زناشویی و یا بهتر شدن روابط زناشویی خواهد بود. قبل از اینکه در مورد راه های افزایش محبت بین زن و شوهر و همچنین بهبود روابط سرد زناشویی سخن بگوییم اول باید توضیح دهیم چگونه ممکن است احساس عشق به مرور زمان کاهش یافته و صمیمیت از بین برود.

در این مقاله می خواهیم به دلایل سرد شدن رابطه عاشقانه اشاره کنیم و سپس راه های افزایش علاقه به همسر و زیاد کردن عشق را توضیح دهیم.

آگاهی از دلیل عاشق شدن و همچنین از بین رفتن عشق در بهتر شدن روابط زناشویی و افزایش صمیمیت نقش مهمی بازی می کند. قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که ایجاد علاقه در همسر با حفظ کردن رابطه زناشویی متفاوت است. بسیاری معتقد هستند فردی که عاشق شود دیگر هرگز عشق خود را از دست نمی دهد اما این اعتقاد کاملا اشتباه است.

اجازه دهید اول دلیل این موضوع رو توضیح دهیم که چگونه عشق از بین می رود. همانطور که در اول مقاله نیز توضیح دادم انسان ها به این دلیل عاشق می شوند که نیازهای ناخودآگاه شان توسط فردی برطرف می شود ولی اگر زن و مرد پس از وارد شدن به یک رابطه ی عاشقانه، به هر دلیلی دیگر نیازهای ناخودآگاه یکدیگر را برطرف نکنند، رابطه ی عاشقانه ی آنان نیز از بین خواهد رفت (نگاه کنید به عاشق کردن و نیازهای ضمیر ناخودآگاه).

در واقع با تغییر طرف مقابل، احساسات همسر نیز ممکن است تغییر کند.

چگونه رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشیم

همانطور که در کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج اشاره کرده ام بهبود روابط عاطفی با همسر و بهتر شدن روابط  زناشویی حتی پس از سرد شدن طرف مقابل بسیار ساده است اما هر تکنیک و هر مهارتی به شرایط رابطه، نوع رابطه، تیپ شخصیتی و انواع موضوع های دیگر بستگی دارد. همچنین همانطور که در کتاب چگونه دیگران را عاشق خود کنیم توضیح داده شده است عوامل عاشق کردن هر شخصی با شخص دیگری فرق می کند.

اما در کنار موارد منحصر به فرد، هنگام بهبود روابط سرد زناشویی راه های کلی و جهان شمولی وجود دارند که به طور قطع می توانند در تقویت رابطه زناشویی و همچنین افزایش علاقه به همسر موثر باشند.

راه های تقویت رابطه زناشویی و  بهتر شدن رابطه عاشقانه که در ادامه در مورد آن ها سخن می گویم بیشتر مناسب زمانی است که همچنان رابطه عاطفی به مرحله جدایی کامل نرسیده است و زن و شوهر در زیر یک سقف زندگی می کنند.

باید در نظر داشته باشید بهبود رابطه عاشقانه وقتی دو طرف رابطه دیگر در کنار هم نیستند ممکن است به رویکرد و اقدامات متفاوتی نیاز داشته باشد.

۱- لبخند بزنید

لبخند زدن در بهتر شدن روابط زناشویی با همسر و همچنین افزایش علاقه همسر نقش بسیار نیرومندی بازی می کند. افرادی که لبخند بر لبشان نقش می بندد بیشتر تمایل به خوشبین بودن دارند و از لحاظ احساسی ثبات بیشتری در آنان دیده می شود که در نتیجه باعث بهبود و بهتر کردن رابطه ی بین زن و مرد می شود. پس با یک لبخند ساده زندگی عشق خود را شیرین تر کنید.

در یک مطالعه که توسط هیولت پاکارد صورت گرفت مشخص شد که مشاهده ی لبخند بیشتر از خوردن شکلات، رابطه ی جنسی یا افزایش ثروت باعث تحریک قلب و مغز می شود. لبخند از آن دسته از تکنیک هایی است که در هر شرایطی که نیاز به بهبودی رابطه باشد می توان از آن استفاده کرد.

اگر رابطه عاطفی و عاشقانه شما چنان سرد شده است که طرف مقابل را دیگر نمی بینید، قصد دارد از شما جدا شود و حتی از شما جدا شده است و اکنون به دنبال راهی برای بهبود رابطه عاشقانه خود هستید به شما توصیه می کنم نگاه کنید به ۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته.

۲- یکدیگر را با اسم های عاشقانه صدا بزنید

صدا زدن شریک عاطفی شما با نام های عاشقانه مثل “عزیزم” یا “عسلم”  شاید کمی احساساتی به نظر بیاید اما نمی توان این واقعیت را انکار کرد که چنین نام گذاری هایی باعث افزایش محبت بین زن و شوهر خواهد شد.

یک مطالعه که در ژورنال روابط اجتماعی و فردی منتشر شده است نشان داد هر چقدر زوج ها بیشتر از “زبان اختصاصی /   insider language” استفاده کنند، میزان رضایت آنان در رابطه نیز بالاتر است. پس اگر چنین نام ها و اصطلاحات اختصاصی در رابطه ی خود دارید سعی کنید بیشتر از آنان استفاده کنید تا متوجه معجزه ی این تکنیک بشوید.

البته این تکنیک مناسب بهبود رابطه زناشویی نیست و فقط برای بهتر شدن روابط زناشویی و تقویت رابطه عاطفی مناسب است (یعنی وقتی رابطه سرد نشده است)  ولی وقتی طرف مقابل کاملا از شما سرد شده است و قصد جدایی دارد بهتر است ارتباط های شما جنبه عاشقانه نداشته باشد زیرا در این شرایط باعث ارسال بیشتر احساس منفی به طرف مقابل می شوید. (نگاه کنید به روش های صحیح ابراز علاقه را یاد بگیرید)

۳- گرفتن دستان یکدیگر

مطالعه ای صورت گرفته است که می گوید نگاه داشتن ساده ی دست کسی که عاشقش هستید می تواند به شکل قابل توجهی به کاهش هورمون های هیجانی منفی کمک کند و در نتیجه باعث بهتر شدن رابطه عاشقانه و افزایش علاقه به همسر شود. اما، متاسفانه با گذر زمان این حرکت قشنگ در روابط عاشقانه رو به محو شدن خواهد رفت.

زوج های عزیز، به یاد داشته باشید نگاه داشتن دستان یکدیگر در فضای تاریک سینما وقتی در حال خوردن پاپکورن هستید هرگز قدیمی نمی شود. پس دستان یکدیگر را نگاه دارید و هیچوقت اجازه ندهید از هم جدا شوند.

این تکنیک نیز بیشتر مناسب افزایش محبت بین زن و شوهر و تقویت صمیمیت در رابطه زناشویی است و برای ترمیم رابطه عاطفی با همسر پس از جدایی یا پس از سرد شدن طرف مقابل مناسب نیست (نگاه کنید به چگونه رابطه سرد را گرم کنیم).

۴- فراموش کنید و اجازه دهید تمام شود

اگر واقعا به دنبال بهتر شدن روابط زناشویی خود هستید باید یاد بگیرید چگونه جر و بحث را خاتمه دهید. به یاد داشته باشید، فردی که رو به روی شما است هرگز دشمن شما نیست؛ حتی اگر نسبت به گذشته کمتر به شما توجه کند یا هیجانات عاشقانه روزهای اول را نداشته باشد.

پس هیچ دلیلی برای کینه جویی و لجاجت وجود ندارد. جلوگیری از نزاع و درگیری یکی از قوی ترین تکنیک ها و راه های بهبود رابطه زناشویی و تقویت روابط عاطفی بین زن و شوهر است که همیشه و در هر شرایطی می تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

پس همیشه سعی کنید روی بهبود رابطه و افزایش علاقه همسر خود تمرکز کنید نه پیروز شدن در جنگ. اتفاقا در شرایطی که طرف مقابل کمی برافروخته، ناراحت و حتی خشمگین است، اقدامات زیرکانه شما مثل برقراری یک ارتباط آرامش بخش و آرام کردن طرف مقابل می تواند تاثیر شگفت انگیزی در بهبود رابطه عاطفی با همسر داشته باشد – حتی اگر بلافاصله نتیجه مثبت خود را نشان ندهد.

۵ – تایید و تشویق را به یاد داشته باشید

برای بهتر شدن روابط زناشویی باید با نیازهای ضمیر ناخودآگاه آشنا باشید: یکی از نیازهای اساسی ضمیر ناخودآگاه تایید و تشویق است. البته برطرف کردن نیاز ضمیر ناخودآگاه به این معنا نیست که طرف مقابل را مدام تایید و تشویق کنید بلکه بدین معنا است که تصویری از خود نشان دهید که در این تصویر خود را فردی مورد تایید و تشویق نشان داده اید.

هرچقدر بیشتر به تصویرهای ایده آل ذهنی طرف مقابل نزدیک شوید احتمال بهبود رابطه عاشقانه و افزایش علاقه همسرتان به شما نیز بیشتر خواهد شد. البته تایید و تشویق طرف مقابل نیز در زمان مناسب بسیار سودمند است.

در زمان مناست یعنی وقتی طرف مقابل رفتاری انجام می دهد که تمایل دارید آن را بیشتر انجام دهد مثل توجه کردن یا محبت کردن به شما، باید با ایجاد احساس مثبت در وی (به هر صورتی) طرف مقابل را تشویق کنید. در نتیجه رفتار مورد پسند شما در ضمیر ناخودآگاه مرتبط می شود با احساس مثبت، در نتیجه میل بیشتری به انجام آن اقدام در سطح ضمیر ناخودآگاه ایجاد می شود. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

۶- با هم بودن خود را نشان دهید

منظورم شبکات اجتماعی نیست! خانه ی خود را به یک خانه ی شاد تبدیل کنید. چگونه؟ خیلی ساده با قرار دادن خاطرات با ارزش رابطه ی عاشقانه خود در اطراف خانه می توانید این کار را انجام دهید. مثلا عکس های عروسی یا چیزهای خاطره انگیزی که از سفرهای خود آورده اید را در اطراف خانه قرار دهید.

زمانی که عصبانی هستید یا در کنار عشق خود قرار ندارید، این چیزها می توانند خیلی سریع لبخند را مجدد بر روی لبان شما به ارمغان بیاورند و شما را به یاد این موضوع بیندازند که چقدر برای یکدیگر خاص هستید. پس مطمئن شوید گالری از خاطرات مثبت در خانه ی شما وجود دارد.

این تکنیک نیز هم برای تقویت رابطه زناشویی و افزایش محبت بین زن و شوهر کاربرد دارد و هم در شرایط خاصی هنگام بهبود رابطه سرد زناشویی.

۷- زمان اختصاصی داشته باشید

مهم نیست چقدر عاشق همسر خود هستید، کمی جدا بودن از عشق خود می تواند باعث ایجاد یک رابطه ی موفق و سالم شود. به فعالیت های سرگرم کننده ی خود مشغول شوید و یا کمی با دوستان خود وقت بگذرانید.

برای تقویت رابطه عاشقانه و بهتر شدن روابط زناشویی، به یکدیگر کمی فضا دهید تا کمی نفس تازه کنید. داشتن زمان “اختصاصی” می تواند باعث شود شارژ شوید و انرژی بیشتری برای رابطه ی عاشقانه خود داشته باشید.

این مورد یکی از نکات بهتر شدن روابط زناشویی می باشد بخصوص وقتی رابطه سرد شده است و قصد بهبود رابطه زناشویی خود را دارید. البته شدت کم کردن ارتباط و حتی مدت زمان آن بستگی به میزان سردی رابطه شما دارد.

۸ – از کلمه ی ” مچکرم” و ” ممنون” استفاده کنید

گفتن کلمه ی مچکرم یا ممنون می تواند باعث شود عشق شما بیشتر احساس کند مورد تکریم قرار گرفته و خواستنی است. در نتیجه می تواند باعث افزایش علاقه به همسر شود.

مثلا، به یاد داشته باشید وقتی همسرتان ظرف ها را برای تان در روز تعطیل شست یا صبحانه ی شما را آماده کرد، حتما از وی تشکر کنید. به جای اینکه اینگونه فکر کنید:”من هر روز این کار را انجام می دهم او فقط یک روز انجام داده است کار بزرگی که نکرده”. پس سعی کنید بیشتر قدردان باشید.

۹ – رفتار کنترل کننده یا پنهان کننده نداشته باشید

رفتار کنترل کننده همیشه باعث رفتار پنهان کننده می شود و رفتار پنهان کننده هم باعث رفتار کنترل کننده. پس تا جایی که امکان دارد سعی کنید از این دو رفتار مخرب جلوگیری کنید تا رابطه ی عاشقانه ی طولانی مدتی ایجاد کنید و هیچگاه نیاز به بهبود رابطه عاشقانه یا بهبود روابط سرد زناشویی خود نداشته باشید.

به جای رفتار کنترل کننده سعی کنید با ایجاد فضای ایمن و امن بستری را فراهم کنید که عشق تان به راحتی بتواند همه چیز را با شما در میان بگذارد و به حفظ رابطه ی عاشقانه با شما تمایل پیدا کند.

۱۰ – یک آینده ی شیرین را تصویر سازی کنید

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در افزایش علاقه به همسر و تقویت رابطه زناشویی استفاده از تکنیک تصویر سازی است. در مورد آینده ای که می خواهید داشته باشید رویاپردازی کنید. مثلا می توانید در مورد فرزند خود، خانه ی خود و حتی خودرویی که می خواهید در آینده داشته باشید تصویر سازی کنید. بهتر است اتفاقات خوبی که در تصویر سازی شما رخ می دهد به دلیل شما باشد نه طرف مقابل.

مثلا اگر می خواهید در مورد این موضوع صحبت کنید که در آینده یک خودروی خوب خواهید داشت بهتر است به شکلی این تصویر سازی صورت بگیرد که گویی شما این خودرو را تهیه می کنید (مثلا به خاطر برنامه ها و اهدافی که دارید ثروتی بدست می آورید و در نتیجه می توانید خودرویی تهیه کنید). خودرو و ثروت فقط یک مثال است، خیلی تصویرهای مثبت و لذت بخش دیگری نیز وجود دارد که می توانید ایجاد کنید و نشان دهید از سمت شما خواهد بود.

این تکنیک در بعضی شرایط وقتی رابطه زناشویی سرد است و به دنبال راهی برای بهتر شدن روابط زناشویی می گردید کاربرد دارد اما نه همیشه.

۱۱ – مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید

همانطور که احتمالا خودتان نیز می دانید مهارت های ارتباطی موثر یکی از عوامل موفقیت در هر گونه رابطه ای است چه برای تقویت رابطه زناشویی و چه برای بهبود رابطه زناشویی و بهتر شدن رابطه عاشقانه. (نگاه کنید به ۴ مهارت ارتباطی موثر ( بر اساس زبان شناسی))

اولین نکته ای که باید در این باره بدانید این است که در مهارت های ارتباطی به خصوص ارتباط عاشقانه استفاده ی مثبت از کلمات بسیار اهمیت دارد و باید تا جایی که امکانش است از شکل منفی کلمات یا عبارات استفاده نکنید.

مثلا به جای” پدرم درآمد؛” بگوییم: “خیلی راحت نبود.” به جای “دستت درد نکنه “؛ بگوییم: “ممنون از محبتت، سلامت باشی.” به جای” ببخشید مزاحمتون شدم”؛ بگوییم: “از این که وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم.”به جای “گرفتارم”؛ بگوییم: ‌”در فرصت مناسب با شما خواهم بود.”به جای “دروغ نگو”؛ بگوییم: “راست می گی؟ راستی؟”. به جای “خدا بد نده”؛ بگوییم:” خدا سلامتی بده.”

به جای “قابل نداره”؛ بگوییم: “هدیه برای شما”. به جای “شکست خورده”؛ بگوییم:” با تجربه”. به جای “فقیر هستم”؛‌بگوییم: “ثروت کمی دارم”. به جای “بد نیستم”؛ بگوییم:‌ “خوب هستم”.

به جای “بدرد من نمی خورد”؛ بگوییم:” مناسب من نیست.” به جای “مشکل دارم”؛ بگوییم: “مسئله دارم.” به جای” جانم به لبم رسید”؛ بگوییم: “چندان هم راحت نبود”. به جای” فراموش نکنی”؛ بگوییم:” یادت باشه”. به جای” من مریض و غمگین نیستم”؛‌ بگوییم:‌ من سالم و با نشاط هستم. به جای” غم آخرت باشد”؛ بگوییم: شما را در شادی ها ببینم.

نکاتی که اشاره کردم راهکارها و اصول قطعی هستند که می توانند در تقویت رابطه زناشویی و در بعضی موارد بهبود روابط سرد زناشویی و بهتر شدن روابط زناشویی به شما کمک کند.

باز هم این نکته را تاکید می کنم که گرچه بازگشت به رابطه امکان پذیر است اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. وقتی همه چیز خوب است و زن و شوهر در اوج هیجان عشق هستند هرگز تصور نمی کنند که این احساس می تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند، پس هیچ نیازی به یادگیری و تقویت مهارت ها رابطه زناشویی یا بهتر کردن روابط زناشویی خود ندارند.

در نتیجه فقط وقتی به دنبال بهبود رابطه زناشویی خود می روند که شرایط بسیار سخت شده است هرچند همچنان می توان برای بهبود رابطه عاطفی با همسر تلاش کرد ولی اقدام به موقع همیشه ساده تر و زیرکانه تر است.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک وب سایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات معمولی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج شانس شما را برای افزایش عشق و بهبود رابطه عاشقانه در زندگی زناشویی افزایش می دهد. طبق قوانین نوین بینش فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای مشاهده کلیپ های آموزشی شاهین زند در  صفحه اینستاگرام شاهین زند عضو شوید.

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا می توان عشق از دست رفته را بازگرداند

چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم

۵ تکنیک برای شروع دوباره رابطه تمام شده

طلاق عاطفی چیست و چگونه درمان می شود

ترمیم روابط عاشقانه

نشانه خیانت مردان